Bardzo często strategie aktywności są już częścią samej oferty i wyznacznikiem wyboru partnera do współpracy. Mnóstwo pracy i jeszcze więcej godzin na opracowanie planu ramowego na różnym poziomie szczegółów przez różnych potencjalnych partnerów. Czy to brzmi znajomo?

Buduj zaufanie, wyznaczaj granice

Po udanej prezentacji aktywności SEO, które zaproponowaliśmy klientowi w ramach potencjalnej współpracy - możemy otrzymać́ prośbę o przedstawienie prezentacji w formie oferty z wyznaczonymi KPI's. Rzecz wydaje się prosta i właściwie dzieli nas już niewiele od rozpoczęcia współpracy. Wówczas otrzymujemy też prośbę o dodanie do tego szczegółowego planu aktywności (z ujęciem realnych danych rynkowych) i estymacji czasowej na propozycje rozwiązań czy też planowane poprawki (audyt strony).

To jest jeden z tych momentów kiedy mamy jeszcze wybór i możemy jasno zakomunikować fakt iż przygotowanie szczegółowego planu aktywności SEO jest już pracą właściwą nad projektem. Zwłaszcza, że jest to strategiczny element aktywności w każdym kanale. Mający istotny wpływ na efektywność pracy w kolejnych miesiącach współpracy. Dodatkowo biorąc pod uwagę fakt iż aktywności SEO są działaniami długofalowymi, zdecydowanie nie powinniśmy do tematu podchodzić na szybko z biznesowego punktu widzenia. Z pewnością nie jest to scenariusz win-win dla żadnej ze stron współpracy.

Prowadzone działania powinny być podparte wnikliwą analizą rynku w kanale w jakim będziemy działać. A to wymaga już nie tylko wiedzy, ale także dużej ilości czasu. Tak czy inaczej, ostatecznie to my powinniśmy wziąć pełną odpowiedzialność za poprowadzenie klienta i w pełni przyjąć konsekwencje swoich decyzji.

Trzymaj się blisko konkurencji

Wbrew pozorom, silna konkurencja na rynku będzie stanowić dla nas dużą wartość pod względem danych jakie możemy przeanalizować. Rodzaj fraz z podziałem na intencje, szacunkowy ruch z fraz organicznych, rodzaje publikowanych treści czy też sposób pozyskiwania linków zwrotnych to są elementy zdecydowanie warte naszej uwagi. Jeżeli mamy szansę uzyskać tego typu wiedzę i w sposób efektywny ją wykorzystać - zróbmy to. Nie poświęcajmy czasu na coś, przez co już ktoś inny dawno przeszedł. Analizujmy, implementujmy, testujmy.

Przez analizę danych do sukcesu strategii SEO

Chcąc nadać praktyczny charakter kolejnym krokom jakie należy podjąć przy analizie rynku, wybrałem branżę Fashion - która posłuży nam za praktyczny przykład podejścia. Co więcej, być może ktoś będzie mógł w praktyce wykorzystać zebrane tutaj informacje.

Na samym dole treści, znajdziecie również podsumowanie wszystkich kroków w postaci infografiki. Przejdźmy do rzeczy!

1) Zidentyfikuj swoją konkurencję SEO

Manualnie w oparciu o Twoją wiedzę branżową

Wstępny proces identyfikacji konkurencji zawsze warto zacząć od manualnego sprawdzenia wyników organicznych na frazy - które według nas są istotne z punktu widzenia naszego biznesu. Nie musimy od razu znać fraz najczęściej wyszukiwanych. Przeglądając TOPy Google dla naszych fraz, mamy za zadanie nie tylko przygotować listę najczęściej powtarzających się serwisów konkurencji (docelowi liderzy branży) ale także weryfikację tych serwisów m.in. pod względem;

  • prezentacji strony w wynikach wyszukiwań
  • rodzaju oferowanych usług
  • rodzaju kategorii produktowych
  • rodzaju treści
  • zasięgu sklepu (lokalnie/globalnie)

Wpisujemy frazę "sukienka na wesele" i już mamy wy-listowaną potencjalną konkurencję względem naszego biznesu

Ten krok powielamy wielokrotnie, wyszukując kolejne frazy relatywne do naszej branży.

- > "kurtki zimowe damskie"
- > "sukienki koktajlowe"
- > "płaszcze zimowe"
- > "sukienki koronkowe"
- > "kombinezon damski"
- > "dresy męskie"
- > "sukienka na sylwestra"

Pozwoli to nam zebrać dane, które poza wskazaniem nam liderów w danej kategorii - ukażą liczne rozwiązania do przetestowania w trakcie rozwoju naszego serwisu.

Na przykładzie wyniku dla "sukienka na sylwestra", możemy zaobserwować różne implementacje techniczne i testować podobne rozwiązania u siebie;

  • Wpływ breadcrumbsów na CTR
  • Wpływ budowy URL wyszukiwarka / rozbudowa struktura katalogów / płaska struktura
  • Wpływ znaków specjalnych na CTR
  • Indeksację filtrów w wynikach organicznych
  • Wpływ duplikacji treści w meta-description

Automatycznie przy przy pomocy narzędzi SEO (ahrefs / semrush)

Posiadając dostęp do TOP'owych narzędzi SEO, jesteśmy w stanie uzyskać niemal automatycznie listę konkurencji na interesującym nas rynku w danej branży.

W zależności jakie narzędzie wybierzemy i z jakich funkcji mamy zamiar korzystać, koszt miesięczny może być diametralnie różny. Jednak chcąc uzyskać dane z poniższych kroków jakie omawiam - możemy wykupić dostęp jednorazowy do narzędzia (anulowanie subskrypcji po miesiącu) już w kwocie 99$ za podstawowy pakiet. Myślę, że taki koszt versus informacje jakie uzyskamy w zamian to dobra inwestycja w nasz biznes.

Ahrefs- TOP konkurencja

  1. Wpisz adres analizowanej domeny
  2. Wybierz zakładkę wyniki organiczne
  3. Zweryfikuj TOP konkurencję per kraj

Użyłem tutaj celowo wyrażenia "niemal", ponieważ jak to zazwyczaj bywa z trybem "auto" - jest to sugestia dopasowana na podstawie opracowanego odgórnie algorytmu. Naszą rolą ostatecznie i tak pozostanie weryfikacja otrzymanych wyników w stosunku do naszego modelu biznesowego i rodzaju oferty.

Pamiętajmy jednak żeby nie przesadzić z limitami jakie sobie odgórnie nałożymy przy weryfikacji domen konkurencyjnych. Bardzo często odrzucenie serwisów z nieco innym modelem sprzedaży w odniesieniu do naszego biznesu - nie pozwoli nam na weryfikację innych elementów strategicznych tego serwisu w branży w jakiej działamy. A co za tym idzie, nie spojrzymy na branżę w szerszym kontekście.

Semrush- TOP konkurencja

  1. Wpisz adres analizowanej domeny
  2. Zweryfikuj TOP konkurencję

Automatycznie przy pomocy serwisów online (alexa / similarweb)

Znajdziemy także kilka innych interesujących źródeł pozyskania informacji o naszej konkurencji. Bezpłatnych, lecz w wersji w mocno okrojonej funkcjonalności.


Myślę, że ten etap może nam posłużyć jako ostateczne potwierdzenie naszej listy. Jednak przede wszystkim pozwoli zweryfikować dodatkowo strony pod względem szacunkowego ruchu, czasu odwiedzin czy też kanałów o największym źródle ruchu z podziałem na TOP frazy kluczowe.

2) Zweryfikuj widoczność organiczną Twojej konkurencji

Jak zapewne już się domyślasz, skupimy się w tym kroku na identyfikacji fraz na które wybrane serwisy z punktu 1 są obecnie widoczne na pozycjach TOP3 / TOP10 / TOP50.

Nie interesują nas w tym kroku widoczność ogólna, aby móc tylko popatrzeć na wykresy spadków czy wzrostów jak poniżej.

Nie, szkoda na to czasu. Weźmy się do pracy, która realnie pozwoli nam zweryfikować strategię widoczności naszej konkurencji w celu dopracowania naszej własnej. Pamiętajmy jednak, że im dokładniej zweryfikujemy naszą konkurencję w punkcie 1 - tym dokładniejsze dane w postaci zestawów fraz otrzymamy.

Wyszukiwanie szczegółowe - kategoria versus kategoria

Poprzez wykorzystanie funkcji TOP Pages (ahrefs), jesteśmy w stanie odnaleźć dokładnie podstronę z kategorii jaka nas interesuje i sprawdzić ilość fraz na jaką jest widoczna / szacunkowy ruch jaki generuje.

Allani - sukienki na wesele

LaModa - sukienki na wesele

Możemy także dokładnie zbadać frazy o jakich mowa powyżej. W ten sposób jesteśmy w stanie zoptymalizować naszą własną podstronę w oparciu o odnalezione intencje czy też wyszukiwania o największym potencjale ruchu.

  1. Wybierz podstronę, która jest bliska Twojej kategorii
  2. Sprawdź najlepszą frazę z całej grupy fraz dla tej podstrony pod względem potencjału ruchu
  3. Zweryfikuj listę fraz powiązanych

Dodatkowo jesteśmy w stanie dla każdej podstrony sprawdzić jak wiele i jakiego rodzaju linki do niej kierują. Wystarczy wpisać adres strony lub też konkretnej ścieżki jaką zamierzamy przeanalizować.


 

Przechodząc do szczegółów linkujących domen, będziemy mieć już ich pełną listę.

Nie muszę chyba wspominać jak istotne są te informacje w planowaniu rozpowszechniania naszych treści (w postaci linków) na innych domenach.

Wyszukiwanie ogólne - wszystkie frazy

Nie zawsze jesteśmy w stanie określić co konkretnie nas interesuje, jaki typ kategorii - być może jesteście w trakcie budowania serwisu. Wówczas możemy zawsze pobrać wszystkie dostępne frazy kluczowe w postaci pliku .CSV i pracować już nad nim bezpośrednio w zależności od naszych potrzeb.

  1. Wpisz adres analizowanej domeny
  2. Wybierz zakładkę frazy organiczne
  3. Zweryfikuj otrzymaną listę fraz per kraj w zależności od potrzeb biznesowych

Podobnie jak w przypadku weryfikacji linków prowadzących do poszczególnych ścieżek domeny, tak tutaj możemy zweryfikować ogólny trend zainteresowania treściami przez grupę docelową Twojej konkurencji. Na przykład w celu weryfikacji, która grupa kategorii cieszy się największym zainteresowaniem w kanałach social.

Tutaj może posłużyć się funkcją popularności ścieżek w kanałach social przy użyciu narzędzia Sistrix.

Więcej danych, więcej zabawy, skuteczniejsza strategia

Bardzo istotna uwaga dotycząca budowania bazy fraz kluczowych / tematów pod własną strategie strony. Nie ograniczajcie się tylko do powyższych elementów weryfikacji, ponieważ stanowią one tylko podstawę. Nie oczekujmy iż pod postacią konkurencji odnajdziemy wszystkie możliwe kombinacje fraz. Bądźmy kreatywni;

  • Wykorzystajmy liczne odmiany odnalezionych fraz
  • Sprawdźmy znaczenia bliskoznaczne i ich szacunkowe wyszukiwania
  • Wykorzystajmy dodatkowo bezpłatne narzędzia typu answerthepublic czy też ubbesuggest.
  • Nie zapomnij dodać do tego też istotnych danych dot. fraz z Twojego konta Google Search Console.

Dane z konta Google Search Console charakteryzują się dość szczegółowymi informacjami co do takich metryk jak CTR / Impresje / Średnia pozycja

Przede wszystkim poznajmy naszą grupę docelową, aby można było kierować do niej właściwie zaadresowane tematy / problemy do rozwiązania. Im mocniej do tego przyłożymy się, tym skuteczniejsza będzie nasza kampania SEO. A im skuteczniejsza kampania, tym lepszy wyniki widoczności organicznej.

W tym kroku możesz już definitywnie stwierdzić, które strony są Twoją bezpośrednią konkurencją.

3. Porównaj własną stronę względem konkurencji, którą wyznaczyłeś

Najwyższy czas na analizę porównawczą Twojej strona versus konkurencja na bazie zebranych danych. Już w trakcie tego etapu najpewniej dostrzeżesz luki w Twojej własnej strategii fraz kluczowych / tematów do pokrycia.

Czy warto skupić się tylko na frazach?

Oczywiście nie skupiaj się tylko na porównaniu samych rankingów fraz, dodaj do tego inne metryki z nimi bezpośrednio związane - które pozwolą spojrzeć szerzej na dzielące Cię różnice z konkurencją.

Tutaj możemy śmiało wykorzystać nie tylko zebraną relatywną pulę fraz dla naszego biznesu. Weźmy pod uwagę także wspomniane elementy jakie mieliśmy okazję poruszyć w punkcie 1 - w trakcie wstępnej weryfikacji konkurencyjnych domen.

W zależności od weryfikowanej grupy elementów, inne czynniki będą podlegać weryfikacji versus konkurencja. To właśnie wnioski z tej analizy będą kluczowe do implementacji skutecznej strategii SEO

Frazy

  • Relatywność frazy do treści
  • Rodzaj intencji frazy
  • Obecna pozycja frazy
  • Szacunkowa ilość wyszukiwań frazy

Treść

  • Optymalizacja poprzez wykorzystanie licznych intencji fraz w stosunku do głównego wątku treści
  • Zastosowanie danych strukturalnych
  • Wykorzystanie elementów angażujących czytelników (zdjęcia / video / głosowanie / komentarze / udostępnianie)

Linkowanie zewnętrzne

  • Autorytet podstrony i domen linkujących do podstrony
  • Ilość sygnałów social (skala udostępniania treści - świadczące o jej merytoryczności i realnym zainteresowaniu tematem)
  • Ilość linków kierujących do treści
  • Ilość domen kierujących do treści

Dodatkowo na podstawie zebranych danych dot. widoczności w Twojej branży i wiedzy o podstawowych metrykach takich jak CTR (szacunkowy) - możemy także pokusić się o wykonanie estymacji ruchu organicznego przy założeniu kompleksowych aktywności SEO.


 

4. Dobierz strategię do własnych celów na podstawie zebranych informacji

Przechodząc do kroku ostatniego, zbierzemy już odpowiednią ilość danych - która pomoże nam podjąć konkretne decyzje w związku z naszą strategii SEO.

Będziemy bogatsi przede wszystkim o wiedzę z zakresu;

  • Rodzaju i typu konkurencji w Twojej branży
  • Bazy fraz kluczowych w dopasowaniu do intencji z szacunkową liczbą wyszukiwań (estymacje potencjalnych celów biznesowych)
  • Jakości i optymalizacji Twoich treści versus konkurencja
  • Popularności Twojego serwisu versus konkurencja (social / link-buidling)
  • Twojej widoczności organicznej versus konkurencja

Zaś samym wynikiem powinna być bardzo klarowna sytuacja na każdym analizowanym polu jak np.;

Obecny ruch serwisu versus potencjał


 

Liczba wyszukiwań fraz branded versus non-branded

Czy też różnice w profilu linkowym domeny Twojej versus konkurencja

Solidna weryfikacja każdego z powyższych punktów pozwoli świadomie wybrać kierunek rozwoju, zważywszy na mocne i słabe strony każdego elementu z osobna.

Podsumowanie

Poza wyznaczeniem kierunku działań w oparciu o 3 fundamentalne czynniki SEO takie jak Linki / Treści / Intencje. Powyższe stworzy nam obraz naszej obecnej pozycji w branży i konkurencji - która nie jest docelowo naszym celem samym w sobie. Naszym celem jest być liderem w branży. Stąd też na początkowej fazie naszych działań, bardzo skutecznym zabiegiem jest wzorowanie się i "podbieranie" danych na własne potrzeby. Jednak w późniejszym etapie będziemy potrzebować już czegoś znacznie bardziej kreatywnego, niż tylko stała analiza konkurencji i jej poczynań względem własnej strategii.