Na początku nowego roku, po raz kolejny postanowiliśmy zapytać ekspertów i specjalistów z branży o ich przewidywania i prognozy na to jak będzie wyglądał rok 2024 w świecie SEO. Czy będzie rokiem kolejnych rewolucji? Czy będzie kontynuacją skupienia wg. tematu sztucznej inteligencji? Jakie działania będą miały kluczową rolę? Sprawdźcie co sądzą o tym eksperci.

Gosia Kwiecień, Head of SEO w Delante, odpowiada za zespoły SEO: PL i International Łączy strategiczne myślenie z praktycznym podejściem biznesowym. Dba, aby procesy przebiegały płynnie i skutecznie, a Specjaliści osiągali mierzalne cele dla klientów. W Delante prawie od samego początku firmy. Prywatnie podróże, kino i lisy.


Zmiany, zmiany, wszędzie zmiany: będzie szybko, będzie nowe, będzie o użytkownikach. Wchodzimy w nową erę wyszukiwania.

  • Musimy się wyróżniać. To najważniejszy cel na ten rok dla firm: jeśli brand się nie wyróżnia, nie ma USP i pomysłu na siebie, to zginie w czeluściach internetu. Czasy, w których każdy mógł pisać to samo i wciąż rankować, dawno za nami. Google nie potrzebuje więcej treści - ma jej dużo, a nawet za dużo (nawet ją celowo wyindeksowuje). Nie powielaj, twórz! Pokazuj nowe "E" W EEAT.
  • Wykorzystujmy AI z głową. Wiemy już, że Google nie jest przeciwny generowanym przez AI treściom - w guideline'ach zmienił się chociażby fragment „written by human for human” na „created for human”. Ale kluczem jest tutaj robienie tego aby było helpful dla użytkownika.
  • Nie daj się onieśmielić SGE. Nie do końca wierzę w to, że Google AI zastąpi użytkownikom potrzebę interakcji z człowiekiem. Dlaczego? AI nie przekona nas do wyboru knajpy, bo nie je, więc jak mam zaufać temu osądowi? Do tego dodajmy fakt, że SGE ładuje się naprawdę długo. A my chcemy instant answer.
  • Eko inicjatywy. Zasoby są przeciążone, AI wykorzystuje ogromne moce obliczeniowe, serwery pracują intensywnie. To koszty, ale i ślad węglowy. Dlatego coraz częściej będzie się mówić o inicjatywach środowiskowych, zmniejszaniu śladu CO2.
  • Linki mają znaczenie. Mimo tego, co twierdzi Google, linki wciąż będą miały znaczenie. Budowanie linków, których inni nie mają, dywersyfikacja anchorów oraz kanałów pozyskiwania linków to podstawy, które należy rozwijać, szczególnie gdy obserwujemy dewaluację contentu w dobie AI.
  • User, user i jeszcze raz user. Zachowanie użytkowników w SERPach jest istotnym sygnałem dla Google o tym, co jest dobre, a co nie do końca.. A do tego musimy być szybcy i konkretni - chcemy być ostatnim zapytaniem, które zada użytkownik. Ostatnią stroną, którą odwiedzi i skonwertuje. Dlatego łącz SEO z UX, skupiając się przede wszystkim na tym, co najważniejsze, czyli użytkowniku.
  • Człowiek dla człowieka. Trust signals będą coraz ważniejsze. Twoja marka musi być godna zaufania - bez tego będzie trudno o konwersję. Zadbaj o brand search volume. I dbaj też nie tylko o firmę, ale też o osoby, które w niej pracują - personal branding będzie mega istotny, w końcu niezależnie od tego, co robisz, Twój klient to człowiek, który kupuje coś od człowieka. Więc bądź dla niego człowiekiem.
  • Recesja i cooldown. Kryzys jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. Ceny pójdą do góry, firmy będą mierzyć się cięciami budżetów. Dlatego trzeba szukać nowego, a nie podążać za starym wzorcem, bo "zawsze tak było".

Specjalista SEO z kilkunastoletnim doświadczeniem branżowym. Założyciel butikowej agencji SEO takaoto.pro i współtwórca Tarantula SEO, firmy specjalizującej się w tworzeniu serwisów zapleczowych. W swoich organizacjach odpowiada za rozwój produktu w oparciu o potrzeby rynku, budowanie marki, konsulting, strategię, szkolenia, a także rozwój know-how. Ponadto oferuje szkolenia i konsulting dla klientów. Prowadzi blog o SEO i marketingu szymonslowik.pl.

SEO nie zmienia się magicznie w nocy z 31 grudnia na 1 stycznia, w związku z czym w najbliższym roku z pewnością będziemy widzieć kontynuację aktualnych trendów. Wszyscy mówią o generative AI, więc na ten temat powiem krótko - mam nadzieję, że więcej będziemy mówić o konkretnych problemach i o tym, jak je rozwiązywać, a nie ogólnie o technologii. Rozwijamy coraz więcej zastosowań w zakresie tworzenia i przetwarzania treści. W 2024 r. być może doczekamy się stabilniejszych modeli pozwalających na powtarzalną i wiarygodną obróbkę danych. Coraz większe znaczenie będą miały modele przygotowane do bardzo konkretnych zastosowań. Już same GPTs wypuszczone pod koniec 2023 r. o tym świadczą. Jeśli do tego dołożyć szereg modeli, które można pobrać i instalować lokalnie, to otwierają się przed nami nowe możliwości.

Kolejna kwestia, to rosnąca rola UX. I nie chodzi mi tu o buzzwordy typu SXO, ale o faktyczną rolę mierzalnych doświadczeń użytkowników, która w coraz większym stopniu przekłada się na działania algorytmu. Budowanie topowych pozycji na money keywords w konkurencyjnych branżach musi obejmować nie tylko optymalizację treści, technikaliów i budowanie linków, ale i wstrzelenie się w preferencje odbiorców. To cieszy, bo zbliżamy się coraz bardziej do marketingu per se, czyli głębokiego analizowania intencji, badania potrzeb, tworzenia precyzyjnie dopasowanej komunikacji.



Head of SEO w DevaGroup. W branży od 2008 roku, szkolił m.in. w ramach Marketing Masters z zakresu optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych, trener programu szkoleniowego Google “Umiejętności Jutra”, wykładowca WSB Merito w Gdańsku i WSEI w Krakowie. Przez lata realizował także liczne szkolenia z tematyki SEO dla wielu firm i instytucji. Odpowiada za projekty audytów dla marek takich jak Neonet czy Allegro. Na co dzień kieruje 12 osobowym działem SEO w DevaGroup, oraz odpowiada za nadzorowanie działań SEO, przygotowanie wycen i strategii dla projektów.


Rok 2024 to kolejny rok w którym temat przewodni to AI. Sądzę, że to przez najbliższe lata się to nie zmieni - dlatego bez wątpienia jesteśmy już w erze AI. Zmiany będą systematycznie korygowały podejścia do kampanii SEO. Więcej snipettów w wyszukiwarce spowoduje inne budowanie intencji zapytań i odpowiedzi na nie. Większy nacisk na dopasowane pod konkretny biznes dane strukturalne, czy dbanie o brand to wyzwania, z którymi przyjdzie nam się mierzyć. Pozycjonowanie w Youtube, Spotify, iTunes czy ASO to kolejne elementy SEO, które wykraczają poza wyszukiwarkę, a coraz częściej pojawiają się w kampaniach. Szukanie naturalnego ruchu wymagać będzie jak zawsze pomysłowości - stąd ta także będzie jak zwykle oczekiwana w bieżącym roku.

Po ostatnich trudniejszych latach związanych m.in. z inflacją analitycy finansowi wieszczą rok konsumenta. To może być spora szansa dla branży e-commerce. Jako specjaliści powinniśmy także zwrócić uwagę na elementy UX, które mogą być kluczowe w oczach użytkowników. Proste i skuteczne metody SXO szczególnie w sklepach internetowych mogą zapewnić nam spory ruch powracający, który z wykorzystaniem brandu staje się coraz istotniejszy, a często o nim zapominamy. Sporą niewiadomą będzie dla mnie temat budowy contentu przy pomocy AI i podejścia Google w tym zakresie. Czy problemy z indeksacją słabej jakości treści będzie rozwiązaniem? Jak mawia klasyk, “czas pokaże”...
 

Head of SEO w GPD Agency. Ponad 10 lat doświadczenia w branży SEO. Analiza danych i optymalizacja pod kątem użytkowników, to mój konik. Interesuję się UX, aby lepiej rozumieć potrzeby i umiejętnie rozwiązywać problemy SXO. Aktywnie zdobywam umiejętności e-commerce managera, marketingu online i strategii działań w odniesieniu do marki.

W 2024 roku zyska na znaczeniu AI w obszarze automatyzacji i wykorzystania w treściach jak np. tłumaczenie na języki obce oraz generowanie opisów produktów i kategorii na podstawie dostarczonych bullet pointów.

W związku z rozrostem AI w dziedzinie automatycznego tworzenia treści, jeszcze większego znaczenia nabierze E-E-A-T,
ze szczególnym naciskiem na Authoritativeness poszczególnych treści i wiarygodność tematyki całego serwisu/brandu. Wysoko oceniane będą treści napisane i podpisane przez specjalistów w danej dziedzinie (np. lekarza weterynarii w tematyce zwierzęcej), przy jednoczesnym dostosowaniu treści do języka użytkowników, zaspokojenia ich potrzeb (Search Intent) oraz łatwej i przyjaznej konsumpcji treści, także tych w formacie wideo i graficznej.

Większy nacisk będzie postawiony na Content Video oraz jego optymalizację pod SEO (nie tylko treści tekstowej, ale również obrazu i dźwięku, ze względu na coraz lepsze rozumienie i możliwość "czytania" video oraz translacji automatycznej przez Google). Integracja treści wideo z serwisem zapewni wciągające i atrakcyjne doświadczenia dla użytkownika, zwiększając jednocześnie jego zaangażowanie i zaufanie do brandu/produktu/usługi.

E-commerce w SEO mocniej skupi się na poprawie doświadczeń użytkowników poprzez dokładniejszą optymalizację techniczną m.in. szybkości serwisów - szeroko rozumiane Core Web Vitals z nowym wskaźnikiem INP. Podmioty z tego obszaru działalności, w związku z kształtem rynku i zasobnością portfela użytkowników, będą kładły większy nacisk na osiąganie wyników finansowych niż czystą widoczność organiczną i pozyskanie niekonwertującego użytkownika w ramach świadomości marki (Brand awareness). Wsparciem w tym obszarze dla SEO będzie współpraca z UX. Przełoży się to na decyzje zakupowe użytkowników i poprawę monetyzacji z pozyskanego ruchu, a tym samym oceny ROI z prowadzonych działań SEO - co jest kluczowym czynnikiem KPI przy większości projektów z tego obszaru. W tematyce monetyzacji generowanego ruchu będzie widać wzmożoną aktywność poprzez zwiększenie m.in. wysiłków w kwestiach Social Proof.

W dużych projektach umiejętne korzystanie z danych z narzędzi SEO oraz analiza ich korelacji z danymi analitycznymi opartymi o BigQuery i GA4 będzie miało duże przełożenie na osiągane wyniki i optymalizację.




Odpowiedzialna za SEO marki WhitePress® w Polsce i na rynkach zagranicznych. Z branżą związana od ponad 5 lat. Prywatnie miłośniczka roślin egzotycznych, lingwistyki i literatury wschodnioeuropejskiej.

Sądzę, że wyznaczona przez Google ścieżka promowania przydatnego contentu i walki ze spamem, przyniesie nam w 2024 roku kilka dużych aktualizacji w obrębie właśnie tych systemów rankingowych.

W ostatnich latach Google niestrudzenie podkreślał jak ważne są treści tworzone dla użytkowników - przejawia się to w kolejnych tzw. Helpful Content Update’ach, ale również w usprawnieniach systemu opinii i wdrożeniu go na stałe do mechanizmów oceniających wyszukiwarki. Równolegle Google zapowiada kolejne zmiany związane z doświadczeniem użytkowników na stronie poprzez wprowadzenie metryki INP (interakcji do kolejnego wyrenderowania) do Core Web Vitals i zastąpienie nią mierzonego do tej pory opóźnienia przy pierwszym działaniu (FID).

Uważam, że innym aspektem, który będzie dominował w świecie SEO, będzie również walka ze spamem. Wraz ze wzrastającą popularnością narzędzi AI już nie tylko nienaturalne linki są zagrożeniem dla jakości wyników wyszukiwania, ale także napływ niskiej jakości treści generowanych za pomocą sztucznej inteligencji. Głównym wyznacznikiem jednak nie będzie samo pochodzenie treści, ale jej jakość. Jeśli wyszukiwarki, bo problem nie dotyczy przecież wyłącznie Google’a, zwycięsko wyjdą z tego pojedynku, mam nadzieję, że w wynikach wyszukiwania zobaczymy więcej wartościowego contentu.

W 2024 możemy również spodziewać się wdrożenia modułu wyszukiwarki opartego o generatywne AI (SGE), które już jest dostępne w Bingu, oraz, testowo, dla użytkowników Google w USA. Choć w Polsce SGE w Google jest wciąż niedostępny, doświadczenia zza oceanu są przedsmakiem tego, czego możemy się spodziewać jeszcze w 2024 roku. A nie są one obiecujące dla SEOwców - wygenerowany przez sztuczną inteligencję element jest wyświetlany w 86.8% wszystkich wyszukiwań, zwykle jest to niewielki button ‘Show more’ lub krótki wstęp do wygenerowanej odpowiedzi ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Gdy użytkownik kliknie, pozycja numer 1 w Google jest znacząco przesuwana w dół, co zapewne odbije się na CTR wyników organicznych. Dlatego SEOecy będą musieli skupić się już nie tylko na zdobywaniu wysokich pozycji, ale także na stworzeniu treści, która będzie na tyle dobra, że sztuczna inteligencja “będzie chciała” się na nią powoływać w swoich odpowiedziach. 


                                                          _____________________________________________

Mimo, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości, to możemy korzystać z doświadczenia tych, którzy w tym temacie wiedzą najwięcej. Jak będzie wyglądał rok 2024 w SEO pokaże przyszłość, jednak na pewno warto mieć na względzie opinie tych, którzy znają branżę od podszewki- ekspertów. Bardzo dziękujemy im za ich wypowiedzi!