Google wraz z Schema.org stworzyło nowy znacznik, który będzie mógł być wykorzystywany dla Asystenta Google w celu optymalizacji treści. Znacznik nosi nazwę „speakable” i będzie odpowiedzialny za konwersję tekstu na mowę.

Google Asystent jest to inteligentne urządzenie, które może z użytkownikiem prowadzić dwustronną komunikację przy pomocy dźwięku lub pisma. Asystent korzystając z wyszukiwarki wybiera najtrafniejszą odpowiedź, która następnie jest nam przekazywana. Asystent Google może między innymi kontrolować urządzenia smart home, zarządzać kalendarzem lub robić za nas zakupy w sklepach internetowych. Niestety w Polsce Asystent Google nie jest jeszcze dostępny, na razie mogą z niego korzystać tylko użytkownicy w Stanach Zjednoczonych.  

Na podstawie znacznika „speakable” Asystent Google wyszukuje maksymalnie 3 artykuły, które będą odpowiedzią na zadane mu pytanie i przytoczy je nam za pomocą konwersji tekstu na mowę. Jest to szansa dla wydawców wiadomości, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Dodatkowo system wyśle na nasze urządzenia mobilne link do całego artykułu, który został odczytany.

Dzięki „speakable” definiujemy sekcje, które są odpowiednie do konwersji tekstu na mowę. W znaczniku istnieją 3 możliwe sposoby zlokalizowania treści. Pierwszą z nich jest wartość id (id-value), należy nią nadać element, który chcemy, aby został dostrzeżony przez asystenta Google. Drugą metodą są selektory CSS, które definiują tekst poprzez atrybut klasy. Trzecim i ostatnim rodzajem lokalizatora, który adresuje zawartość jest XPaths. W tym przypadku treści musi być widoczna w formacie XML. Aby uzyskać bardziej dokładniejsze oznaczenia sekcji można zastosować typ wspierający, czyli SpeakableSpecification.
 

W artykule można wielokrotnie użyć znaczników „speakable”. Treści będą widoczne dla asystenta Google pod warunkiem, że są one zamieszczone na aktualnych stronach internetowych z wiadomościami. O tym jak zgłosić witrynę do uwzględnienia można przeczytać tutaj.

 

Źródło:.https://www.searchenginejournal.com/google-has-new-markup-to-optimize-content-for-google-assistant/262649/