Strony typu one-page są stosowane przede wszystkim jako landing page'e, ale sporo firm używa ich do prezentacji swojego biznesu w sieci. Spróbujmy zatem przyjrzeć się temu, jak wygląda optymalizacja one-page'y.

Strona one-page - cechy szczególne

Jak sama nazwa wskazuje, cechą szczególną strony typu one-page jest to, że wszystkie informacje znajdują się... na jednej stronie. Daje to możliwość pokazania całej oferty firmowej "w jednym strumieniu", co może być korzystne dla firmy oraz dla internauty, który szybko znajdzie potrzebne informacje. Niestety, takie rozwiązanie niesie za sobą spore ograniczenia dotyczące ilości treści, która może znaleźć się na witrynie, sposobu ich prezentacji, a pozycjonowanie takiej strony jest sporym wyzwaniem. Są jednak sposoby, dzięki którym możliwa jest optymalizacja one-page'y.

Przykład strony typu one page

Źródło: https://blackrockdigital.github.io/startbootstrap-freelancer/

Podział na sekcje

Podział na sekcje strony typu one-page pozwala wydzielić jej fragmenty i nadać im unikalne adresy url. Dzięki temu roboty Google indeksują większą liczbę podstron, mimo że z punktu widzenia użytkownika nic się nie zmienia. Podział na sekcje to również sposób na wewnętrzny link building, który na stronie typu one-page jest mocno ograniczony.
Tutaj
znajdziecie przykład wizualnie dopracowanej strony, która zachowała podział na sekcje, niemniej pominęła aspekt unikalnych url.

Podział witryny na części jest również użyteczny dla internautów. Odwiedzający stronę, gdy kliknie na link w menu, jest przekierowywany do odpowiedniej sekcji. Może więc w łatwy sposób uzyskać potrzebne mu informacje. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest to, że niezależnie od tego, przez którą podstroję trafi do nas użytkownik, zawsze ma dostęp do pełnej treści strony. Może więc zapoznać się z jej pełną treścią jedynie scrollując, co z pewnością wpływa korzystnie na czas spędzony na stronie, który jest jednym z czynników rankingowych Google.

Słowa kluczowe

Stosowanie słów kluczowych na stronie typu one-page jest konieczne, aczkolwiek ze względu na niewielką ilość treści, którą może ona zawierać, jest mocno ograniczone. Z tego powodu należy jeszcze bardziej zwrócić uwagę na ich właściwe użycie oraz wybrać te najważniejsze dla naszej branży. Dobrze byłoby również wybrać takie keywordsy, które cechują się niską konkurencyjnością i dużą liczbą wyszukiwań, bo dzięki temu będzie się nam łatwiej wybić się w Google.

Mając to na uwadze należy zoptymalizować nazwy sekcji oraz używać odpowiednich meta tagów. W podziale na sekcje słowo kluczowe powinno pojawić się w nazwie sekcji oraz w jej adresie url. Bardzo istotne są również meta tagi, a zwłaszcza tag title oraz nadanie odpowiedniej struktury nagłówkom h1, h2, h3, itd.

Grafiki - stosuj słowa kluczowe

Optymalizacja grafik na one-page'u jest analogiczna, jak na bardziej rozbudowanej witrynie. Należy więc użyć wybranych słów kluczowych w nazwie pliku i wpisać je jako atrybut alt. Przy optymalizacji grafiki trzeba jednak pamiętać, że roboty Google nie sczytają tekstów umieszczonych na banerach czy w filmikach, dlatego na stronie typu one-page lepiej stosować je z umiarem, a postawić raczej na treści tekstowe.

Optymalizacja treści - jakoś, a nie ilość

Strona typu one-page ze swojej natury nie może zawierać zbyt wiele treści. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na jakość tekstów i uważać, żeby nie przesadzić z nasyceniem ich słowami kluczowymi. Należy je tak zoptymalizować, żeby przekazać maksimum "esencji", ale w taki sposób, żeby była ona „strawna” dla użytkownika. Pompując stronę słowami kluczowymi być może osiągnięte zostaną wyższe pozycje w Google, ale użytkownik czytając ją nie znajdzie odpowiedzi na swój problem i szybko zamknie stronę udając się w poszukiwaniu lepszego źródła wiedzy.

Optymalizacja stron typu one-page - ograniczenia

Stosowanie wspomnianych wyżej trików pozwala poprawić wartość strony one-page pod względem pozycjonerskim. Jeśli jednak taka strona zostanie wybrana jako strona firmowa, to niesie to za sobą pewne ograniczenia. Nadaje się ona raczej dla firm o wąskim zakresie działania, mocno wyspecjalizowanych. Jeśli firma ma szerszą ofertę, to strona typu one-page zupełnie się nie sprawdzi.

Ograniczona ilość miejsca na prezentację oferty wiąże się również z utrudnieniami w stosowaniu content marketingu. Na one-page'u po prostu nie ma miejsca na dużą ilość wartościowej treści. To z kolei ogranicza możliwości aktualizowania treści na stronie, a jak wiadomo częsta aktualizacja treści jest kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym Google.

Podsumowując można stwierdzić, że optymalizacja stron typu one-page jest możliwa, lecz jej stosowanie ma spore ograniczenia. Zanim więc strona typu one-page zostanie wybrana jako witryna firmowa, to należy się zastanowić, czy w danej sytuacji jest to faktycznie najlepsze rozwiązanie.