Sztuczna inteligencja swojego czasu zdominowała mainstream. Mogłoby się wydawać, że emocje trochę ostygły, ale wraz ze wdrażaniem nowych modeli odkrywamy coraz większy potencjał tego narzędzia. Okazuje się, że jedną z dziedzin, w której AI jest bardzo pomocne jest SEO. Mało tego, marketingowcy są w stanie podnieść wydajność swojej pracy na tyle, że ignorowanie tego zagadnienia może okazać się poważnym błędem.

Ale jak dokładnie wykorzystać w SEO narzędzia takie jak ChatGPT? Żeby długo nie szukać, zapytajmy samego algorytmu udostępnionego nam przez OpenAI.

Wystarczy wprowadzić bardzo prosty prompt, żeby otrzymać całą listę odpowiedzi.

Potrzebuję twojej pomocy w zoptymalizowaniu treści pod kątem SEO. Podaj mi listę zadań, które mogę ci zlecić w tym temacie.

Teraz przeanalizujmy kolejno każdy z punktów i zweryfikujmy, czy ChatGPT mówi prawdę.

„Analiza słów kluczowych - mogę pomóc w identyfikacji słów kluczowych, które są istotne dla Twojej branży i strony internetowej.”

Jest to po części prawda. ChatGPT może pomóc w analizie słów kluczowych, jeśli w prompcie dostarczymy mu informacje na temat naszego biznesu, celu tworzenia treści, branży i konkurencji oraz naszej strategii SEO. Dodatkowym źródłem informacji dla algorytmu mogą być dane z narzędzi do analizy słów kluczowych.

Należy jednak pamiętać, że ChatGPT nie ma bieżącego dostępu do danych internetowych. Dlatego analizy bazujące tylko na jego danych mogą nie być aktualne i co za tym idzie mogą mijać się z panującymi obecnie trendami. Dlatego w takiej sytuacji lepiej skorzystać z Barda, który ma stały dostęp do internetu lub zainstalować odpowiednie wtyczki, na przykład WebPilot. Kolejną sprawą jest to, że analiza danych przeprowadzona przez AI będzie trafna, ale mało wnikliwa. Dlatego jeżeli jesteś w tym doświadczony i masz małą ilość informacji do przeanalizowania, to zdecydowanie lepiej zrobić to samemu.

„Optymalizacja treści - mogę przeprowadzić analizę istniejących treści na Twojej stronie pod kątem SEO, sugerując, gdzie i jak wpleść słowa kluczowe, jak również wskazując na potrzebę stworzenia nowych, bardziej trafnych treści.”

Tutaj możemy liczyć na o wiele większą pomoc ze strony AI. Najkorzystniej zrobić to tworząc prompt zawierający kontekst, czyli rodzaj naszej branży, cel tworzenia treści oraz listę aktualnych słów kluczowych. W kolejnym kroku opisujemy efekt, jaki chcemy otrzymać, na przykład poprawiony artykuł z dodanymi frazami kluczowymi. Następnie wprowadzamy dane, które chcemy, żeby zostały przeanalizowane, czyli nasze treści ze strony. ChatGPT wygeneruje poprawioną treść. Należy jednak pamiętać, żeby przeczytać ją dokładnie pod kątem naturalności brzmienia, bo tej algorytmy jeszcze nie potrafią w pełni zachować.

„Analiza meta tagów - mogę pomóc w sprawdzeniu i optymalizacji meta tagów, w tym tytułów, opisów i tagów nagłówków dla lepszego indeksowania przez wyszukiwarki.”

Tutaj również pomoc AI może okazać się bardzo wartościowa. Zwłaszcza przy dużej ilości danych na przykład liście produktów sięgającej 1000 pozycji. Pomoże nam w tym wtyczka dająca dostęp do internetu oraz wtyczki umożliwiające gromadzenie i zapisywanie danych w formacie .csv. W tym celu możesz użyć na przykład WebPilot, Make A Sheet i Scraper. Korzystając z dostępu do naszej strony ChatGPT wygeneruje listę proponowanych meta tagów i zapisze ją w pliku CSV.

„Analiza linków wewnętrznych - mogę zanalizować i zaproponować optymalizację linkowania wewnętrznego, co jest ważne dla SEO.”

Linkowanie wewnętrzne ma duże znaczenie w budowaniu silnej pozycji strony www w rankingu wyszukiwania. Wewnętrzne odnośniki pomagają stworzyć hierarchię treści, budują sieć powiązań pomiędzy stronami i ułatwiają odbiorcom poruszanie się po witrynie internetowej. ChatGPT możesz wykorzystać do znalezienia odpowiednich miejsc w tekście, w których można zamieścić linki wewnętrzne. Stosując odpowiedni prompt i podając wybrane słowa i frazy kluczowe Chat wskaże miejsca, w których powinny znaleźć się łącza. Drugą opcją jest korzystanie z wtyczki takiej jak Link Analyzer. Co robi ta wtyczka? Może być używana do sprawdzania zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych linków. Pokaże nam też linki niedziałające, a nawet przeskanuje adresy pod kątem potencjalnych zagrożeń złośliwym oprogramowaniem.

„Analiza i optymalizacja szybkości strony - mogę pomóc w identyfikacji czynników wpływających na szybkość ładowania strony i zaproponować sposoby jej poprawy.”

Tutaj ChatGPT chciał zabłysnąć, ale jego pomoc w tym temacie ogranicza się jedynie do przeanalizowania danych zebranych z narzędzi służących do testowania szybkości stron internetowych. Warto wspomnieć, że narzędzie od OpenAI ma możliwość analizowania obrazów. Dlatego możemy wkleić mu zrzut ekranu z analityki i w zamian otrzymamy interpretację danych, łącznie z wykresami. Podobnie sytuacja ma się z tworzeniem mapy strony, optymalizacją dla urządzeń mobilnych, analizą i optymalizacją UX oraz zaleceniami dotyczącymi treści multimedialnych. Tutaj Chat GPT też pali się do pomocy, ale ogranicza ją jedynie do analizy podanych przez nas danych i doradztwa.

„Badanie konkurencji - mogę przeprowadzić szczegółową analizę SEO Twoich głównych konkurentów, aby zrozumieć, co sprawia, że ich strony są wysoko oceniane i jak możesz wykorzystać te informacje.”

Tutaj ChatGPT sugeruje nam, że wszystkie chwyty dozwolone. Możemy wykorzystać jego moc i za pomocą wszystkich do tej pory omówionych funkcji przeanalizować naszą konkurencję i skopiować najlepsze rozwiązania. Poza treściami oczywiście.

„Doradztwo w zakresie długoterminowej strategii SEO - mogę zaproponować strategię długoterminową, która pomoże Twojej stronie utrzymać i poprawić jej pozycję w wyszukiwarkach.”

W tym wypadku ChatGPT oferuje swoją pomoc w stworzeniu długoterminowej strategii. W takiej sytuacji należy zadbać o dużą dokładność podanych danych. Musisz odpowiedzieć na pytania takie jak:- jakie są główne cele Twojej strony internetowej i co chcesz osiągnąć poprzez SEO, - jaka jest struktura strony, obecna zawartość oraz wszelkie wykonane już prace, - kto jest Twoją grupą docelową, - jakie słowa kluczowe są ważne dla Twojej działalności, w tym te, które już wykorzystujesz oraz te, które chciałbyś wykorzystać, - dane o konkurencji, najlepiej tej z czołówki. Po dostarczeniu odpowiednich informacji ChatGPT zaproponuje nam długoterminowe działania. Należy jednak mieć na uwadze, że nie będą one dopracowane co do szczegółu. Ponadto nie wykorzysta on w swoim planie najnowszych trendów, innowacji oraz nieszablonowego podejścia.

„Wsparcie w tworzeniu treści - mogę pomóc w tworzeniu treści SEO, w tym artykułów blogowych, opisów produktów i innych rodzajów treści.”

Na koniec algorytm proponuje nam to, co obecnie budzi najwięcej emocji. Jest to najczęściej stosowana, jak i krytykowana funkcja ChatGPT. Może on pomóc nam w tworzeniu wszelkich treści od artykułów blogowych, przez opisy produktów i FAQ, aż po treść do zakładki „O nas”. O tym jak treści generowany przez AI wpływają na SEO możesz przeczytać tutaj. Oprócz generowania samych treści możemy wykorzystać sztuczną inteligencję do przeanalizowania naszego bloga i wskazania brakujących tematów lub po prostu do stworzenia ich kompleksowej listy od zera.

Jak widać AI ma ogromne zastosowanie w optymalizowaniu treści SEO i nie tylko. Z tygodnia na tydzień pojawia się coraz więcej wtyczek usprawniających pracę ChatGPT, a sam algorytm również jest nieustannie ulepszany. Dlatego ważne jest, żeby wykorzystywać te narzędzia i być na bieżąco ze wszystkimi zmianami. Jeśli Ty tego nie zrobisz, to konkurencja zrobi to na pewno.