Jak wykazały badania eye tracking (przeprowadzone dla rynku amerykańskiego), "mobilni" Internauci nie tylko coraz chętnie korzystają z wyszukiwarki na swoich smartfonach, ale też blisko 80% ich lokalnych wyszukań kończy się wykonaniem transakcji. Dotyczy to głównie zakupów (z których 90% finalizowana jest bezpośrednio w sklepie "fizycznym"), ale również korzystaniem z usług. Jeśli prowadzimy zatem sklep lub np. restaurację czy hotel, powinniśmy postarać się o widoczność w mobilnym SERP.
 
wyszukiwanie mobilne
 
Jak wynika z przeprowadzonych badań, wysokie miejsca w SERP dla urządzeń przenośnych to jednak nie wszystko. Równie istotne są opinie i oceny danej firmy - gwiazdki znajdujące się przy odnośniku wpływają na wzrost jego klikalności. Użytkownicy smartfonów chętnie korzystają też z Map, warto zatem zadbać o to, by nasza firma znajdowała się w nich jak najwyżej.
 
Skoro już mowa o wysokich pozycjach to nie sposób zignorować faktu, że w mobile SERP aż 75% ruchu zbierają strony zajmujące w wynikach cztery pierwsze miejsca. Użytkownicy niechętnie przewijają stronę wyników wyszukiwania i zwykle ograniczają się do klikania właśnie w TOP4. Przynajmniej na rynku amerykańskim.
 
A jak jest u nas? Czy Polacy również coraz chętniej korzystają z Google na urządzeniach przenośnych i jak ma się wskaźnik CTR w przypadku wyszukiwania "desktopowego" do "mobilnego"?
 
Przyjrzeliśmy się kilku kluczowym frazom dla stron serwisów usługowych, żeby dokonać takiego porównania (bazując na danych z Search Console) i uwzględniając wyszukiwanie lokalne.
 
1. Strona internetowa hotelu - fraza "[miasto] hotel"
  • SERP w wersji desktopowej - miejsce 6, CTR 1,01%
  • SERP w wersji mobilnej - miejsce 3, CTR 25%
2. Strona firmy usługowej - fraza "pranie kanap [miasto]"
  • SERP w wersji desktopowej - miejsce 1, CTR 1,99%
  • SERP w wersji mobilnej - miejsce 2, CTR 35,71%
3. Strona gabinetu psychologicznego - fraza "pomoc psychologiczna [miasto]"
  • SERP w wersji desktopowej - miejsce 3, CTR 4,08%
  • SERP w wersji mobilnej - miejsce 3, CTR 11,11%
 
Co jednak w przypadku wyszukiwania, które nie koncentruje się na wynikach lokalnych? Poniżej kolejne zestawienie:
 
Fraza 1 (2 słowa, bez miejscowości), pozycja 3,0 na wszystkich urządzeniach:
  • CTR w wersji desktopowej 13,46%
  • CTR w wersji mobilnej 8,63%
Fraza 2 (3 słowa, bez miejscowości) - pozycja 3,1 na wszystkich urządzeniach:
  • CTR w wersji desktopowej 12,03%
  • CTR w wersji mobilnej 5,96%
 
Wyraźnie widać zatem, że warto zadbać o wysokie pozycje w mobilnych wynikach wyszukiwania, przynajmniej dla fraz lokalnych (takich, jak w pierwszych przykładach i w przeprowadzonym badaniu). Przekładają się one bowiem na to, co dla właścicieli stron internetowych najważniejsze - na liczbę odwiedzin ich serwisów. W pozostałych przypadkach, wciąż wyższy CTR mają strony wyszukiwane w wersjach desktopowych.
 
A jak wskaźniki klikalności kształtują się w przypadku Waszych stron? Czy zauważyliście większe zainteresowanie serwisami użytkowników, korzystających z urządzeń przenośnych? Dajcie nam znać w komentarzach!
 
Pełny raport z przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych badania, w formacie pdf, dostępny jest tutaj.