Wskazówki i wytyczne dla webmasterów udostępniane przez Google mają za zadanie ułatwiać webmasterom tworzenie serwisów przyjaznych dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarki.

Ostatnie miesiące to sporo zmian takich jak tryb AMP, protokół HTTPS i zapowiedziany protokół HTTP2, aktualizacje core algorytmu oraz kilka nowych funkcjonalności w Search Console.

Najnowsza aktualizacja wytycznych wnosi zarówno nowe sekcje, a także wprowadza drobne zmiany w już istniejących.

Nowe wskazówki i wytyczne

Informacje, które dodano do wytycznych jako nowe dotyczą przede wszystkim bezpieczeństwa i wygody użytkownika. Związane jest to z pewnością z szybkim rozwojem rynku mobilnego. Nowe informacje:

Protokół HTTPS

Google obecnie zaleca zabezpieczenie swojej strony przy użyciu tego protokołu. Pozwoli to na bezpieczne przesyłanie danych użytkowników.

Dostępność witryny na wszystkich urządzeniach

W wytycznych znajdziemy informacje na temat tego, aby projektując i tworząc swój serwis webmasterzy zadbali o jego poprawne wyświetlanie niezależnie od urządzenia, na którym jest przeglądana. Dodana została również informacja na temat przystosowania witryny dla osób z wadą wzroku.

Indeksacja i widoczność treści

Jakiś czas temu spotkałem się z informacją, że roboty Google mogą gorzej traktować treści, które są w jakiś sposób ukryte na stronie (wszelkie elementy jak taby, dymki wyświetlające się po najechaniu itp.). W wytycznych pojawił się zapis informujący o tym, że ważne dla nas treści powinny być domyślnie widoczne w serwisie. Google zaindeksuje oczywiście treści ukryte (dostępne w kodzie źródłowym), jest to jednak przesłanka, że treści niewidoczne mogą mieć mniejszy wpływ na ranking.

Aktualizacja „starych” wskazówek

Oprócz nowych elementów, zaktualizowana została spora część już obecnych wytycznych i wskazówek.

Sitemap

Google nadal zaleca utworzenie sitemapy w postaci pliku xml oraz zgłoszenie jej do Search Console, ale dodatkowo w wytycznych znajdziemy informacje o tym, aby tworzyć mapę (podstronę) z najważniejszymi linkami również dla użytkowników naszej witryny.

Maksymalna liczba linków na jednej podstronie

Sporna kwestia, w której wielu webmasterów starało się umieszczać maksymalnie 100 linków w obrębie jednej podstrony, na przestrzeni lat liczba ta szybko się zmieniała. Obecnie Google informuje nas, że w obrębie jednej podstrony możemy umieścić nawet kilka tysięcy linków.

Robots.txt

Google informuje nas o tym, abyśmy blokowali indeksowanie „nieskończonych przestrzeni”, a więc np. indeksację wyników wyszukiwania poprzez użycie pliku robots.txt.Pozwoli to na zaoszczędzenie zasobów robotów i ich przekierowanie na ważniejsze dla nas podstron.

Znacznik

W wytycznych znajdziemy informację o tym, aby zawsze uzupełniać znacznik

Google mocniej zaznacza również, że roboty nie są wstanie odczytać zawartości obrazków, stąd większy nacisk na tagi alt=”” oraz dodatkowe treści opisujące obrazki.

Zdjęcia, wideo i dane strukturalne

Zaktualizowane zostały informacje na temat zdjęć, filmów oraz danych strukturalnych. Znajdziemy tam informacje, aby nie umieszczać na zdjęciach ważnych napisów, zawsze starać się jak najbardziej opisywać zawartość zdjęć, dbać o poprawne uzupełnienie znacznika alt=””, ale również o przyjazną nazwę zdjęcia (maly-czarny-kot.jpg).

Dodatkowo w wytycznych znajdziemy informację o tym, aby używać danych strukturalnych (schema.org) do oznaczenia treści w obrębie swojego serwisu, ma to wpłynąć na łatwiejsze ich indeksowanie.

Linki wewnętrzne oraz wychodzące (reklamy)

W wytycznych zaktualizowane zostały informacje na temat linków wewnętrznych. Google zachęca do tworzenie jasnej i przejrzystej struktury linków o przejrzystej hierarchii. Linki powinny być możliwie jak najbardziej przyjazne.

Sekcja dot. linków wychodzących zawiera teraz informację o tym, aby wszelkie linki będące skutkiem reklamy oznaczane były atrybutem rel=”nofollow”, co wyeliminuje ich wpływ na ranking serwisów.

W wytycznych pojawiła się też informacja o tym, aby wszystkie linki znajdujące się w obrębie serwisu prowadziły do działających serwisów.

Szybkość ładowania serwisu

Poprzednio sekcja ta zawierała informację na temat tego, aby monitorować szybkość ładowania Twojego serwisu. Obecnie informacja ta została zaktualizowana i mówi nam o tym, że powinniśmy możliwie najlepiej zoptymalizować czas ładowania naszego serwisu wspierając się przy tym narzędziami takimi jak: PageSpeed Insights i Webpagetest.org.

Wytyczne w wersji polskiej dostępne są pod adresem: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl

Szczegółowe porównanie zmian dostępne jest na: http://www.thesempost.com/googles-webmaster-guidelines-breakdown-of-all-changes-made/