Ruch pozyskiwany z Google Discover nie jest już tajemnicą, wyniki są już widoczne w Google Search Console w sekcji Skuteczność (w części głównej GSC są również zauważalne). Jak można było przewidzieć, raport ujrzą jedynie domeny, które mają stamtąd spory ruch (w ciągu ostatnich 16 miesięcy).

Google Discover w Google Search Console

Jeśli posiadasz ruch z Google Discover pamiętaj o tym, że niezależnie od strony, do której dotrze użytkownik po kliknięciu karty Google Discover, wejście zostanie przydzielane do kanonicznego adresu URL. Stąd posiadacze strony w wersji AMP i standardowej na komputery muszą pamiętać, że kliknięcia zostaną przypisane do wersji na komputery, ponieważ te są przeważnie kanoniczne. Ponadto jeśli nie ma w jednym dniu minimum 50 wyświetleń w Google Discover spodziewaj się wyniku 0 w raporcie w tym dniu. Bez obaw, na szerszym okresie czasu raport będzie zawierał również te dane z dni z wynikami zero.

Czym jest Google Discover?

Google Discover (wcześniej Google Feed) to funkcja dla użytkowników aplikacji Google oraz google.com na telefonach i tabletach (więcej informacji tutaj), która pokazuje informacje dopasowane do zainteresowań bez wyszukiwania. Google wprowadził to dość niedawno, bo w 2017 roku, ale już ma 800 milionów aktywnych użytkowników.

Jak to działa?

Algorytm wybiera wiadomości potencjalnie ciekawe dla danej osoby na podstawie m.in. aktywności w internecie i aplikacjach oraz na podstawie lokalizacji. Może to być przepis wegański, nowinka z plotkarskiego magazynu, wyniki ostatniej kolejki Ekstraklasy, cokolwiek Google przypuszcza, że może być ciekawe dla użytkownika. Oczywiście nic na siłę, nie ma przeszkód, aby ustawić swoje preferencje w Google Discover bądź wyłączyć funkcje. Więcej informacji jak to zrobić na oficjalnej stronie.

Co zrobić, żeby pojawić się w Google Discover?

Nie można bezpośrednio wpłynąć na kolejność wyświetlanych kart, ani komu się wyświetlają w Google Discover. Nie ma również potrzeby implementowania tagów, wystarczy zadbać o to, aby strony były zaindeksowane w Google oraz treści potencjalnie ciekawe dla danej grupy docelowej. Rzecz jasna treści muszą spełniać kryteria polityki Google dotyczącej tekstów, czyli m.in. artykuły muszą być napisane w sposób klarowny i bez błędów gramatycznych, nie mogą być obrazami z seksem pokazywanym wprost, nie mogą to być ukryte treści sponsorskie, powinny zawierać informacje o autorze tekstu itd. Pełny opis polityki treści na oficjalnej stronie.

Jak optymalizować treści pod Google Discover?

Jedyne co można zrobić, aby zwiększyć szanse na pojawienie się w kartach Google Discover (oprócz tworzenia atrakcyjnych treści) to zadbanie o grafikę. Duże, wysokiej rozdzielczości obrazy (minimum 1200 px) są lepiej odbierane przez użytkowników i częściej klikane (wyższy CTR). Oprócz tego Google musi mieć prawo do wyświetlania grafiki z Twojej strony (jeśli masz wersje strony w AMP, to znaczy, że Google ma już zgodę), której można udzielić przez wypełnienie specjalnego formularza.  

 

Źródła:

https://support.google.com/webmasters/answer/9216516?hl=en

https://support.google.com/webmasters/answer/9046777

https://webmasters.googleblog.com/2019/04/search-console-reporting-for-your-sites.html