Jako internauci często wykorzystujemy Google do wyszukania informacji na temat usług i restauracji znajdujących się w naszym pobliżu. Nieważne, czy poszukujesz fryzjera, hydraulika, czy mechanika – wyszukiwarka w niecałą sekundę znajdzie lokale i firmy, które mogą wzbudzić twoje zainteresowanie. Nie musisz nawet wpisywać miasta, ponieważ zostanie ono określone na podstawie twojej lokalizacji.

Google od kilku lat przystosowuje wyszukiwarkę pod kątem wyszukiwań lokalnych. Dużą zmianą, która miała wpływ na poprawę lokalnych wyników wyszukiwania, była wypuszczona w 2015 roku aktualizacja Google Pigeon.  „Gołąb” połączył wyniki wyszukiwania w sieci i mapach w ujednolicony i spójny sposób. To rozwiązanie poprawiło także czynniki rankingowe, takie jak odległość i lokalizacja danej firmy. „Gołąb” był największą do tej pory aktualizacją poprawiającą wyniki wyszukiwań lokalnych.

Udoskonalanie algorytmu Google sprawiało, że użytkownicy przekonali się do wyszukiwania lokalnego. Jak pokazują badania, z wyszukiwania firm działających lokalnie o wiele częściej korzystają użytkownicy smartfonów i tabletów. Obecnie w posiadaniu smartfona jest praktycznie każdy, a pakiety internetowe stają się coraz tańsze. Jest to jeden z wielu powodów, dla którego właściciele małych, lokalnych firm powinni zainteresować się pozycjonowaniem lokalnym swojej marki  w Google.

Wykorzystaj Google Maps

Jak już wcześniej wspominaliśmy, aktualizacja Google Pigeon sprawiła, że wyniki wyszukiwań lokalnych zostały połączone z mapami Google. Aby nasza firma była widoczna w Google Maps, należy utworzyć wizytówkę przy użyciu witryny Google Moja Firma (https://www.google.pl/intl/pl_pl/business/). Założenie konta jest szybkie i łatwe – wystarczy podać podstawowe dane prowadzonej przez nas działalności: nazwę, adres, telefon firmowy i adres witryny internetowej. Ponadto, aby ułatwić wyszukiwarce określenie profilu działalności naszej firmy, należy podać kategorię (np. dentysta, food truck itp.). Po utworzeniu wizytówka będzie widoczna dla wszystkich użytkowników, którzy będą mogli dodać swoje opinie na temat działalności. Wizytówka Google Moja Firma pozwala również na dodanie logo oraz zdjęć naszego lokalu. Jest to rozwiązanie dostarczające potencjalnym klientom wszelkich niezbędnych informacji na temat danej firmy.

Wizytówka pojawia się w również w przypadku wpisania przez użytkownika nazwy konkretnej firmy, dzięki czemu potwierdza wiarygodność naszej firmowej witryny. W takim przypadku wizytówka wyświetla się po prawej stronie, obok wyników.

Stworzenie wizytówki w Google Moja Firma przynosi wiele korzyści. Po pierwsze, zwiększa się widoczność firmy w sieci, co generuje ruch na stronie. Po drugie, strona z wizytówką jest o wiele bardziej wiarygodna dla potencjalnego klienta. Jeżeli więc zamierzamy pozycjonować się lokalnie, to warto w pierwszej kolejności pomyśleć o stworzeniu własnej wizytówki.

Zoptymalizuj stronę

Aby osiągnąć jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce, należy odpowiednio zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwań lokalnych. Działania on-site są kluczowe, dlatego warto poświęcić im sporo czasu. Poniżej znajdują się elementy, na które należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Title i meta description

Wymyślając tytuł dla strony należy pamiętać, aby w ok. 60 znakach znaleźć miejsce na nazwę miejscowości, w której firma działa. Schemat jest więc prosty: na początku dajemy nazwę podstrony, a następnie po myślniku nazwę firmy oraz miejscowość. Oczywiście kolejność może być dowolna, ale taki sposób zapisu wygląda naturalnie. Przykład:

Czyszczenie kanalizacji – Hydropolex Łomża

W przypadku meta description najważniejsza jest naturalność opisu. Nie warto na siłę „upychać” jak największej liczby słów kluczowych, a stworzyć interesujący opis, który zachęci użytkownika do wejścia na naszą stronę. Z tego powodu lepiej nie umieszczać kluczowych informacji w meta tagach.

Treści na stronach

Podczas optymalizacji należy pamiętać o zamieszczaniu na stronie treści, które będą w nienachalny sposób nawiązywały do regionu bądź miasta. Teksty powinny opisywać firmę oraz jej ofertę, być ciekawe i szczegółowe. Warto przynajmniej 1-2 razy uwzględnić w tekście nazwę miasta, aby pomóc wyszukiwarce w określeniu lokalizacji naszej działalności. Należy zadbać o obecność nazwy miejscowości również w nagłówkach.

Jeżeli prowadzimy firmę w dużym mieście, to warto pomyśleć o pozycjonowaniu z podziałem na konkretne dzielnice. Większość osób wyszukując restaurację w swojej okolicy wpisze frazę z nazwą dzielnicy, aby otrzymać wyniki lepiej dopasowane do swoich potrzeb. W przypadkach pozycjonowania dla konkretnych dzielnic, warto stworzyć osobne podstrony, aby zwiększyć szanse na pojawienie się w pierwszej 10 wyników.

Aby uniknąć chaosu na stronie i przystosować ja do potrzeb użytkowników, stwórz osobne podstrony dla każdego miasta.

Osobne podstrony dla poszczególnych miast

Jeżeli prowadzimy działalność na obszarze większym, niż jedna miejscowość, to ważnym posunięciem będzie stworzenie osobnych podstron dla każdego z miast. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że wyszukiwarka odpowiednio przypisze lokalizację do poszczególnych podstron. Ponadto będzie to spore udogodnienie dla samych użytkowników, którzy otrzymają czytelny content i będą mogli łatwo poruszać się po stronie. Wymienianie miast i dzielnic po przecinku może zostać odebrane przez Google jako działanie spamerskie. Z tego powodu pozycjonowanie tej samej usługi dla kilku miast na jednej podstronie nie będzie przynosiło zadowalających efektów.

Kontakt z firmą

Stworzenie osobnej podstrony zawierającej dane do kontaktu to kluczowy element pozycjonowania lokalnego. Podstrona powinna zawierać czytelne dla użytkownika informacje, takie jak:

- pełna nazwa firmy (np. Hydropolex s.c.)

- pełny adres firmy

- telefon kontaktowy (opcjonalnie fax)

- email

Udostępnienie tych informacji zwiększy wiarygodność naszej działalności wśród potencjalnych klientów oraz da im możliwość łatwiejszego skontaktowania się z nami w przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań. Kolejnym plusem tego rozwiązania jest ułatwienie wyszukiwarce „zlokalizowania” naszej firmy i przypisania jej do określonego miasta bądź jego regionu. Ważny także jest format, w jakim zapisujemy dane kontaktowe. Tzw. NAP – (nazwa, adres i telefon firmy) powinny występować w takiej samej formie zarówno na stronie, jak i poza nią (katalogi, bazy firm itp.). Informacje NAP są ważne dla wyszukiwarki, dlatego warto zadbać o ten aspekt.

A co w momencie, jeżeli nasza firma posiada kilka oddziałów w różnych miastach? Najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie osobnych podstron do kontaktu da każdego miasta, aby osoby zainteresowane daną usługą w mieście A nie trafiły na podstronę dotyczącą miasta B, oddalonego o kilkaset kilometrów.

Optymalizując stronę można również dodać dane kontaktowe na praktycznie dowolnej podstronie. Aby ich obecność nie kłóciła się z treściami widniejącymi na stronie, dane można umieścić np. w sidebarze bądź stopce strony.

Opinie klientów

Otrzymywanie ocen i opinii oraz zarządzanie nimi to ważny element pozycjonowania lokalnego. Obecnie w sieci znajduje się wiele portali, które umożliwiają ocenę świadczonych przez nas usług bądź sprzedawanych produktów. Posiadanie recenzji, nawet tych niepochlebnych, może wpłynąć pozytywnie na zaufanie do naszej marki wśród potencjalnych klientów, którzy dokonali internetowego researchu.

Dlaczego oceny neutralne i negatywne mogą przynieść nam korzyści? W internecie popularna jest praktyka fałszowania ocen i wystawiania nieprawdziwych recenzji. Użytkownicy szybko zdali sobie z tego sprawę i łatwo rozpoznają firmy, które pozyskały opinie w nieuczciwy sposób. Dlatego więc, jeżeli na 50 ocen trafi się kilka negatywnych, to nie powinniśmy się tym przejmować. Najlepszym wyjściem z sytuacji jest szybka reakcja i odpowiedź na negatywną recenzję w celu wyjaśnienia sytuacji.

Oceny, o które najbardziej warto zadbać z punktu widzenia pozycjonowania, to te widoczne w wyszukiwarce. Google umożliwia ocenę firm przy pomocy 5-stopniowej skali (gwiazdek) oraz dodanie krótkiego komentarza. Oceny wyświetlają się w wizytówce firmy oraz podczas wyszukiwania w Google Maps. Im więcej recenzji będzie posiadać nasza firma, tym większe zaufanie zyskamy w oczach użytkowników. Ilość ocen powinna również wpływać na pozycje naszej witryny w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie lokalne dla małych i średnich firm

Pozycjonowanie lokalne jest rozwiązaniem szczególnie skutecznym i efektywnym w przypadku małych, lokalnych firm. Jak wskazują badania, ponad 80% użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z lokalnego wyszukiwania firm i usług. (źródło: http://searchengineland.com/study-78-percent-local-mobile-searches-result-offline-purchases-188660) Wskaźnik ten będzie rósł proporcjonalnie do wzrostu liczby użytkowników smartfonów. Warto więc już teraz zadbać o widoczność własnej marki w Internecie.