W miniony czwartek, wspólnie z przedstawicielami polskiej branży SEO, zastanawialiśmy się, co z popularnych twierdzeń dotyczących pozycjonowania jest prawdą, a co fałszem.
Na Facebooku utworzyliśmy publiczne wydarzenie, dzięki któremu każdy z Was mógł zabrać głos w temacie obalania mitów SEO. Poniżej prezentujemy wnioski.
 

1. Google przestało brać pod uwagę geolokalizację użytkownika po tym, kiedy z wyszukiwarki zniknął przycisk do jej samodzielnej zmiany. 

 
obalony
 
Zdecydowana większość ankietowanych nie zgodziła się z powyższą opinią, która od jakiegoś czasu krąży w branży. Brak przycisku do samodzielnej zmiany geolokalizacji nie jest powodem do twierdzenia, że geolokalizacja w ogóle zniknęła.
 
google-a-geolokalizacja
 

2. Google potrafi czytać napisy na obrazkach, jeśli są wyraźne i umieszczone na jednolitym tle.

 
potwierdzony
 
Ponad 60% z osób biorących udział w ankiecie zgodziło się, że Google potrafi czytać napisy na obrazkach. Co ciekawe, prawie 30% ankietowanych nie miało zdania w tej kwestii.
 
google-czyta-napisy-na-grafikach
 

3. Google lubi stary content.

 
potwierdzony
 
Więcej niż połowa respondentów zgodziła się co do tego, że Google lubi stary contenet.
Za najciekawszą została uznana poniższa wypowiedź:
„Google promuje świeży content, świeże wpisy często dobrze rankują. Do tego strony, na których często ukazują się świeże wpisy mają ewidentne wzrosty, co można wykorzystać w pewien sposób. Google lubi stare domeny ze starym contentem, ale to świeży content rankuje”.
 
 

4. W 2015 r. dało się zauważyć silny wpływ posiadania serwisu w wersji mobile-friendly na ranking w wynikach dla urządzeń mobilnych.

 
potwierdzony
 
W przypadku tego pytania respondenci byli wyjątkowo zgodni - prawie 79%, zgodziło się z powyższym twierdzeniem. Żaden z respondentów nie podważał istotnego wpływu stron w wersji mobile-friendly na pozycję w wynikach dla urządzeń mobilnych.
 
Jedna z ciekawszych opinii dotyczących tego pytania głosiła, że wspomniany wpływ może być szczególnie mocny w przypadku serwisów z branż, w których należy oczekiwać częstszego korzystania z urządzeń mobilnych.
 
mobile-friendly-serwisy-a-ranking
 

5. W ciągu miesiąca nie da się wypozycjonować w Google nowej strony o tabletkach odchudzających.

 
potwierdzony
 
Niewiele ponad połowa ankietowanych uznała, że w miesiąc nie da się wypozycjonować w Google nowej strony o tabletkach odchudzających. 
Prawie ¼ respondentów nie miała zdania na ten temat. Pozostałe prawie 25% uczestników ankiety uznało, że można wypozycjonować stronę na zasadach opisanych w pytaniu. Jeden z komentatorów przewrotnie zwrócił uwagę na to, że „wszystko się da, pytanie na jak długo”.
 
pozycjonowanie-strony-w-miesiac
 

6. Google indeksuje linki znajdujące się w wiadomościach na skrzynkach GMAIL.

 
prawdopodobny
 
Temat indeksowania przez Google linków znajdujących się w wiadomościach na skrzynkach GMAIL pozostaje nierozstrzygnięty.
Ponad 46% ankietowanych nie miało zdania, co do tego, czy Google indeksuje linki znajdujące się w wiadomościach na skrzynkach GMAIL. Natomiast prawie 30% nie zgodziło się z tą teorią.
 
google-indeksuje-linki-z-gmail
 

7. Wstrzymanie kampanii Google AdWords może odbić się negatywnie na pozycjach w wynikach organicznych.

 
obalony
 
Ponad 86% ankietowanych nie zgodziło się z teorią, że wstrzymanie realizacji kampanii Google AdWords może odbić się negatywnie na pozycjach w wynikach organicznych. 
Pomimo wyjątkowej jednomyślności respondentów, w kuluarach tego pytania toczyła się zażarta dyskusja. Chociaż większa część ankietowanych nie łączyła wpływu wstrzymania kampanii AdWords na pozycje organiczne, ten temat wciąż budzi wiele emocji.
 
google-adwords-a-wyniki-organiczne
 

8. Duża liczba podstron w serwisie wpływa na jego lepszą widoczność. 

 
potwierdzony
 
Ponad ¾ ankietowanych zgodziło się z faktem, że liczba podstron ma wpływ na lepszą widoczność serwisu.
WhitePress, oceniający Wasze komentarze pod tym pytaniem, uznało jeden z wpisów za wyjątkowo trafiony – ten właśnie został nagrodzony:
„Jasne że wpływa na pozycję :) choć nie zawsze pozytywnie, wg moich obserwacji zarazem w portalu jak i sklepie internetowym, można wysnuć wniosek, że (…) nie ilość i nie długość [ma znaczenie] lecz unikalność i fantazja!”.
 
podstrony-w-serwisie-a-widocznosc
 

9. Google analizuje statystyki i premiuje serwisy z niskim współczynnikiem odrzuceń (BR). 

 
prawdopodobny
 
Co ciekawe, ponad połowa z ankietowanych nie miała zdania czy Google analizuje statystyki i premiuje serwisy z niskim współczynnikiem odrzuceń. 
Wielu z przedstawicieli branży wskazywało, że nie ma dowodów na takie praktyki Google, stąd skłonienie się ku odpowiedzi „nie mam zdania”. 
W opiniach podnoszono jednak, że „trudno uwierzyć, że Google nie wykorzystuje tak ważnej informacji”.
 
google-analizuje-br-serwisow
 

10. Optymalizacja jest przereklamowana – przy minimalnym nakładzie pracy on site wystarczy skupienie się na link buildingu. 

 
obalony
 
Wszystkie osoby odpowiadające na powyższe pytanie stwierdziły, że optymalizacja jest bardzo ważna i SEO-wiec w swoich działaniach nie może skupić się jedynie na link buildingu. 
Jedna z uczestniczek ankiety wskazała też, że wiele zależy od rodzaju strony i konkurencyjności tematyki. Przy serwisach wysoko konkurencyjnych „dla których ważny jest każdy detal, nawet najlepiej wykonana optymalizacja nie jest wystarczająca i serwisy takie wymagają systematycznego i intensywnego linkowania”.
 
 
 
Wszystkie Wasze komentarze i odpowiedzi związane z akcją są dostępne na Facebooku, na tablicy wydarzenia:
W wydarzeniu wzięło udział 57 osób.