W dzisiejszym artykule prezentujemy zestaw pytań i odpowiedzi związanych z analityką internetową. Na interesujące Was kwestie odpowiedzi udzielił Maciej Lewiński, certyfikowany trener Google Analytics.

1. Na co zwrócić uwagę podczas analizy danych z kampanii Google AdWords, przeprowadzonej na potrzeby weryfikacji słów kluczowych pod SEO?
a)      Potencjał poszczególnych słów.
b)      Klasyfikacja słów:
- analiza zachowań (metryki zaangażowania),
- analiza konwersji (cele i mikro cele) i kroków poprzedzających konwersję dla słów grupowanych wg:
- etapu decyzji o zakupie (fazy od świadomości do decyzji, czy realizują odpowiadające im cele np. Konsumpcja treści dla wczesnych etapów i zakup dla słów świadczących o decyzji zakupowej),
- analiza głębokości wizyt - metryka lub ścieżki celów zaangażowania w witrynę (przepływ) + segment ruchu lub filtr źródła, medium, kampanii, słów, itd.
c)      Dodatkowa segmentacja raportów.
d)      Dobór stron kierowania/rankowania na poszczególne słowa – właściwe dla etapu do jakiego przypisane jest słowo.

2. Prowadzę sklep internetowy na platformie PrestaShop. Do integracji z Google Analytics używam domyślnego modułu. Sklep jest zintegrowany z Allegro, zamówienia złożone przez Allegro zostają dodane do sklepu. I tutaj pojawia się problem. Zamówienia dodane przez moduł Allegro często (ale nie zawsze) Analytics przypisuje do innych źródeł. Na przykład do wejść z jakiegoś forum internetowego. Okazuje się że konwersja z danego miejsca rośnie, po analizie zwykle wychodzi na to, że wszystkie te zamówienia tak naprawdę zostały dodane przez moduł integracji z Allegro. W czym może tkwić problem?

Niestety, to powtarzalny problem w przypadku modułów do Presty. Po zmianach w modułach dot. dostosowania do Universal Analytics często występuje fałszowanie źródła w momencie zliczania transakcji.
Działanie:
- wykluczenie udziału innej wtyczki,
- kontakt z deweloperem,
- ew. własne rozwiązanie programistyczne.
Wykluczanie źródeł ruchu nie sprawdzi się w tym przypadku, bo z kolei zafałszuje pierwotne źródła i obniży dodatkowo wiarygodność danych.

3. Na jednej ze stron, ruch z subdomeny "profil" trafia do źródła "odesłania" zawyżając przez to statystyki ruchu z innych stron. Jak to zmienić?

Dla Google Analytics Universal: wystarczy dodać wykluczenie strony odsyłającej na poziomie usługi. GA Universal automatycznie śledzi ruch w  wielu subdomenach
Dla starszego kodu wdrożyć należy śledzenie w subdomenach.

4. Czy z technicznego punktu widzenia jest możliwość ustawienia w Google Analytics jako celu wyświetlenia podstron z konkretnym zdaniem w treści?

Z technicznego punktu widzenia jest taka opcja. Trzeba za pomocą JavaScript wyszukiwać określone wyrażenie i takie zdarzenie wysyłać do dataLayer, a następnie dane te przekazywać przez Google Tag Managera do Google Analytics. Jednak czy ma to sens? Analityka powinna być oparta na zachowaniu czyli interakcji użytkownika ze stroną. To że w treści znajduje się wybrane przez nas wyrażenie nie oznacza, że użytkownik się z nim zapoznał.

5. Czy dzięki Google Analytics można sprawdzić dane użytkowników, czytających konkretny artykuł na blogu? Dane dotyczące odsłon konkretnych tekstów pozyskuję poprzez: GA>Zachowanie>Zawartość witryny>Wszystkie strony. Korzystam z danych o odsłonach konkretnych wpisów, ale brakuje mi informacji o odbiorcach artykułów (wiek, płeć, ruch mobilny, zachowanie nowi a powracający), itd. Czy można je wyciągnąć z GA?

Tak, można uzyskać te dane za pomocą np.:
- wybranego wymiaru dodatkowego włączonego na wspomnianym przez Ciebie raporcie,
- stworzenia segmentów najważniejszych dla Ciebie wymiarów/metryk dot. użytkowników i przeglądanie Twojego raportu treści,
- stworzenia segmentu z wybraną treścią i przeglądanie raportów „Odbiorcy”.

6. Jak prawidłowo skonfigurować cele w Google Analytics, jeśli adres końcowy dla sprzedaży każdego z produktów jest identyczny?

To klasyczna sytuacja w sklepach internetowych (chyba, że nie zrozumiałem właściwie opisanej sytuacji) - adres celu – wspólna strona potwierdzenia.
Krok 1. Koszyk lub wrzutka do koszyka w zależności od działania koszyka:
- po dodaniu prod. do koszyka nie następuje przekierowanie do koszyka, dodajemy wirtualną odsłonę dla dodania produktu do koszyka i o nią rozszerzamy konfigurację ścieżki,
- po dodaniu produktu następuje przekierowanie do koszyka – ścieżka rozpoczyna się od koszyka (w sytuacji wrzutek do koszyka z listy produktów również wirtualna odsłona).

Krok 2 i kolejne. Dostawa i płatność, dane/logowanie, podsumowanie (wg kolejności w jakiej występują).

Uwaga: nie dodajemy celu jako ostatniego kroku. Jest już wskazany na początku konfiguracji.
Przy analizie należy zwróć uwagę na raport odwrotnej ścieżki do celu, na której pojawią się podstrony przed pierwszym krokiem – to produkty dodane do koszyka, które możesz zestawić z danymi o sprzedaży produktów z raportów e-commerce.
Szerszą analizę koszyka umożliwia też rozszerzony moduł e-commerce.

7. Mam problem z ustawieniem Goals w Google Analytics. W polu „destination” podaję, zgodnie z RegEx, adres strony potwierdzającej konwersję czyli w moim przypadku: "order\-received". Następnie chcę skonfigurować odpowiednią ścieżkę czyli ustawiam Funnel. Niestety, niezależnie od tego co wpiszę w ścieżce i jakie poszczególne adresy URL w niej umieszczę konwersja jest zawsze taka sama. Dlaczego tak jest? W jaki powinienem to ustawić żeby otrzymać odpowiednie wyniki?

Konfigurowana ścieżka nie ma wpływu na realizację celu (nie jest warunkiem jego realizacji). Celem ścieżki jest zobrazowanie, co dzieje się na poszczególnych etapach przed realizacją celu.
Jeśli chcesz analizować zachowanie użytkowników na ścieżce wg konkretnego klucza polecam raport Przepływ celu + dostępny w nim filtr.

8. Czy można zmierzyć wpływ, który ruch z posta na Facebooku jest z jego płatnej części? Np. puszczam posta, organicznie ma 10k zasięgu, X wejść, Y transakcji i następnego dnia promuję go i mam kolejne 10k płatnego zasięgu. Jak zmierzyć, które wejścia i transakcje są z ruchu płatnego a które z organicznego?

Na czas promocji płatnej w poście powinny znaleźć się właściwie otagowane linki. Narzędzie Google do tagowania:
https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=pl
Minimum w tagowanym linku to utm_medium, utm_source, utm_campaign

Tagi zmieniasz podając raz CPC raz medium bezpłatne.
Jednak w ten sposób część sesji nastąpi z ruchu bezpłatnego (naturalnego), trafiając na otagowany post.

9. Jestem dopiero na początku drogi pracy z Google Analytics. Byłabym bardzo wdzięczna za wskazówki na co w szczególności należy zwrócić uwagę podczas analizowania strony oraz w jaki sposób sprawdzić z jakich dokładnie stron i słów kluczowych są wejścia na naszą stronę.

1. Po ustaleniu źródeł pozyskiwania użytkowników oraz po ustawieniu konwersji celu, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na metryki związane z zachowaniem. W ten sposób będziemy mieli informacje na temat trzech najważniejszych aspektów analityki internetowej:

- pozyskania,
- zachowania,
- konwersji (celów).

2.Statystyki dotyczące zachowania to: współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, ilość stron wyświetlanych średnio na jedną sesję. Na ich podstawie możemy weryfikować, czy dane źródło generuje ruch wysokiej jakości, czy też użytkownicy pochodzący z danego źródła są mało aktywni na naszej stronie. Te dane należy połączyć z analizą dotyczącą konwersji celu.

3.  Tu pojawia się odpowiedź na kolejne pytanie, ponieważ analiza powinna dotyczyć źródeł oraz innych elementów związanych z pozyskaniem, jak m.in. słowa kluczowe. Źródła, czyli m.in. strony, z których wchodzą na naszą stronę użytkownicy znajdujemy jako referrale w raporcie Pozyskiwanie > źródło/medium.

4.     Słowa kluczowe znajdują się w raporcie Pozyskiwanie > AdWords > Słowa kluczowe oraz Pozyskiwanie > Search Console > Zapytania.

10. Prowadzę kampanię Google AdWords z innego konta niż to, na którym jest zainstalowany Google Analytics. Z tego powodu linki w reklamach zostały otagowane. Gdzie znajdę szczegóły na temat słów kluczowych, po których nastąpiły wejścia z reklam? W zakładce "Kampanie" znajduje się jedynie łączna statystyka, bez podziału na nazwę kampanii i słowo kluczowe.

Aby uzyskać dokładniejsze dane, należy:
- precyzyjniej otagować linki reklam z użyciem większej liczby tagów utm,
- jeśli w jednej grupie reklam masz więcej niż jedno słowo kluczowe należy skorzystać z url’i na poziomie słów kluczowych, a w tagowaniu ująć słowo kluczowe.
Link do narzędzia: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=pl#url_builder_form

11. W jaki sposób analizować konwersje działań online do offline? Jak używać USER ID w tym celu?

USER ID daje możliwość śledzenia realnych danych użytkowników, poprzez łączenie informacji o ich zachowaniach np. na różnych urządzeniach, jednak funkcja ta ma ograniczenia związane z koniecznością logowania.

12. Prowadzę bloga (nazwa do wiedzy redakcji) i chciałabym poznać jego statystyki. Na GA jestem już zalogowana. Wygenerowałam (kod śledzenia) swój kod, zainstalowałam na blogu wtyczkę GA by MonsterInsight (miała najwięcej ściągnięć) i zupełnie nie wiem, gdzie ją wkleić ... aby zaczęło działać. Będę również wdzięczna za informację na co powinnam zwrócić jeszcze uwagę przy dalszej instalacji.

Widzę, że kod Google Analytics jest już na stronie. Niestety, wstawiony jest dwukrotnie.
Jeden za pomocą wspomnianej wtyczki, drugi nieco niżej. Usuń jeden z nich, bo przy takim kładzie dane są mocno zniekształcane. Instalacja i konfiguracja wtyczki powoduje umieszczenie kodu w stronie.

Ważne aspekty konfiguracji:
- prawidłowa podstawowa konfiguracja, usługi i widoków danych,
- szczególna uwagę zwróć na oczyszczenie danych ze spamu, aby skupiać się na analizie wyłącznie realnych danych Twoich użytkowników (filtr uwzględnij mój host),
- odfiltruj ruch własny – jeśli masz stałe IP wyklucz, jeśli zmienne sprawa jest bardziej skomplikowana i wyjścia masz dwa: użyć wtyczki do przeglądarki blokującej GA lub oznaczyć własną przeglądarkę i wykluczyć ją.

Wprowadź modyfikacje:
- urealnij pomiar czasu,
- urealnij współczynnik odrzuceń,
Wyznacz cele:
- z uwagi na charakter serwisu – jednym z podstawowych będzie zaangażowanie w treść (śledzenie czytania wpisów – przewijania ekranu i ilości przeglądanych podstron).

13. W jaki sposób dokonać analizy siły słów kluczowych na mojej stronie w Google Analytics? Czy można zdobyć sugestie of Google Analytics, jakie słowa kluczowe powinienem zastosować na swej stronie?

Słów kluczowych na stronę można szukać w Google Analytics na podstawie:         
 - wyszukiwań w wewnętrznej wyszukiwarce,
- kampanii AdWords – i danych dot. zachowania po wejściu z określonego słowa kluczowego.

Z pewnością warto uruchomić raport słów kluczowych i analizować statystyki słów kluczowych z wykorzystaniem liczby sesji – by ocenić liczbę sesji generowanych z danej frazy, a następnie – wziąć pod uwagę metryki dotyczące zachowania oraz dane dotyczące konwersji.

Jeśli korzystamy w AdWords z dopasowań innych niż ścisłe, warto także analizować raport Pozyskanie > AdWords > Wyszukiwane hasła, aby zidentyfikować nie tyle słowa kluczowe, co raczej realne zapytania składane przez użytkowników oraz ich statystyki dotyczące wolumenu wejść, zachowania i konwersji.

14. Przygotowuję SEO w naturalnych wynikach. W jaki sposób oszacować konkurencyjność danego słowa kluczowego jeśli w wynikach Analytics wskazuje ilość wyszukiwań 0? W jaki sposób inny mogę stwierdzić konkurencyjność frazy jeśli Google wskazuje jako ilość wyszukiwań 0. Cena za kliknięcie 0 lub 0,05 (ułamki)? Muszę przedstawić klientowi stawkę za pozycjonowanie danego słowa. Do tej pory wyglądało to tak, że gdy Analytics wskazywał 0 używałem innych narzędzi do sprawdzania konkurencyjności danego słowa kluczowego.

Analytics nie pokazuje danych na temat wyszukiwań. Czy chodzi Panu o Keyword Planner, wyszukiwarkę wewnętrzną?

15. GA używam codziennie, by śledzić konwersje, ilość odwiedzin etc. (poziom podstawowy). Chciałbym się dowiedzieć jak w prosty sposób sprawdzić w GA dokładniej jak klienci zachowują się w sklepie? Chodzi mi przykładowo o takie informacje jak:
a) które produkty użytkownicy oglądają chętnie (lub mniej chętnie);
b) co najlepiej/najgorzej konwertuje (z uwzględnieniem stopnia oglądalności danego produktu: mało odwiedzin i wysoka konwersja, liczne odwiedziny i mała konwersja);
c) z jakich fraz z Googla ludzie wchodzą na konkretne produkty bądź kategorie etc.
czy są produkty lub kategorie całkowicie nieobecne w SERP-ach.
W szczególności zależy mi na odpowiedź na pytanie:
c) umożliwi mi lepsze optymalizowanie oferty i promowanie sklepu.

Które produkty oglądają użytkownicy? W tym celu należy przeglądać raport Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony.

Należy pobrać raport dotyczący sprzedaży poszczególnych produktów (Konwersje > E-Commerce > Skuteczność produktu) i porównać go z raportem Zawartość witryny > Wszystkie strony. W ten sposób otrzymamy dane dotyczące ilości sesji na każdej karcie produktu oraz ilości zakupów danych produktów.
Warto wyfiltrować sesje pochodzące ze źródła Google/organic w raportach niestandardowych i przeglądać raport strony docelowe w menu Zachowanie > Zawartość witryny. Po tym można zobaczyć, na jakie strony wchodzą użytkownicy.

__________

Jeśli profesonalnie zajmujesz się SEO i chciałbyś wziąć udział w projekcie "Pytań do eksperta" jako specjalista, odpowiadający na kwestie interesujące użytkowników - napisz do nas!