Każdy właściciel strony internetowej dąży do tego, aby jego domena znalazła się na samym szczycie wyszukiwarki Google. Jeszcze do niedawna istniały jedynie dwa sposoby na osiągnięcie tego celu – pozycjonowanie i kampania Adwords. Stosunkowo od niedawna mamy do czynienia z trzecią możliwością, mianowicie z featured snippets.

Czym jest featured snippets?

To nic innego jak „polecane fragmenty z odpowiedzią”, które pojawiają się na samej górze wyszukiwarki Google. Cechują się one oryginalnym formatem, dzięki czemu są jeszcze bardziej widoczne dla użytkownika. W ramce jest umieszczony fragment tekstu ze strony internetowej, opcjonalnie grafika oraz źródło w postaci linku do strony.

Zazwyczaj featured snippets pojawiają się na pozycji „0”, czyli nad wszystkimi innymi wynikami wyszukiwarki. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, kiedy dana fraza została wykupiona przez użytkownika w usłudze Adwords, wtedy polecany fragment znajduje się nieco niżej.

Co zrobić, aby nasza strona została umieszczona w featured snippets?

Tak naprawdę dokładną odpowiedź na to pytanie znają jedynie wybrani pracownicy Google, gdyż jest to pilnie strzeżona informacja. Jednak i tutaj na podstawie licznych obserwacji można wysnuć wnioski, które zbliżą nas do realizacji tego celu.

Na pewno na naszej stronie powinna znajdować się odpowiedź na pytanie postawione przez użytkownika. Odpowiedź ta musi być odpowiednio sformułowana, ponieważ Google wyświetla w featured snippets jedynie 300 znaków. Należy zadbać o to, aby przygotowana odpowiedź zawierała wymaganą ilość znaków, była trafnie zbudowana, krótka, prosta i zrozumiała.

Kolejnym krokiem jest optymalizacja treści strony pod katem SEO, ponieważ oczywistym jest, że wyświetlane fragmenty muszą zawierać w sobie słowa kluczowe. Najlepiej byłoby, gdyby na stronie znalazło się pytanie często zadawane przez użytkowników oraz odpowiedź skonstruowana zgodnie z powyższymi wskazówkami.

Z pewnością spore znaczenie będzie mieć dotychczasowa pozycja strony w wyszukiwarce. Google raczej nie umieści twojej strony w featured snippets, jeżeli jest ona słabej jakości, albo znajduje się na dalekich pozycjach. Featured snippets to nie tylko wysoka pozycja, ale również pozytywny wizerunek, ponieważ Google umieści tam jedynie zaufane i wartościowe strony.

Jakie treści nadają się do featured snippets?

Niestety nie wszystkie treści mają szanse na tak wielkie wyróżnienie. Będą to głównie artykuły z blogów, które udzielają informacji w danym zakresie tematycznym. Dlatego warto pomyśleć o założeniu firmowego bloga lub też o dopieszczeniu tego już istniejącego.

Dobrze jest zastanowić się, jakie pytania są powiązane z naszą działalnością i najczęściej zadawane. Możesz je dostosować do swojej oferty produktowej. Najprawdopodobniej większość osób bardzo będzie chciała trafić do featured snippets, jednak osoby, które sobie tego nie życzą, mogą dezaktywować taką możliwość. Wystarczy umieścić następujący tag w kodzie strony:

Polecane fragmenty z odpowiedzią – szanse i zagrożenia

Jeżeli odpowiedź w polecanym fragmencie będzie wystarczająca, użytkownik prawdopodobnie nie odwiedzi naszej strony, a jeżeli okaże się rzetelna, ale wymagająca dalszego wyjaśnienia, wtedy szanse na kliknięcie linku są o wiele większe.

Teoretycznie featured snippets może zmniejszyć ruch na stronie, ponieważ podaje użytkownikowi odpowiedź od razu w wyszukiwarce, więc ten, usatysfakcjonowany wynikiem, nie odwiedzi naszej witryny. Może, ale nie musi… ponieważ z drugiej strony witryna umieszczana w polecanych fragmentach zyskuje miano „eksperta”. Przykładowo searchengineland.com zaobserwował aż 3-krotny wzrost współczynnika klikalności po tym, jak trafił na pozycję „0”.