Mapy Google są potężnym narzędziem, które jest szczególnie ważne w pozycjonowaniu o zasięgu lokalnym. Obecność i odpowiednia widoczność w mapach jest kluczowa, szczególnie dla lokalnych firm, np. dla mechaników samochodowych. 

W tym krótkim wpisie zaprezentuję oraz omówię krok po kroku co i jak należy robić, aby wypromować swoją wizytówkę w mapach Google i znaleźć się w 3-paku na interesującą nas frazę. Zakładam, że posiadasz już utworzoną wizytówkę w mapach. Jeśli tak nie jest, to odsyłam Cię do artykułu Mapy Google - instrukcja obsługi. Poznaj narzędzie krok po kroku, gdzie dowiesz się jak utworzyć wpis firmy w mapach.

Celem mojego klienta było pokazanie się w mapach na frazy:

  • auto mechanika
  • auto mechanika %miasto%

Posiadał on nową stronę, na nowej domenie (niezaindeksowanej w Google) oraz nie posiadał wpisu w mapach Google.

Współpracę rozpoczęliśmy 15 lipca. Ustaliśmy pozycjonowanie kilkunastu fraz lokalnych, w tym dwóch, które jak najszybciej chcieliśmy umieścić w mapach Google.

Dla wszystkich fraz pozycje mierzone są z lokalizacji miasta, w której mieści się warsztat.

Po około 20 dniach współpracy udało mi wbić się do 3-paka map na 2 interesujące mnie frazy oraz znacząco zwiększyć pozycje pozostałych słów kluczowych (prezentuje tylko te z 3-paka):

mapy google pozycje
(kliknij aby powiększyć)

*Nazwa miasta została podmieniona na %miasto% na potrzeby artykułu.

Jak szybko wypozycjonować się w mapach Google

W swoich działaniach skupiłem się 3 aspektach: stronie klienta, linkach do strony klientach, wpisu firmy w mapach Google.

1. Optymalizacja strony klienta

Prace rozpocząłem od podstawowej optymalizacji serwisu klienta:

  1. Dodałem na stronie głównej 3000 znaków nowej treści zawierającej słowa kluczowe oraz ich odmiany.
  2. Utworzyłem dedykowane podstrony ofertowe dla konkretnych usług (jak np. "elektryka samochodowa"), zawierające minimum 500 znaków treści (do rozbudowy w kolejnych miesiącach).
  3. Zoptymalizowałem nagłówki hx, znaczniki title i meta description, atrybuty alt= (nasycając je słowami kluczowymi).

2. Utworzenie i optymalizacja wizytówki w mapach Google

W kolejnym kroku utworzyłem i w pełni uzupełniłem wizytówkę klienta w mapach Google, przy okazji lekko ją optymalizując:

  1. W pełni uzupełniłem wizytówkę: wybierając wiele kategorii, dodając zdjęcia, godziny otwarcia, adres strony www i właściwie wszystko, co  się dało.
  2. Zadbałem o to, aby w title znalazło się interesujące mnie słowo kluczowe wraz z miastem.
  3. Wykorzystałem kreator stron w mapach Google do utworzenia dodatkowej podstrony z linkiem do domeny klienta.

3. Linkowanie strony klienta

W trakcie prac nad optymalizacją i oczekiwaniu na kod do aktywacji wizytówki, rozpocząłem działania mające na celu pozyskanie linków do domeny głównej serwisu klienta (podstron ani mapy jeszcze nie było). Dbając przy tym o to, aby w każdym możliwym miejscu pojawiały się pełne dane teleadresowe firmy oraz wzmianki o jej lokalizacji i świadczonych usługach.

W ramach link buildingu pozyskałem / utworzyłem:

  • 8 linków z katalogów firm (linki na dokładny anchor + brand).
  • 8 linków z katalogów stron (linki na dokładny anchor + brand).
  • 5 linków profili z linkami dofollow (linki na czysty URL).
  • 5 mini stron jednostronicowych (zaplecze na serwisach typu wix.com, anchory mieszane) każda po min. 500 znaków unikalnego tekstu i 2-3 linkami wychodzącymi (główna + podstrona i Facebook).
  • 5 linków z regionalnych serwisów ogłoszeniowych (linki na czysty URL).
  • 3 linki z regionalnych for / for z tematami dot. lokalizacji klienta (linki na czysty URL).
  • 3 linki z profili na forach motoryzacyjnych (link z sygnatury lub ikonki w widoku postów). Utworzyłem konta i napisałem po 1 poście.

4. Prace z opiniami w mapach Google

Oprócz utworzenia wizytówki, optymalizacji strony www i pozyskania nowych linków, w ramach prac zadbałem również o jeden z najważniejszych czynników wpływający na widoczność nowej wizytówki w mapach Google (oprócz jej pełnego uzupełnienia) - opinie.

Jako, że w warsztacie zawitali w między czasie pierwsi klienci, wraz z klientem w ciągu 3 tygodni pozyskaliśmy 8 pięciogwiazdkowych opinii w mapach Google.

  • Każda opinia wystawiona została przez prawdziwego użytkownika.
  • Każda z opinii oprócz oceny gwiazdkowej zawiera od 1 do 2 zdań treści.
  • Wszystkie opinie zostały wystawione w różnych odstępach czasowych.
  • Wszystkie opinie zostały wystawione z niezależnych od siebie urządzeń (a więc i adresów IP).
  • Na każdą z opinii odpowiedziałem z konta firmowego, dziękując za jej wystawienie.

Finalnie po zaledwie 2 tygodniach działania wizytówka zaczęła pojawiać się na drugiej pozycji 3-paka dla jednej z fraz. A po paru dniach ustabilizowała się tam i wyświetliła również dla drugiej frazy:

mapy google pozycje
(kliknij aby powiększyć)

O co zadbać?

  1. Optymalizacja strony klienta wraz z utworzeniem na niej treści.
  2. Utworzenie i uzupełnienie wizytówki w mapach.
  3. Pozyskanie dobrych, tematycznych linków do strony klienta.
  4. Pozyskanie opinii dla wizytówki w mapach.
  5. Obecność danych teleadresowych podczas linkowania, tworzenia treści itd.
  6. Obecność słowa kluczowego w nazwie wizytówki (nie należy tutaj jednak przesadzać).

Co dalej?

W kolejnym miesiącu planuję:

  • nieco mocniej podlinkować domenę wraz z istniejącymi już podstronami usług,
  • pozyskanie kolejnych pozytywnych opinii w mapach Google,
  • rozbudowanie treści podstron usługowych (do około 3000 znaków każda).