1.  W jaki sposób prawidłowo stosować filtry związane z kolorami lub typem materiału użytego do produktów. Czy filtry powinny być indeksowane? Czy wręcz przeciwnie i powinny posiadać canonical na podstronę bez filtra? Jak rozwiązać sytuację, w której przy niektórych filtrach chcielibyśmy mieć możliwość dodania dodatkowej treści w postaci opisu kategorii np. "czerwone botki", a w innej np. "niebieskie botki" już nie? Czy w tej sytuacji przy jednym filtrze dajemy canonical, a przy drugim dodajemy opis i zezwalamy na indeksację?

Filtrów, sortowania – co do zasady – nie indeksujemy, ponieważ mogą wprowadzić duplikację treści na różnych poziomach. Stąd też wdrażamy parametr canonical dla zawartości strony sprzed uruchomionego filtra. Przykładowo:

Adres URL: https://www.2bm.pl/zyrandole/zyrandole-do-salonu?f1357992657c_2=techniczne&sort=nazwa

Zaznaczone filtry: „techniczne” oraz sortowanie od „A do Z”

filtry

Canonical powinien wskazywać: https://www.2bm.pl/zyrandole/zyrandole-do-salonu

Jeżeli chcemy, aby taki adres URL stał się przyjaznym, należałoby go przebudować (wymagane zmiany programistyczne w skrypcie). Przykładowy adres po zmianach mógłby wyglądać następująco:

Oczywiście w przypadku uruchomionego sortowania A do Z canonical wskazuje powyższy adres, a parametry normalnie wyświetlamy w adresie URL.

Jak ma to nieśmiertelne Zalando:

dane z zalando

W przypadku wybrania koloru pojawia się przyjazny adres URL

Reasumując mamy dwa rozwiązania:

·         Wskazujemy Google’owi najbardziej przyjazny adres URL

·         Przebudowujemy skrypt i wykonujemy dodatkowe landing page wykonując jednocześnie przyjazne adres URL

 

2.  W sklepie mam produkty, które różnią się między sobą gramaturą (opakowaniem). Pytanie dotyczy tego, czy pod kątem SEO, lepiej stworzyć produkt grupowy i dwa "podprodukty" o np. wadze 250g i 500g? Czy lepiej zostawić tylko dwa produkty (bez grupowego)? Sklep będzie działać na WooCommerce. W przypadku produktu grupowego jest super ograny temat UX, ale czy duplikacja treści nie potęguje?

W przypadku różnych gramatur danego towaru można postąpić dwojako:

·         Optymalizujesz tę kartę produktu pod kątem nazwy i gramatury

·         Projektujesz jedną kartę produktu gdzie można wybrać zakup wszystkich gramatur

Niestety powyższe jest uzależnione od wielu czynników i nie zawsze jest możliwe do wykonania. Przykładowo, jeśli masz kilkadziesiąt gramatur jednego produktu (np. składy budowlane tak mają) wtedy jednym z rozwiązań jest posiadanie wszystkich stron produktowych oddzielnie z gramaturami. Dwie, trzy karty, które najlepiej się sprzedają albo mają najlepszą marżę, optymalizujesz – resztę zostawiasz jak jest.

Ważne jest, aby bardzo dobrze na karcie zaprojektować linkowanie wewnętrzne za pomocą produktów do crossselingu – czyli wskazać, że są jeszcze inne gramatury do wyboru.

 

3. W jaki sposób wywnioskować, które pozycjonowane frazy są najwięcej warte - przynoszą konwersję? Powiedzmy pozycjonuje się na 100 fraz (wyniki póki co są słabe, więc nie widać efektów w wyniku powiększenia liczby konwersji), chciałabym powiększyć budżet na pozycjonowanie, ale tylko tych fraz, które przynoszą/przyniosą mi konwersje. Jak je wybrać? Jak sprawdzić w które frazy powinnam inwestować? Not provided w Google Analytics praktycznie zamyka możliwości, informacje z Search Console są dla mnie niewystarczające.

Na konwersję ma wpływ wiele czynników. Możesz być top3 na wszystkie frazy, a nie będzie to konwertowało, bo serwis będzie bardzo źle przygotowany od strony UX (np. brak przycisku CTA na stronach docelowych, brak numeru telefonu, nie działa formularz etc…).

Jednym z rozwiązań, które można zastosować jest przebadanie swojego lub konkurencyjnego serwisu za pomocą Semstorm – wpisujemy sklep do analizy i na ekranie głównym korzystamy z przycisku „Słowa z potencjałem”. Dzięki temu uzyskujemy słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy i znajdują się one na pozycjach od 11 do 20.

frazy z potencjalem

A następnie poniżej mamy słowa kluczowe, którymi warto się zainteresować:

frazy z potencjalem 1

 

4. Spadły mi pozycje jednego ze sklepów po aktualizacji z 8 lutego 2017 r. (głównie o kilka pozycji w obrębie top 10, więc naturalnie miało to wpływ na spadek ruchu). Nie mam specjalnie możliwości wprowadzania większych zmian w optymalizacji, bo do dyspozycji zostają tylko tytuły, nagłówki i opisy kategorii oraz strony głównej. Linki również nie pozwalają wrócić na stare pozycje. Co możesz podpowiedzieć w temacie wspomnianej aktualizacji? Na jakich elementach optymalizacyjnych się skupić?

Zwracam Twoją uwagę, że napisałem o opisach kategorii. Jeżeli nie jest to meta to możesz takie opisy reedytować lub całkowicie wymienić. Zrealizowałbym właśnie to. Jednocześnie nie linkować zewnętrznie tylko wewnętrzne.

Aktualizacja z lutego to Phantom – zapoznaj się z tymi artykułem https://www.senuto.com/aktualizacja-algorytmu-google-luty-2017/

Jednocześnie należy mieć na względzie fakt, że Phantom dotyka wielu aspektów: treści, linków, UX, układu reklam, aspektów technicznych w SEO etc… Do analizy jest bardzo wiele składowych i czynników.

Osobiście zacząłbym od:

·         Analiza treści szczególnie pod katem nasycenia słowami kluczowymi

·         UX – zachowanie użytkowników na stronie

·         Rozkład reklam – o ile takowy istnieje

·         Linkowanie wewnętrzne – tak aby było wykonane w ramach silosów

·         Linkowane zewnętrzne – powiązane ze stroną docelową sklepu (nazwijmy to tematycznie)

 

5. Witam, korzystając z okazji chciałbym zapytać jak skutecznie pośród konkurencji pozycjonować we własnym zakresie produkty na PrestaShop. Zdjęcia i opisy kategorii jak i produktów to podstawa. Ale jak używać znaczników H1, H2 , H3 itp., aby podnieść pozycję w google? Czy są jeszcze jakieś możliwości szarego przedsiębiorcy, które pozwolą na samodzielne wpłynąć na lepszą pozycję w google? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Skrypt tak naprawdę nie ma znaczenia. Skup się na własnych unikalnych opisach, załóż bloga, twórz content na blogu i linkuj do produktów.

Jeśli chodzi o projekt karty produktowej polecam zapoznać się https://moz.com/blog/perfecting-onpage-optimization-for-ecommerce-websitesi dopasować układ karty do swoich klientów.

Dodatkowym rozwiązaniem jest dodanie do tytułów sekcji „Opinie”, „Opis” nazwy produktu i wtedy brzmi to tak: „Opinie o szczoteczka do zębów Aquafresh C3D”.

 

6. Jak pozycjonować sklep na oprogramowaniu Shoper? Są problemy z URL'em np. kategorie --> https://adresstrony.pl/pl/c/nazwakategroii/1545 taki link nie jest przyjazny - raczej. Karta produktu: https://adresstrony.pl/pl/p/nazwa-produktu/16933 czy nie ma to zasadniczego znaczenia? Właściciele firmy twierdzą, że jest dobrze. Osobiście mam mieszane uczucia dlatego wolałbym aby ekspert się wypowiedział.

Oba wymienione adresy URL są przyjazne. W przypadku podstrony z nazwą kategorii na końcu adresu URL jest identyfikator. Na końcu adresu URL produktu także. Ale w obu przypadkach pojawia się  konkretna fraza (słowo kluczowe) – więc wszystko jest w porządku.

 

7. W jaki sposób mogę wzmocnić stronę produktową artykułami z bloga z tej samej witryny? Chodzi mi o optymalizację mojego sklepu http://karmako.pl, w tym przyjazne URL. Co można zrobić?

Jeśli chodzi o projekt karty produktowej to zerknij do punktu 5 i obejrzyj jak to zaprojektować MOZ. Dodatkowo polecam „zerżnąć” pomysły od konkurencji.

Do wzmocnienia produktu stosuje się linkowanie zewnętrzne (tutaj Ameryki nie ma co odkrywać) oraz linkowanie wewnętrzne – w tym przypadku mamy do dyspozycji:

·         Produkty polecane czyli crossseling i upselling

·         Bloga – blog MUSI być w podkatalogu – wtedy link wewnętrzny jest najsilniejszy

 

8. Co zrobić, by nie duplikować treści opisu w przypadku, gdy są dwa niemal identyczne produkty tego samego producenta?

Najprościej zastosować swój, ale nie zawsze jest to możliwe. Natomiast, mam nadzieję, że sklep posiada możliwość wystawienia opinii o produkcie lub można napisać recenzję o produkcie. Tym samym tekst nieunikalny stanie się unikalny dzięki takiemu zabiegowi – daj użytkownikowi możliwość skomentowania produktu.

 

9. Czy oraz jak sensownie użyć dodatkowe posiadane domeny, w sytuacji gdy domeną główną sklepu jest np. www.produktsklep.pl, a posiadamy domeny z wysoko notowanymi frazami kluczowymi www.produkt.pl, www.innyprodukt.pl, www.wariant-produktu.pl.

To co od razu mi się ciśnie na myśl to zbudowanie mini sklepów opartych o skrypt WP z modułem WOO i wypozycjonowanie ich na słowa kluczowe związane z danym produktem. Wtedy oprócz pozycji, ruchu do sklepu głównego, będzie można zebrać bazę do remarketingu i robić lepszą sprzedaż.

 

10. Jakie są najlepsze sposoby / pomysły na poprawienie linkowania wewnętrznego w sklepach internetowych?

Nie ma czegoś takiego jak „najlepsze” – linkowanie wewnętrzne wykonuje się pod konkretny sklep bo każdy jest inny.

Źródła linków wewnętrznych (źródło: katarzynabaranowska.com):

·         Menu

·         Sekcje boczne i menu dolne

·         Breadcrumbs

·         Linki śródtekstowe (opis kategorii, artykuły)

·         Galerie i biblioteki plików (np. linki graficzne)

·         Łączenie stron według wybranego klucza (tagi, listingi, rankingi)

·         Cross-selling i up-selling (czyli oferowanie dodatkowych produktów)

·         Strony następujące po sobie (paginacja, listingi)

·         Mapy stron (w html)

Najmocniejsze są, i zawsze będą, linki wewnętrzne z opisów kategorii, strony głównej, bloga – czyli najprościej ujmując z tekstu – tutaj zawsze warto wykonywać linkowanie.

 

11. Sprzedaję bilety na koncerty - w opisie tak naprawdę zmienia się tylko wykonawca. Czy powielający się tekst produktu (biletu) nie wpływa negatywnie na ocenę serwisu w oczach wielkiego G?

Wpłynie. Ale możesz zapobiec duplikacji treści – masz do tego np. komentarze i recenzje – zaangażuj klienta w taki sposób, aby zechciał napisać kilka zdań czy spektakl (występu) mu się spodobały. Wymyśl coś co spowoduje, że content nieunikalny stanie się unikalny.

Jednakże moim zdaniem, jeśli zmienia się tylko wykonawca to możesz dokładać jego krótki życiorys napisany przez zatrudnionego contentowca. Od strony technicznej to dodatkowe pola – prosta praca dla programisty, prosta praca do contentu.

 

12. Czy zdjęcia produktów na stronie powinny zawierać znak wodny, czy nie i jaki to ma wpływ na SEO?

Jeśli zdjęcia są Twoje, autorskie, to jak najbardziej powinny mieć znak wodny. Znak wodny nie wpływa na SEO.

 

13. Jakie najważniejsze czynniki obecnie wpływają na pozycjonowanie SEO i pierwszeństwo wyświetlenia przed konkurencją? Które aplikacje SEO Wordpress są najlepsze i dlaczego? Jakie znaczenie ma ilość słów kluczowych zawartych na stronie www? Które słowa kluczowe są ważniejsze na stronie, jeśli chodzi o pozycję, góra czy dół? Jakie znaczenie dla SEO ma góra strony, a jakie dół strony?

Moim zdaniem, czynniki na które warto zwrócić uwagę to:

·         Treść

·         Sposób wykonania serwisu w tym architektura informacji (kategorie, podkategorie, produkty)

·         Optymalizacja meta

·         Optymalizacja treści

·         Linkowanie wewnętrzne

·         Linkowanie zewnętrzne

·         … oraz inne nieujęte powyżej.

Jak sam widzisz odpowiedź na pytanie „Jakie najważniejsze…” nie istnieje. Dla mnie powyższe są wystarczające, dla innej osoby wcale to nie muszą być czynniki najważniejsze.

W przypadku CMS Wordpress jak rozumiem bardziej chodzi o dodatki niż aplikacje? Podstawą jest plugin SEO (Yoast lub All in seo), który pozwala zarządzać SEO dla każdej podstrony w serwisie. Reszta to już tylko dodatki instalowane według własnego uznania lub potrzeb.

Znając słowa kluczowe możemy zaprojektować i określić wstępnie architekturę serwisu. Ilość słów na danej stronie jest trudna do zdefiniowania: czasem 10 słów to już upychanie słów kluczowych a czasem 40. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi kiedy jest najlepiej a kiedy jest źle albo kiedy dostaniemy karę od Google.

Opisy kategorii najlepiej jest aby umieszczać na samej górze – niestety zaburza to UX więc umieszcza się je w pasku bocznym lub na samym dole. Rozmieszczenie tekstu na serwisie podyktowane jest bardziej użytecznością serwisu aniżeli samym SEO.

 

14. Witam, jaka optymalizacja jest najbardziej skuteczna?

Każda, która prowadzi do celu, którym jest sprzedaż, ale niekoniecznie wzrost ruchu