Pierwszy sklep online

Opowiem Wam dzisiaj o pierwszym produkcie online w kontekście jego sprzedaży, logistyki i rozwoju, czyli ogólnie rzecz biorąc - o Waszym pierwszym sklepie online. 
Na co dzień pracuję w WP Desk - firmą, która dla wielu klientów stała się synonimem pracy z systemem WooCommerce w Polsce. Naszym celem jest pomaganie właścicielom sklepów online w rozwoju ich biznesu, ułatwianie ich pracy, oraz zwiększanie potencjału do generowania większych przychodów. WP Desk to niekwestionowany lider sprzedaży rozwiązań dla WooCommerce w Polsce. Posiadamy największą bazę produktów w tej kategorii, a dzięki wsparciu i troskliwej obsłudze klientów zbudowaliśmy kilka tysięcy relacji biznesowych, które trwają przez wiele lat. Jesteśmy związani z WooCommerce od początku jego istnienia. Co więcej - jako oficjalny tłumacz polskiej wersji WooCommerce bierzemy czynny udział w rozwoju platformy. 
W Polsce jesteśmy kojarzeni głównie jako autorzy wtyczek. Wachlarz naszych usług jest jednak znacznie szerszy, o czym częściowo wspomnę w dalszej części. 

WordPress - WooCommerce

Każda osoba chcąca spróbować swoich sił w świecie e-commerce ma do dyspozycji kilka platform oferujących gotowe lub prawie gotowe systemy pozwalające na sprawne i szybkie uruchomienie sprzedaży. Najpopularniejszym z nich ciągle pozostaje WordPress, który jest całkowicie darmowym i otwartym systemem. WordPress początkowo związany był ze środowiskiem blogerskim, jednak obecnie jego możliwości są właściwie nieograniczone i pozwalają na prowadzenie wielomilionowych biznesów, których sam znam wiele przykładów - nawet z naszego polskiego podwórka. 
Specyfika WordPressa oparta jest na dodatkach, tzw pluginach, które możemy instalować na naszej platformie i usprawniać jej działanie. Pluginy to rozszerzenia, która wyzwalają prawdziwy potencjał, jaki drzemie w systemie WordPress. Dzięki nim można wdrażać różnego rodzaju funkcjonalności na stronie i to bez umiejętności programowania. Pluginy potrafią obecnie zrealizować właściwie każdą potrzebę i pomysł - od zmiany designu, przez funkcjonalność, sprzedaż, optymalizację szybkości. To właśnie ten model doprowadził do tak gigantycznej popularności WordPressa - został on niejako oddany w ręce twórców internetowych - to ludzie sami z siebie wynajdywali nowe potrzeby i tworzyli pluginy, które te potrzeby realizowały, jednocześnie rozwijając możliwości samego WordPressa.
Game changerem był rok 2011 i pojawienie się dodatku WooCommerce, który pozwalał na przekształcenie zwykłej witryny w sklep internetowy - i to całkowicie za darmo!
Korzystanie z WooCommerce jest całkowicie darmowe i nie wymaga niczego więcej, aby sprzedawać produkt.  Jednak obecnie tylko teoria - wymagania technologiczne i użytkowe wobec współczesnych sklepów są dużo bardziej skomplikowane. 
WooCommerce faktycznie pozwala na stworzenie środowiska sklepowego - możemy dodać produkt do oferty, wystawić go na sprzedaż, dodać do koszyka no i kupić. Pozostaje jednak wiele nierozwiązanych kwestii - takich jak choćby płatności online, czy wybór opcji dostawy. 
W tym momencie do naszego sklepu powinniśmy dodać kolejne elementy. 

Wtyczki płatnicze dla WooCommerce

Płatności online to obecnie najbardziej newralgiczny element całego procesu zakupowego, któremu należy poświęcić najwięcej uwagi. Klienci od zawsze chcą płacić szybko i bezpiecznie. Rynek płatności ewoluuje w niesamowitym tempie. Sprzedaż online zaczynaliśmy od realizacji przelewów tradycyjnych - najpierw blankietem w okienku poczty, potem w aplikacji bankowej. Chwilę później zaczęły pojawiać się pierwsze płatności online z prawdziwego zdarzenia - z przekierowaniem na stronę naszego banku, bądź za pomocą karty. Rynek w polsce zrewolucjonizował Blik, który jest obecnie totalnym must have’em w każdym e-commerce. 
Tylu ilu jest klientów tyle przyzwyczajeń zakupowych i ulubionych metod płatności - warto więc zatroszczyć się o to, aby nasz sklep miał w ofercie jak najszerszy ich wachlarz. Bez użycia dodatkowych pluginów możemy realizować jedynie przelewy tradycyjne, podając numer naszego konta bankowego - jest to jednak obecnie swoiste sprzedażowe samobójstwo. 
Pierwszym krokiem będzie w tym przypadku wybór najlepszego operatora płatności. Warto zwrócić uwagę nie tylko na wysokość prowizji za każdą transakcję, ale także zakres funkcjonalności, jaki udostępnia dany operator. 
Porównanie operatorów w formie tabeli dostępne jest pod tym linkiem - zachęcam was do lektury i wyboru najlepszego według was operatora.
WP Desk posiada w swojej ofercie integrację ze wszystkimi najważniejszymi operatorami w kraju. Obecnie jednak naszym topowym produktem jest WP PAY, który stworzyliśmy we współpracy z BlueMedia - jednym z najbardziej doświadczonych operatorów płatności w Polsce.  WP PAY to całkowicie darmowa wtyczka, prowizje są bardzo niskie i takie same dla wszystkich metod płatności. Co istotne - WP PAY pozwala na dodanie płatności takich jak Blik i karta bezpośrednio w koszyku. Klient realizuje więc cały proces płatniczy na stronie zamówienia, bez przekierowania na stronę banku. A to może bardzo pozytywnie wpłynąć na cały współczynnik konwersji.
Jak działa integracja płatnicza? 
Po założeniu konta klienta u wybranego operatora instalujemy wtyczkę w naszym sklepie. W ustawieniach wtyczki dodajemy dane autoryzacyjne, które połączą sklep z naszym kontem. Wybieramy, które metody płatności mają pojawić się w koszyku i to tyle - temat płatności online załatwiony.

Wtyczki wysyłkowe dla WooCommerce

Poza płatnościami dobrym wyborem jest wdrożenie także integracji wysyłkowej. Przynosi ona korzyści zarówno dla klienta jak i właściciela sklepu. Klient bowiem dostaje możliwość wyboru dogodnej opcji wysyłki, punktu odbioru lub paczkomatu na mapie. Sklep zaś ma znacznie ułatwioną pracę logistyczną, ponieważ cały proces zostaje zautomatyzowany - zlecenie jest wysyłane do odpowiedniej firmy kurierskiej, sama etykieta nadawcza również generuje się automatycznie.
W kontekście wyboru oferty i wtyczek mamy dwie drogi - możemy wybrać jednego lub kilku dostawców (takich jak InPost, DPD czy DHL) i zawierać umowy z każdym z nich, lub postawić na firmę brokerską, taką jak na przykład Furgonetka, która posiada w swojej ofercie wysyłkę przez wszystkich najpopularniejszych kurierów.

Integracje księgowe dla WooCommerce

Wraz z pojawieniem się pierwszych zamówień z pewnością zauważymy kolejne obszary, które wymagają usprawnienia. Jednym z nich na pewno będzie księgowość sklepu. Ręczne wystawianie faktur i rachunków do zamówień, przy założeniu, że nas biznes będzie się rozwijać, będzie fizycznie niemożliwe.
Odpowiedzią są tzw. wtyczki fakturowe, które pozwalają na pełną automatyzację tego procesu. Mówię tutaj zarówno o wystawianiu rachunków sprzedaży, ale także o ich wysyłce do biura księgowego oraz tworzeniu wymaganych raportów, takich jak np. JPK.
Tutaj także mamy dwie opcje - możemy wybrać integrację z popularną platformą księgową, gdzie posiadamy już konto - np Fakturownia lub iFirma. Możemy też wybrać wtyczkę uniwersalną, np. Faktury WooCommerce,  która pozwala na fakturowanie wewnątrz sklepu bez powiązania z konkretną firmą księgową.

Wtyczki do marketingu

Gdy zakończyliśmy etap zabezpieczenia procesu zakupowego to ze spokojną głową możemy przejść dalej i skupić się na marketingu i samej sprzedaży. 
Jest kilka podstawowych kroków, które dobrze jest wykonać już na początku naszej sprzedażowej drogi. Na przykład - porównywarki cen. Jeśli nasz produkt nie jest w 100% unikalny, tylko musi konkurować na rynku z innymi, podobnymi do siebie, to warto zadbać o ten aspekt i monitorować aktualne ceny, aby zawsze wypadać atrakcyjnie w oczach potencjalnych odbiorców. Możemy tutaj wybrać jedną z kilku wtyczek, które integrują nasz sklep z najpopularniejszymi porównywarkami i ułatwiają nam pracę.
Być może będziemy chcieli zwiększać zasięg naszych produktów, przez obecność na innych platformach sprzedażowych? Mamy tutaj do dyspozycji integracje z najpopularniejszym Allegro, ale warto zwrócić uwagę także na inne marketplace’y, które są bardziej selektywne pod kątem oferty - na przykład niedawno uruchomiony Empik Place. 
 
 
Wraz z pierwszymi kampaniami reklamowymi może pojawić się całkowicie zasadny pomysł na obecność w zakładce Zakupy w Google. W tym scenariuszu przydatna będzie integracja z Google Merchant Center, która ułatwia generowanie i edytowanie naszego feeda produktowego. 
Fajnym przykładem na rozwój oferty jest wprowadzenie kart podarunkowych i voucherów - tutaj również możemy wykorzystać naszą wtyczkę, która ułatwia ich tworzenie, projektowanie oraz sprzedaż.
Mówiąc już o samym marketingu chciałbym skupić się na pojęciu marketing automation. To dziedzina, która przynosi realne i mierzalne profity sprzedażowe. Jako, że za marketing automation stoi idea upraszczania sobie życia, tak i my opracowaliśmy własną, krótką i przystępną definicję tego pojęcia, którą stosujemy w odniesieniu do ShopMagic:
Marketing automation to szereg działań, które mają na celu oszczędzać czas, zwiększać lojalność klientów oraz wpływać na wzrost sprzedaży. W tym samym czasie i bez Twojego ciągłego udziału.
Podam przykład:
Załóżmy, że prowadzimy księgarnię online i sprzedaliśmy w naszym sklepie książkę. Za pomocą wtyczki ShopMagic możemy wysyłać maile informujące o postępie w realizacji zamówienia. Możemy także poprosić konkretnego klienta o ocenę w zamian za dodatkowy rabat. Co więcej - możemy także wysłać do  tego klienta maila, który po załóżmy 2 miesiącach od zakupu przypomni mu o istnieniu naszego sklepu i zachęci do dodatkowego zakupu. Możemy także dodać go do naszego newslettera lub wysyłać mu polecenia na podstawie jego dotychczasowej historii zakupów. 
 
 
A jeśli klient na samym początku dodał książkę do koszyka i jej nie kupił to nic straconego - możemy wysłać mu wiadomość z prośbą o dokończenie zamówienia i w ten sposób odzyskać porzucony koszyk.
To wszystko dzieje się w ramach jednej wtyczki - całkowicie automatycznie, na podstawie wcześniej ustawionych scenariuszy. 
ShopMagic pozwala na dowolne tworzenie scenariuszy - ogranicza nas tutaj właściwie tylko nasza wyobraźnia.

 

Regulamin dla sklepu WooCommerce

W ramach kontaktu z klientami zauważyliśmy, że jest jeszcze jeden obszar, w którym pomoc specjalistów okazuje się nieoceniona, szczególnie na początku. Jak wiadomo, każdy sklep internetowy musi mieć regulamin i politykę prywatności - to absolutne minimum niezbędne do prowadzenia sprzedaży w zgodzie z przepisami. 
Dlatego też stworzyliśmy usługę WP Legal - to pakiet niezbędnych dokumentów, które pozwolą Ci na rozpoczęcie sprzedaży online zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Regulacja prawna sprzedaży internetowej to ważna i odpowiedzialna kwestia - warto więc wybrać sprawdzoną usługę, zamiast wykorzystywać regulaminy znalezione w Internecie. 
 
Wszystkie dokumenty dobierane są indywidualnie na podstawie asortymentu sklepu, a w ramach pakietu udostępniamy także szereg innych materiałów, np. wzory pism reklamacyjnych i formularze zwrotów. Masz pewność, że wszystkie dokumenty są aktualne w świetle obowiązujących przepisów. Na bieżąco śledzimy wszystkie zmiany i moderujemy nasz pakiet. Dokumenty w naszym pakiecie przygotowywane są przez prawnika z wieloletnim doświadczeniem w obszarze sprzedaży internetowej, masz więc pewność, że korzystasz z profesjonalnego i sprawdzonego źródła wiedzy.

Co dalej?

Wyżej wymieniłem tylko najważniejsze dodatki, które gwarantują sprawne prowadzenie sklepu online z prawdziwego zdarzenia. Pluginów jest jednak tysiące - możemy za ich pomocą zrealizować właściwie każdą naszą potrzebę i zachciankę. Należy jednak pamiętać o dwóch najważniejszych zasadach. Po pierwsze - sprawdzajmy pochodzenie wtyczki - nie instalujemy dodatków, które mają negatywne opinie lub ich autor jest trudny do ustalenia. Mogę one w sobie zawierać elementy, które mogą narobić nam sporo problemów - np. zawirusować sklep lub wyciągnąć wrażliwe dane. 
Druga zasada to umiar - instalujcie tylko te dodatki, z których faktycznie będziecie korzystać.  Zbyt duża ilość dodatków może znacząco spowolnić działanie naszego sklepu. Znamy przypadki, gdzie klienci posiadali blisko 100 zainstalowanych pluginów i prosili nas o pomoc, ponieważ sklep ledwo chodzi. Okazywało się, że realnie było potrzebnych maksymalnie kilkanaście z nich. 

Opieka nad sklepem WooCommerce

Jesteśmy gotowi, aby pomagać użytkownikom na każdym możliwym etapie ich kontaktu z WordPressem, dlatego też prowadzimy wiele dodatkowych inicjatyw.
Jedną z nich jest stworzenie usługi WP Store, która maksymalnie upraszcza cały proces tworzenia i rozwoju sklepu. 
W dużym skrócie - zamiast wybierać odpowiednie wtyczki i zajmować się ich konfiguracją, otrzymujesz wszystko w pakiecie. Mowa tutaj zarówno o wtyczkach, ale także o hostingu, projekcie sklepu, opiece oraz aktualizacjach. 
W ramach subskrypcji macie więc do dyspozycji, gotowy, szybki i uzbrojony we wtyczki sklep WooCommerce, dzięki czemu oszczędzacie sporo czasu i pieniędzy, które możecie spożytkować np. na rozwój samego produktu i reklamę. 
Do WP Store zapraszamy zarówno nowych sprzedawców, którym proponujemy stworzenie sklepu od zera, a także tych bardziej doświadczonych, z już gotowymi sklepami, które migrujemy na nasze, szybsze serwery. Co istotne - także z innych platform niż WooCommerce.

Na koniec

Mam nadzieję, że moja krótka opowieść o wtyczkach WooCommerce i specyfice ich działania była dla Ciebie jasna i niezbyt nużąca. Pamiętaj, że prowadzenie sklepu to proces przypominający ewolucję. Nie da się zdefiniować wszystkich potrzeb i problemów na samym początku drogi, większość z nich będzie pojawiać się z czasem. Twoim zadaniem jest ich wychwycenie i znalezienie jak najlepszej metody do ich rozwiązania. Pamiętaj, że WP Desk to platforma dla wszystkich i chętnie pomożemy Ci na każdym etapie Twojej biznesowej drogi.
Wysokich sprzedaży!