W opublikowanym niedawno dokumencie pt. How Google Fights Disinformation w pewnym sensie oficjalnie potwierdzono to co było oczywiste dla wielu w branży SEO. Czynniki wpływające na pozycje w wynikach wyszukiwania nie są identyczne za każdym razem. Innymi słowy ich waga może się różnić w zależności od rodzaju zapytania.

 

 

Informacja zawarta w dokumencie dotyczy zapytań prowadzących do stron, które wymagają szczególnej uwagi. Google określa je mianem stron YMYL (Your Money Your Life). Bez wątpliwości sieć www jest pełna oszustów, stąd nie dziwi fakt, że witryny „podwyższonego ryzyka” są szczególnie traktowanie przez Google.

Zgodnie z innym „Whitepaper” od Google pt. Search Quality Evaluators Guidelines strony YMYL to te, które przechowują poufne dane (np. nr dowodu osobistego), wykonują transakcje finansowe (np. wypełnienie danych z karty kredytowej), oferują usługi medyczne (np. umówienie wizyty u lekarza specjalisty) lub doradcze w zakresie bardzo ważnych aspektów życia (np. kupno domu, rodzicielstwo).

W interesie użytkowników wyszukiwarki, Google wykrywa zapytania, które mogą prowadzić do stron YMYL oraz dostosowuje czynniki wpływające na pozycję w rankingu tak, aby kłaść szczególny nacisk na kwestie kompetentności, estymy oraz wiarygodności. Wymienione wytyczne to tzw. „EAT - Expertise Authority Trustworthiness”, które spełniają funkcje głównych kryteriów do oceny stron YMYL.

Wykorzystanie EAT do ewaluacji stron opisano szerzej w „How Google Fights Disinformation” (str.12). Z podanych informacji wynika m.in. że istotnym wskaźnikiem jest PageRank oraz że w samym 2017 roku wprowadzono więcej niż 2400 zmian w algorytmie.

 

 

Choć informacja zawarta odnosiła się do stron typu YMYL to daje silne podstawy, aby sądzić że Google dywersyfikuje moc wskaźników rankingowych w zależności od typu zapytań. Rzecz jasna ta wiadomość nie wywoła podniecenia i zawieruchy w branży SEO, ponieważ powszechne przekonanie o tym istniało od dawna. Niemniej miło, że Google uchylił rąbka tajemnicy o działaniu wskaźników rankingowych wyszukiwarki.

 

Pełny dokument „How Google Fights Disinformation”  można pobrać TUTAJ.

Dokument „Search Quality Evaluators Guidelines” można pobrać TUTAJ.