Właściwie każdy posiada urządzenie mobilne, którym najczęściej jest smartfon. Tego typu podręczne urządzenia zupełnie zmieniły sposób w jaki pozyskujemy informację. Istnieją branże, gdzie na chwilę obecną ponad 50% ruchu na stronie generowane jest przez urządzenia mobilne. Tworząc treść staramy się dotrzeć do jak największego grona odbiorców.

Przykładowe statystyki

Konieczne jest jednak uświadomienie sobie tego, że w przypadku kiedy nasza strona nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, a jej przeglądanie jest niewygodne, w wielu przypadkach będzie to prowadziło do wyjścia odwiedzającego.

Google chce pomóc webmasterom oraz użytkownikom dzięki AMP (Accelerated Mobile Pages) HTML – jest to nowy otwarty framework zbudowany w oparciu o już istniejące technologie (zastosowana została tutaj oczywiście responsywność). Ma on pozwalać na budowanie niezwykle lekkich stron internetowych.

Projekt tenma na celu znacząco zwiększyć wydajność stron internetowych podczas korzystania z sieci mobilnej. Google próbuje dążyć do tego, aby strony zawierające tzw. „bogaty content” (animacje, filmiki, grafiki) były wygodne w przeglądaniu, ładowały się bardzo szybko na wszelkich urządzeniach oraz bezproblemowo wyświetlały nieinwazyjne reklamy.

Głównym założeniem jest to, aby ten sam kod funkcjonował jednocześnie na wielu platformach i urządzeniach, niezależnie od tego czy serwis przeglądany jest na urządzeniu desktopowym czy mobilnym.

Demo strony zbudowanej o aplikację dostępne jest pod adresem: http://insidesearch.blogspot.com/

Google ogłasza, że w niedalekiej przyszłości AMP HTML zostanie wdrożone m.in. na Google News (na chwilę obecną około 30 wydawców z całego świata już korzysta z tej technologii). Wśród pierwszych firm, które zadeklarowały się do integracji swoich stron z AMP HTML, znaleźć można m.in.: Twitter, Pinterest, WordPress.com i LinkedIn.

Google informuje, że w najbliższych miesiącach framework ten będzie bardzo mocno rozwijany, a nacisk kładziony będzie przede wszystkim na 3 aspekty:

  • Treść: Wysokiej jakości treści, które są pozytywnie postrzegane i szybciej przyswajane przez użytkowników mają być priorytetem. Głównym celem tej kategorii jest zapewnienie wydawcom takich narzędzi, aby mogli w pełni zająć się tworzeniem dobrych i wartościowych treści, nie zaprzątając sobie przy tym głowy dodatkowymi aspektami technicznymi;
  • Dystrybucja: Wydawcy tworzą różnego rodzaju treści, przykładowo treści utworzone w Polsce z powodzeniem mogą być czytane i popularne np. w USA (zakładając oczywiście tłumaczenia). Z pomocą przychodzi samo Google, którezamierza nieodpłatnie udostępnić swoje serwery cache. Wykorzystanie niezwykle wydajnych serwisów cache Google, w połączeniu z nowym frameworkiem może w znaczący sposób zrewolucjonizować rynek mobilny – a przede wszystkim mobilnych stron internetowych;
  • Reklamy: Każdy webmaster, który zdecyduje się skorzystać z frameworka AMP, będzie miał możliwość skorzystania z szerokiego wyboru starannie dobranych i dopracowanych reklam, które będą poprawnie wyświetlać się na wszystkich urządzeniach oraz nie wpływać na zmniejszenie wygody użytkownika. Google informuje, że na bieżąco będzie współpracować z wieloma wydawcami oraz sieciami reklamowymi, aby znacząco usprawnić wyświetlanie reklam.