Wrzesień był miesiącem wielu zmian w Google. O większości z nich informowaliśmy Was na naszym profilu na FaceBooku, do którego śledzenia zachęcamy, ponieważ planujemy nieco zmienić rodzaj treść publikowanych w bazie wiedzy. Poniżej znajduje się skrót najważniejszych wydarzeń z kończącego się miesiąca.

W pierwszej kolejności jednak nasza żeńska część zespołu (czyli ja i Magda ;) ) życzy Wam jak najwięcej zieleni w raportach SEO z okazji obchodzonego dzisiaj Dnia Chłopaka. To właśnie Wasz dzień kończy ten miesiąc. 

Co działo się we wrześniu w branży SEO?

  • [1 września 2019] kara dla DejanSEO.com.au za nienaturalny profil linków - 1 września pojawiła się informacja o nałożeniu na wskazaną domenę ręcznej kary za nienaturalne backlinki. Kara była na tyle mocna, że domena straciła widoczność nawet dla brandowych fraz, co jest dość nietypowe, bo de facto wywołuje więcej szkody (z punktu widzenia czytelników) niż pożytku... o ile można w ogóle mówić o jakimkolwiek pożytku z tak dużych utrudnień w odszukaniu wysokiej jakości, merytorycznej strony tylko dlatego, że wyszukiwarce nie spodobały się kierujące do niej linki. Aktualnie strona działa pod domeną https://dejanmarketing.com W podlinkowanym wpisie przeczytacie o szczegółach kary i wyjaśnieniach Dana Petrovica;
  • [5 września 2019 ] wprowadzenie danych strukturalnych dla listy filmów - co chwilę dowiadujemy się o wprowadzaniu coraz to nowszych znaczników danych strukturalnych, dlatego warto na bieżąco śledzić wszystkie zmiany. Ta ma pomóc w oznaczeniu tytułu filmu, imienia i nazwiska jego reżysera, a także zdjęcia plakatu, przy czym znacznikami wymaganymi są tytuł i plakat filmu. Co istotne, w dniu wprowadzenia tych zmian, Google ogłosiło również zmiany w prezentowaniu karuzeli z filmami w mobilnej wersji wyszukiwarki. Na razie jednak zmiany te dotyczą tylko Stanów Zjednoczonych;
  • [9 września 2019] ostateczne pożegnanie starej wersji Google Search Console - przez wiele miesięcy dostępna była zarówno stara, jak i nowa wersja narzędzi, przy czym ze starej stopniowo usuwane były wybrane opcje. Jednak 9 września stara wersja została całkowicie zamknięta, co wiązało się m.in. z wycofaniem niektórych funkcji, w tym z ustawieniem preferowanej domeny (z www lub bez www) czy też z ustawieniami parametrów. Przy okazji zaktualizowaliśmy wpis "Jak dobrać słowa kluczowe w oparciu o dane z Search Console" aby opisywał aktualny wygląd i możliwości narzędzi";
  • [10 września 2019] zmiany w nofollow + 2 nowe atrybuty (rel="ugc" i rel="sponsored") - to dość przełomowa zmiana po 15 latach od wprowadzenia nofollow. Po 1., nofollow już nie będzie dyrektywą, ale wskazówką, podobnie jak nowe atrybuty: rel="ugc" do oznaczania treści generowanych przez użytkowników (skrót od "user-generated content") oraz rel="sponsored" do oznaczania reklam, w tym płatnych linków. Warto poczytać, co na ten temat ma do powiedzenia 17 osób z branży SEO we wpisie opracowanym przez Fox Strategy i niezbyt skromnie dopiszę, że moja wypowiedź również się tam znajduje;
  • [24 września 2019] Google ogłosiło wrześniowy update algorytmu, czyli tzw. core update - w tym wpisie Google wyjaśnia, na czym polegają tego typu aktualizacje i że spadki pozycji po ich wprowadzeniu nie oznaczają nic złego dla tych stron, a w szczególności nie oznaczają one kar. Update'y tego typu nie są skierowane w stronę konkretnych stron ani przewinień:

"There’s nothing wrong with pages that may perform less well in a core update. They haven’t violated our webmaster guidelines nor been subjected to a manual or algorithmic action, as can happen to pages that do violate those guidelines."

Z pewnością jednak warto po takich aktualizacjach przyjrzeć się wskazówkom jakościowym Google i nowym wpisom na blogach Google, ze szczególnym naciskiem na te zawierające porady, jak tworzyć dobre treści. Myślę, że między wierszami zawsze można coś wyczytać i zastosować na naszych stronach.

  • [28 września 2019] 21. urodziny Google ;) wybierzcie się z tym wpisem w przeszłość i przypomnijcie sobie początki wyszukiwarki.