Lukáš, dziękuję, że znalazłeś chwilę na wywiad. Liczę, że Twoje odpowiedzi i opis rynku SEO w Czechach pozwolą specjalistom w Polsce znaleźć odpowiedzi na pytanie: „Jak oni to robią w Czechach”. Na samym początku – powiedz nam w skrócie od kiedy pracujesz w branży SEO, jak to się stało, że do niej trafiłeś i jaki był Twój największy dotychczasowy sukces?

10 lat temu pracowałem jako analityk i otrzymałem zadanie oceny kampanii SEO. W związku z tym musiałem dogłębnie przestudiować problem – to był mój początek. Pewnie powinienem wspomnieć o moich klientach i wzrostach pozycji ich domen, jednak nadal uważam, że moim największym osiągnięciem było ukończenie studiów przy jednoczesnym utrzymaniu pracy na wysokim poziomie.

W czym się specjalizuje Twoja firma?

Nasza firma, HiPromotion, specjalizuje się w marketingu efektywnościowym. Skupiamy się na SEO, PPC, grafice, tworzeniu stron, content marketingu, PR i social media.

Czym charakteryzuje się rynek SEO, jacy są odbiorcy waszych usług?

Wielu czeskich przedsiębiorców posiada własne strony internetowe. Większość tych stron stanowią sklepy internetowe. Konkurencja stale rośnie, ponieważ kolejni przedsiębiorcy szukają sposobów na osiągnięcie sukcesu w sieci. Z drugiej strony, Czesi są nieśmiali i bardzo ostrożni, dlatego bardzo ważne w biznesie internetowym jest zdobycie zaufania wśród konsumentów.

Czy w Czechach organizuje się dużo eventów związanych z SEO?

W Czechach przeprowadza się kilka szkoleń i wykładów rocznie. Większość z nich jest płatna. Niemniej niektóre szkoły oferują darmowe kursy z zakresu marketingu internetowego.

Wyobraź sobie, że przychodzi do Ciebie klient i mówi Ci, że chciałby być w TOP3 po frazie typu „salon piękności Praga” – w jaki sposób rozpoczynasz działania, jak przygotowujecie ofertę?

Po pierwsze analizujemy obecną sytuację klienta i przygotowujemy zalecenia zmian, które warto wprowadzić. Pytamy klienta o jego preferencje. Każda oferta jest tworzona po to, by mierzyć oraz ulepszać czynniki on-page i off-page na stronie klienta.

W jaki sposób rozliczasz się z klientami? Czy istnieje w Czechach rozliczanie za efekt?

Moi klienci płacą stałą opłatę miesięczną za prowadzenie działań oraz dodatkową, ruchomą opłatę uzależnioną od efektów.

Jakie są specyficzne taktyki pozycjonowania w Czechach?

W Czechach duży nacisk kładzie się na kwestie związane z UX. Wyszukiwarki internetowe są sprytne i dlatego poznają się na taktykach SEO i Black Hat SEO.

W jaki sposób wykonujesz optymalizację strony firmowej i sklepu internetowego?

Optymalizacja pod kątem SEO jest różna dla stron firmowych oraz dla e-sklepów. Dla przykładu optymalizując sklep internetowy skupiamy się na bezpieczeństwie oraz na tworzeniu treści pod dane produkty i kategorie produktów. Z kolei przy stronach firmowych większą uwagę zwracamy na treści marketingowe.

Jaką masz strategię link buildingu?

Skupiamy się na pozyskiwaniu stałych linków z wysokiej jakości stron generując user-friendly content. Podstawą jest zróżnicowanie linków. Tworzymy i publikujemy klasyczne artykuły reklamowe, artykuły PR oraz artykuły content marketingowe i takie, których celem jest tylko i wyłącznie pozyskanie linków zwrotnych.

Czy w Czechach popularne jest korzystanie z Black Hat SEO?

Uważam, że obecnie Black Hat SEO nie jest popularne. Specjaliści w Czechach raczej wiedzą, że złe praktyki nie pomogą w osiągnięciu założonych celów.

Jakie są różnice pomiędzy prowadzeniem kampanii SEO w Google a w Seznam*?

Obie wyszukiwarki mają różne algorytmy, ale różnice pomiędzy nimi nie są aż tak istotne z punktu widzenia SEO.

* Seznam.cz - Portal i wyszukiwarka, jedna z najpopularniejszych witryn w Czechach. Wykorzystywana jest w przypadku około 30% wyszukiwań w Czechach. [przyp. Ł.J.]

Czy aktualizacja Google kiedykolwiek wpłynęła negatywnie na Twoją pracę?

Według mnie aktualizacje algorytmów wpływają na pracę każdego specjalisty. Niektóre zmiany są dobre, inne nieco bardziej skomplikowane. Ważne jest, żeby sobie uzmysłowić, że aktualizacje algorytmu są stałą rzeczą w naszej pracy.

W jaki sposób oceniasz przyszłość SEO w Czechach? Jak będzie wyglądać branża w najbliższym czasie?

Z pewnością SEO będzie coraz bardziej skomplikowane, ponieważ wyszukiwarki stale poprawiają swoje algorytmy. Prowadzenie kampanii SEO będzie trudne, ale nie niemożliwe. I to jest właśnie szansa dla wszystkich specjalistów SEO.

Lukáš - dziękuję za wywiad i życzę samych sukcesów w prowadzeniu kolejnych kampanii SEO.

Lukáš Brusenbauch - Projektový manažer ve společnosti Hi Promotion s.r.o. - hipromotion.cz