Prezentujemy zestaw narzędzi SEO pomocnych w analizie słów kluczowych.

Keyword Planner/Planer Słów Kluczowych

Planer słów kluczowych od Google (tzw. Keyword Planner) to najpopularniejsze narzędzie propozycji słów kluczowych. Bazuje ono na statystykach wyszukiwań w Google i jest w stanie pokazać zarówno historyczne dane dotyczące wskazanych przez nas słów kluczowych, jak i prognozy wyszukiwania. Narzędzie jest dostępne po zalogowaniu się na konto Google AdWords.

Dostępne są 4 opcje analizy słów widoczne na poniższym obrazku.

Planer Słów Kluczowych

Pierwsza z opcji Planera Słów Kluczowych wyszukuje nowe propozycje słów na podstawie fraz wpisanych przez użytkownika, podczas gdy druga prezentuje historyczne dane na temat ilości ich wyszukiwań wraz z podziałem na miesiące. Trzecia opcja przedstawia prognozy ruchu dla wyszukanych słów kluczowych, a z kolei ostatnia pozwala na wyszukanie propozycji dla różnych kombinacji wpisanych słów kluczowych - do dyspozycji są 2 kolumny, z czego w pierwszej można wpisać np. frazy w postaci "biuro rachunkowe", "rachunkowość", a w drugiej listę miejscowości, aby wyszukać propozycje oraz statystyki dla ich różnych połączeń.

Na uwagę zasługuje możliwość wyświetlenia danych ukierunkowanych na konkretną lokalizację, dzięki czemu możemy nie tylko wyświetlić dane dotyczące wyszukiwań z Polski, ale także z poszczególnych miejscowości, porównując liczbę wyszukiwań fraz ogólnych z Łodzi, Warszawy czy Katowic.

Szczegółowy opis najnowszych opcji narzędzia jest dostępny na blogu Critical.pl.

Google Trends/Trendy Google

Kolejnym narzędziem tej samej firmy, które jest pomocne w analizie sezonowych fraz, jest Google Trends. Na podstawie wpisanych haseł wyszukuje najpopularniejsze bądź te, których popularność w ostatnim czasie wzrasta. Można także opierać się na samych kategoriach tematycznych i wyszukać w ten sposób popularne frazy.

Wyszukiwanie słów jest możliwe zarówno po wpisaniu kilku fraz, jak i po wybraniu kategorii tematycznej. Pozwala to na odkrycie zupełnie nowych fraz związanych z danym zagadnieniem. Poniżej widać dane powiązane ze słowem "torebki".

To narzędzie również pozwala na zawężenie wyszukiwania do wybranej lokalizacji (państwo, województwo lub miasto), wybór analizowanego okresu (najstarsze dane są dostępne z 2004 r.), wybór kategorii, ale także rodzaj wyszukiwarki (wyszukiwarka Google, wyszukiwarka wiadomości, wyszukiwarka YouTube itp.). Warto korzystać z tych danych, aby uzyskać najbardziej trafne i aktualne propozycje.

Google Auto Suggest Keyword Tool i UbberSuggest

Zagraniczne narzędzia SEO takie jak Google Auto Suggest Keyword Tool i Keyword Suggestion Tool bazują na automatycznych sugestiach Google. Dostarczają one wielu nowych pomysłów na frazy, które niekoniecznie udałoby się znaleźć za pomocą wspomnianych wcześniej narzędzi Google.

Google Auto Suggest Keyword Tool w wersji darmowej pozwala na odpytania o 3 frazy dziennie i nie ma opcji ukierunkowania na wybraną lokalizację. Propozycje słów kluczowych można przefiltrować i przenieść do prawej kolumny, z której możliwy będzie eksport danych.

Z kolei na stronie http://ubersuggest.org/ można wybrać lokalizację i rodzaj wyszukiwarki (np. zdjęcia lub wiadomości). Dostępny jest eksport danych do pliku.

Wordtracker

Kolejne narzędzie do analizy słów kluczowych to Wordtracker. Wersja darmowa pozwala na 2 odpytania, istnieje również możliwość skorzystania z triala.

Alexa

Narzędzie Alexa pozwala przede wszystkim podejrzeć słowa kluczowe, które generują ruch w konkurencyjnych serwisach. Chodzi o sekcję "Top Keywords from Search Engines", której widok znajduje się poniżej.

Google Search Console

Aby dobrać najbardziej trafne słowa kluczowe, warto wykorzystać dane, które już udało nam się zebrać w panelu Google Search Console. Chodzi mianowicie o analizę haseł, dla których już nasza strona, w szczególności artykuły na blogu czy też kategorie lub produkty w sklepie, są wyświetlane na stosunkowo wysokich pozycjach, które da się poprawić niewielkim nakładem sił. Szczegóły na ten temat zostały już rozwinięte we wpisie "Jak dobrać słowa kluczowe w oparciu o dane z Search Console". 

Inne narzędzia do analizy słów kluczowych konkurencji

Dostępne są także narzędzia bardziej kompleksowe, które skupiają się na analizie konkurencji. Na polskim rynku jest to m.in. http://spywords.pl/ a wśród zagranicznych dostępne są Searchmetrics oraz SEMrush.

Z których narzędzi korzystacie najchętniej?