Pisaliśmy już o popularnych narzędziach umożliwiających dobór słów kluczowych do pozycjonowania - były to narzędzia przydatne w szczególności na początku prac nad stroną, kiedy nie mamy jeszcze żadnych danych statystycznych, na których możemy się opierać. Kiedy jednak strona istnieje nieco dłużej i jest widoczna w Google w top 100, bogatym źródłem danych na temat wartościowych fraz będzie dla nas Search Console (dawniej: Narzędzia Google dla Webmasterów). We wpisie tym prezentujemy informacje w oparciu o nową wersję Google Search Console dostępną dla wszystkich użytkowników od września 2019 r., po wielu miesiącach jej stopniowego wprowadzania. 

Search Console w zakładce Skuteczność pokazuje nam informacje o tym, dla jakich fraz nasza strona wyświetliła się w bezpłatnych wynikach Google, przy czym dane te są ograniczone do 1000 fraz zajmujących najwyższą pozycję. Dla jednej strony będą to dane dotyczące fraz z pierwszej dwudziestki wyników, dla innej z całego top 100. 

Aby rozpocząć analizę, przejdźmy do wskazanej zakładki i włączmy wyświetlanie wszystkich dostępnych danych, czyli:

  • łączna liczbą kliknięć,
  • łączna liczba wyświetleń,
  • średni CTR,
  • średnia pozycja.

Dane w Google Search Console

Pamiętajmy, że są to dane uśrednione dla całego sprawdzanego okresu, np. dla ostatnich 3 miesięcy. Można też wybrać inny domyślny okres, np. 7 dni, a nawet 16 ostatnich miesięcy, lub też zaznaczyć okres niestandardowy, np. od 1 stycznia do końca marca. Najlepiej jest zacząć od analizy danych z ostatnich 28 dni, ponieważ zazwyczaj w pierwszej kolejności analizujemy dane z ostatniego miesiąca. 

Jak dobrać słowa kluczowe w oparciu o dane z Google Search Console?

Aby sprawdzić, jakie frazy warto pozycjonować, zwróćmy uwagę przede wszystkim na informacje o liczbie wyświetleń, sortując je od największej. 

Dane o najpopularniejszych frazach

W powyższym przypadku widać, że strona ma spory potencjał, jeśli chodzi o możliwości pozyskania ruchu organicznego z Google. Widać też, że warto popracować nad pozycjami w szczególności dla tych fraz, które zajmują drugą połowę top 10, ponieważ każda jedna pozycja w górę może widocznie przełożyć się na wzrost CTR i tym samym liczbę wejść na stronę. W większości są to hasła składające się z 2 lub 3 słów, które cieszą się sporą popularnością i są to frazy już dość mocno uszczegółowione, więc podbicie ich pozycji nie powinno być trudnym zadaniem dla strony z kilkunastoletnim stażem. 

Należy przejrzeć w miarę dokładnie jak najwięcej danych i zwrócić uwagę na frazy, które mają bardzo dużo wyświetleń i zajmują pozycje w top 10, a także te, które mimo braku ich pozycjonowania, zajmują stosunkowo wysokie pozycje łatwe do podbicia. Przyda się to przede wszystkim w portalach informacyjnych, na blogach czy w sklepach, a zatem we wszystkich serwisach contentowych, które pozycjonuje się szeroko (tzw. long-tail). To właśnie w ich przypadku celem działań SEO jest maksymalizacja liczby różnych kombinacji fraz, dla których strona ma zajmować wysokie pozycje i generować ruch z Google. 

Warto zwrócić uwagę na opcje widoczne nad tabelą. 

Opcje filtrowania danych w Google Search Console

Oprócz rodzaju wyświetlanych danych, można je zawęzić np. do wybranych zapytań albo podstron. Można zatem wybrać dane dotyczące konkretnego adresu w postaci strony głównej lub podstrony (z powyższego widoku wybieramy "Strona", a następnie z rozwiniętych opcji "Dokładny adres URL"), albo całych sekcji (opcja "URL-e zawierające"), a następnie przełączyć się na widok zapytań i sprawdzić frazy, po wyszukaniu których nastąpiło przejście na wskazaną przez nas stronę docelową lub grupę stron. 

Kolejne filtry pozwalają na ograniczenie danych do tych ze wskazanego przez nas kraju, jednak bardziej wartościową informację uzyskamy korzystając z filtra "Urządzenia". Pozwoli nam ona na sprawdzenie danych dla różnych urządzeń osobno, a nawet na porównanie ruchu z 2 z nich, np. z urządzeń mobilnych i komputerów. 

Analiza danych dot. różnych urządzeń

Natomiast korzystając z filtru "Typ wyszukiwania" sprawdzimy lub porównamy dane dla wyszukiwarki Google, w wyszukiwarce grafiki lub video. 

Typ wyszukiwania

Warto poświęcić jak najwięcej czasu na dokładne zapoznanie się ze wszystkimi możliwościami Search Console, aby wybrać z niego najbardziej przydatne dane. Należy po prostu przeklikać wszystkie dostępne opcje i przejrzeć wyniki dla nich. 

Jak zaimportować dane z Search Console do SeoStation?

Mimo że Search Console zawiera przydatne dane na temat ruchu z poszczególnych fraz, to nie ma wygodnego widoku umożliwiającego śledzenie zmian w ruchu i pozycjach tylko dla części wybranych przez nas fraz, tak jak to umożliwiają narzędzia monitorujące pozycje. Dlatego do bieżącego monitorowania pozycji przyda się narzędzie dedykowane temu, np. SeoStation. To właśnie dzięki niemu możliwe jest m. in.:

  • monitorowanie tylko wskazanych przez nas fraz (z opcją zaznaczenia najważniejszych, które w tabeli pozycji wyświetlają się w pierwszej kolejności);
  • udostępnienie widoku klientom lub współpracownikom w ramach darmowego subkonta, z możliwością ustawienia różnych poziomów uprawnień;
  • ustawienie alertów mailowych o niepokojących zmianach (np. spadek z top 3 lub top 10, przy czym można ustawić wysyłkę alertów tylko dla stron oznaczonych jako ważne, a zatem nie będziemy zasypywani alertami o podobnych spadkach np. o dziesiątkach stron zapleczowych);
  • generowanie kosztorysów lub raportów, tak ważnych przy współpracy z klientami;
  • nakładanie własnych adnotacji na wykresach (tzw. zdarzenia) oraz informacji o zmianach podstron.

Aby pobrać dane z Search Console, wystarczy wyświetlić tabelę z wybranymi danymi i kliknąć w ikonę pobierania widoczną na załączonym obrazku. 

Eksport danych z Google Search Console

Pobrany plik będzie zawierał więcej danych, niż potrzebujemy do zaimportowania (np. informacje o liczbie kliknięć lub/i wyświetleń), dlatego należy do wyedytować i zostawić tylko 1 kolumnę z listą fraz, usuwając również wiersz z nagłówkami. Następnie przechodzimy do SeoStation i logujemy się na swoje konto, następnie z poziomu zakładki "Strony" klikamy na "Dodaj", po czym uzupełniamy najważniejsze dane. Na 3 etapie pojawi się formularz dodawania fraz - należy wybrać opcję "Dodaj z CSV" i wybrać z dysku plik pobrany wcześniej z Search Console. 

Import fraz z pliku CSV

Po kliknięciu "Dodaj" frazy pojawią się w panelu i po chwili pobrane zostaną ich pozycje. Od tej pory system będzie raz dziennie sprawdzał pozycje wszystkich przypisanych do strony fraz. 

Tabela aktualnych pozycji w SeoStation

Wchodząc w szczegóły wybranej frazy, ukaże nam się wykres z pełną historią zmian w pozycjach z okresu max 3 lat (dane są zbierane od momentu dodania strony i fraz do monitoringu, a 3-letni okres przechowywanych danych dotyczy pakietu PRO i wszystkich wyższych). 

Wykres zmian pozycji

Ciekawostki:

Dane w Search Console nie dotyczą wyłącznie wyszukiwań dokonanych przez internautów, ale wszelkich odpytań, a zatem również tych automatycznych. Będą one zatem zaburzone przez narzędzia do monitorowania pozycji czy też monitorowania wzmianek o marce - w oczy rzucają się w szczególności te drugie, jeśli w ustawieniach monitoringu dodane są wykluczenia, przez co widać specyficzny rodzaj zapytania:

Trzeba zatem wziąć poprawkę na to, że część danych może być zaburzona. 

Kolejnym krokiem w analizie słów kluczowych może być analiza danych z wewnętrznej wyszukiwarki, o czym na łamach naszego bloga pisał Bartosz Berliński