Nie ma dobrych wyników SEO bez szybkiego i niezawodnego hostingu – tak w największym skrócie można podsumować zależność między tymi dwoma elementami. Zobacz, dlaczego dokładniej wybór serwera, na którym będzie postawiona strona www, ma wpływ na pozycjonowanie i co zrobić, aby zmaksymalizować szanse na wysokie wyniki w SERP-ach.
Czy hosting ma rzeczywiście tak duże znaczenie dla SEO, jak się mówi?
Tak, parametry i sposób działania usługi hostingowej mają wpływ na wyniki pozycjonowania. Ale uwaga! Podczas przyglądania się tej kwestii trzeba być bardzo ostrożnym. Wiele informacji, które pojawiają się na ten temat w sieci, to w rzeczywistości artykuły sponsorowane promujące tego czy innego dostawcę hostingu. 
Dlatego często podkreśla się w nich potencjalnie istotne funkcjonalności, które w rzeczywistości mogą mieć znikome przełożenie na kwestie SEO. Zdaniem wielu, dobry przykład to kwestia dostępności adresów IP klasy C – jeszcze do niedawna często eksponowana jako zaleta usług hostingowych w kontekście pozycjonowania. Wbrew pozorom, wcale nie musi być to czynnik, który podniesie jego skuteczność.
Są jednak takie aspekty usług hostingowych, które bezpośrednio wpływają na pozycję w Google – w tym na Core Web Vitals, a dokładniej na czas ładowania się największego elementu contentu (LCP) strony czy na First Input Delay (FID).
Czym powinien się wyróżniać dobry hosting pod SEO?
Hosting, który wspomoże dobre pozycjonowanie to taki, dzięki któremu strona będzie się ładować szybko, bezpiecznie i bez przerw w dostępie. Te cechy mają przełożenie na komfort użytkownika, dlatego są ważnym elementem dla algorytmów Google. Na jakie parametry się to przekłada?
1. Wysoki uptime (czas dostępności) 
Idealnie byłoby, gdyby hosting miał uptime na poziomie 100%. Jednak w prawdziwym świecie „wystarczy”, aby ta wartość zbliżała się do setki najbardziej jak to możliwe. Jeżeli to wartość w okolicach 99% - w długofalowej perspektywie – ryzyko, że dostęp do strony zostanie odcięty, jest znikome. Dobrze sprawdzić, czy niska awaryjność hostingu jest potwierdzona przez wysokie SLA – oczekiwana wartość to między 99 a nawet 99,99% dostępności.
To ważne, ponieważ jeśli crawlery Google wykryją, że serwis jest niedostępny, może on zostać usunięty z ich indeksu albo tymczasowo ukryty w SERP-ach.
2. Szybkość działania serwerów hostingowych
Informacja o „braku limitów transferowych” wcale nie musi oznaczać, że strona umieszczona na danym serwerze będzie się szybko otwierać. Tymczasem ma to duże znaczenie dla SEO – serwisy, które otwierają się w nieskończoność, nie trafią na wysoką pozycję w SERP-ach. Powód jest prosty: użytkownik nie uzyska na nich potrzebnych informacji w krótkim czasie. Będzie musiał czekać, przez co wycofa się i przejdzie do kolejnego rekordu na liście.
Na szybkość działania serwera hostingowego wpływają m.in.:
  • parametry procesora i ilość dostępnej pamięci RAM – muszą być dostosowane do przewidywanej skali obciążenia strony. Im większy serwis, tym wyższe wymagania w tym zakresie;
  • typ dysków stosowanych na serwerach – jeśli stosowane są dyski HDD, ich praca będzie wolniejsza. Najszybsze obecnie rozwiązanie to dysku SSD NVMe, nawet ponad 10x szybsze niż standardowe SSD.
Niewystarczająca szybkość działania serwera hostingowego sprawi, że strona może nie spełnić wymogów wynikających z Web Core Vitals, co przełoży się na słabsze wyniki SEO.
Znaczenie może mieć też lokalizacja serwerów hostingowych – powinna być ona jak najbliższa docelowych klientów odwiedzających stronę. Trzeba jednak pamiętać, że coraz popularniejsze są usługi działające w chmurze obliczeniowej, a w tym przypadku kwestia ich fizycznego umiejscowienia ma już mniejsze znaczenie.
3. Bezpieczeństwo hostingu „w standardzie”
Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania wpływa to, czy jest ona bezpieczna dla użytkownika. Jeżeli zostanie na niej wykryty szkodliwy skrypt, Google szybko się zorientuje i oznaczy taki serwis jako niebezpieczny, a nawet usunie go z indeksu.
I chociaż na bezpieczeństwo serwisu wpływa wiele czynników – w tym np. częstotliwość aktualizacji wtyczek, rolę odgrywa również serwer hostingowy. Ważne jest przede wszystkim, aby:
  • wspierał możliwość korzystania z darmowych certyfikatów SSL – ich stosowanie to dzisiaj standardowe wymaganie SEO na każdej witrynie. Te dostępne bezpłatnie, np. w ramach LetsEncrypt, w zupełności wystarczają do zabezpieczenia małej strony lub takiej, która nie przetwarza dużej ilości danych użytkowników;
  • zapewniał dodatkowe zabezpieczenia – np. backup danych czy filtry antyspamowe i antywirusowe podnoszą bezpieczeństwo serwisu oraz, w razie problemów, pomagają mu szybko przywrócić pełną funkcjonalność.
Jak zatem widać, wybranie dobrego hostingu to jeden z fundamentów skuteczności SEO. Warto więc obiektywnie przyjrzeć się różnym usługom i sprawdzić, czy w ślad za hasłami marketingowymi idą konkretne rozwiązania techniczne, które pomogą w skutecznym pozycjonowaniu.