Dla wielu przedsiębiorców marketing internetowy jest szansą na skuteczną reklamę swoich biznesów. Pozycjonowanie jest jednym z najlepszych narzędzi ku temu, aby zwiększyć liczbę klientów. Usługa ta, coraz bardziej skomplikowana i wymagająca, dla znacznej części właścicieli firm wydaje się enigmatyczna, trudna do miarodajnej kontroli bez odpowiedniej wiedzy. Zatem, jak weryfikować skuteczność firm zajmujących się SEO, aby wiedzieć, czy cały proces jest realizowany rzetelnie i z dobrymi efektami?

KPI - kluczowe wskaźniki efektywności

Na samym początku współpracy z agencją SEO warto wyznaczyć cele, do których usługobiorca będzie dążył w perspektywie roku bądź dwóch lat. Służą do tego KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. 

W kontekście pozycjonowania najpopularniejszymi miernikami są:

  • wzrost widoczności na słowa kluczowe - TOP 3, TOP 10, TOP 20,

  • wzrost ruchu organicznego,

  • wzrost sprzedaży.

KPI pomagają ocenić efektywność strategii SEO. Miarodajne jest podejście kwartalne, które pozwala zweryfikować, jak nakład pracy włożony w każdy trymestr przełożył się na wyżej wymienione wskaźniki.

Weryfikacja skuteczności pozycjonowania to nie tylko zwiększające się słupki liczby fraz i ruchu. Zwielokrotniony ruch z bloga poradnikowego, który nie niesie za sobą choćby pośredniej szansy na leada/sprzedaż nie będzie dla przedsiębiorcy symbolem skuteczności. Za ilością musi iść także jakość, czyli jak największe powiązanie słów kluczowych, generujących ruch, z biznesem obsługiwanego podmiotu.

Do weryfikacji KPI należy użyć narzędzi, o których będzie mowa przy okazji kwartalnych raportów z procesu pozycjonowania.

Miesięczne raporty SEO

Naturalną sprawą jest, że proces pozycjonowania to maraton, a nie sprint. Wielkich efektów nie należy się spodziewać w krótkim czasie. Jednakże przedsiębiorcy mają prawo wymagać od agencji SEO comiesięcznych sprawozdań z wykonanych działań:

  • przeprowadzonych prac optymalizacyjnych,

  • zdobytych linków zewnętrznych,

  • opublikowanych treści,

  • dziennych pozycji fraz kluczowych - nawet w formie zautomatyzowanych raportów z takich narzędzi np. jak SeoStation.

Kwartalne raporty SEO

Kwartał to okres, który pozwala na pokazanie w szerszej perspektywie listy wykonanych prac oraz efektów, jakie zostały uzyskane.

Raporty SEO mogą przybrać formę:

  • opisu wykonanych działań i uzyskanych efektów w formie wiadomości e-mail,

  • opracowania w formie PDF,

  • interaktywnego raportu.

Z jakich narzędzi mogą pochodzić raporty SEO?

Już sama forma raportu miesięcznego lub kwartalnego ma znaczenie, jednak najważniejsze są dane w nim zawarte. Chcąc zweryfikować skuteczność agencji SEO, warto poznać narzędzia, z których takie dane są otrzymywane:

a) Narzędzia od Google

Podstawowymi softami, które są wykorzystywane do raportów SEO, są Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki podpięciu do strony otrzymujemy dane zgodne z rzeczywistością. 

Google Search Console

To narzędzie stricte skupione na ruchu organicznym. Dzięki niemu możemy uzyskać informacje o tym:

  • jak kształtuje się cały ruch z kanału organicznego,

  • ile było kliknięć z poszczególnych typów wyników: sieć, grafika, wideo, wiadomości,

  • jaka jest liczba wyświetleń, CTR, średnia pozycja fraz kluczowych,

  • z jakich urządzeń i krajów pochodzi ruch,

  • na jakie frazy kluczowe strona generuje największy ruch,

  • które podstrony są najbardziej efektywne,

  • jakie linki zostały zdobyte.

Google Analytics

Google Analytics dostarcza szerszych danych analitycznych, behawioralnych oraz demograficznych. Dla właścicieli sklepów internetowych ważnym elementem będzie analizowanie sprzedaży w różnych kanałach sieci w zakładce Konwersje -> E-commerce

Raport SEO może uwzględniać dodatkowo takie dane jak:

  • podział na lokalizacje i wiek odbiorców, 

  • czas spędzony na stronie oraz poszczególnych podstronach,

  • współczynnik odrzuceń,

  • przemieszczanie się użytkownika po stronie.

Ostatnie trzy są elementami nośnej w ostatnim czasie usługi SXO, która łączy pozycjonowanie z dogłębną analityką i nastawieniem na zintensyfikowanie konwersji po przejściu użytkownika na stronę z wyszukiwarki Google.

Jeśli chodzi o przedstawianie efektów w postaci ruchu, należy zwrócić uwagę na sezonowość. Nie zawsze da się zwiększyć ruch z kwartału na kwartał. Dlatego też, jeżeli występują okresy wzmożonego zainteresowania usługami lub produktami, należy porównywać także ruch rok do roku, aby mieć pełen obraz sytuacji. Gdy ruch spada po okresie sezonu, nie oznacza to, że agencja SEO jest nieskuteczna.

b) Płatne narzędzia zewnętrzne

  • Senuto / Semstrom - to popularne narzędzia do badania widoczności strony w wynikach wyszukiwania - możemy ocenić tendencję wzrostową ruchu względem konkurencji oraz badać liczby słów kluczowych w TOP 3, TOP 10 oraz na dalszych pozycjach.

  • Ahrefs / Majestic SEO - to narzędzia głównie wykorzystywane do analizy linków przychodzących do serwisu. W łatwy sposób można sprawdzić, czy odnośniki są zdobywane regularnie oraz z jakich miejsc. Raport SEO może uwzględniać wygenerowanie listy linków przychodzących.

  • SeoStation - narzędzie do codziennego monitoringu fraz kluczowych, dzięki któremu można śledzić pozycje wyrażeń, jakie podstrony rankują w Google oraz szybko sprawdzić kanibalizację.

Google Data Studio

W ostatnim czasie popularną i estetyczną formą przedstawiania raportów są dane eksponowane w narzędziu Google Data Studio, które zaciąga wybrane wykresy z narzędzi Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki temu agencja SEO zadbać może o klarowność wywodu, aby klient mógł jak najszybciej i najłatwiej zinterpretować kluczowe dane.

Nadto oprócz narzędzi Google, można zintegrować Google Data Studio z innymi softami zewnętrznymi np. Senuto poprzez API.

Raport SEO może, lecz nie musi być rozbudowany. Wszystko zależy od ustalonych KPI. Niekiedy klienci mają jasno określony cel, np. wzrost sprzedaży. Jeśli to nie występuje, przedsiębiorca nie jest zadowolony. Trzeba zwrócić uwagę, że agencja SEO nie ma wpływu na ceny, liczbę produktów oraz ich atrakcyjność, zdjęcia itp. Dlatego też przedstawianie takich wskaźników jak ruch czy widoczność są istotne, aby pokazać, że proces pozycjonowania jest skuteczny, a na innych płaszczyznach należy dokonać poprawy, by konwersje zwiększały się równolegle do wskaźników SEO.

Jak przedsiębiorca może sam zweryfikować skuteczność agencji SEO?

a) Darmowe narzędzia SEO

Aby zweryfikować skuteczność działań agencji SEO, zleceniodawca może skorzystać z narzędzi online, które sprawdzają podstawowe parametry np. SEOptimer. Trzeba mieć jednak świadomość, że narzędzia te nie są profesjonalne i nie uwzględniają pierwiastka ludzkiego, czyli analizy i dopasowania działań do indywidualnej sytuacji.

b) Zewnętrzne audyty SEO

Czasami do przedsiębiorcy zgłaszają się przedstawiciele agencji SEO, którzy proponują darmowy audyt strony. Niestety taki audyty z góry ma za zadanie przekonać do zmiany firmy. Przedstawiona lista błędów i uchybień w nomenklaturze, której klient nie zna, może zaburzyć ocenę aktualnej agencji SEO. 

Z drugiej strony właściciel strony może zlecić audyt SEO odpłatnie innej agencji SEO lub freelancerowi. Z reguły są to rzetelne, kilkudziesięciostronicowe analizy, które mają na celu całościowo przedstawić szanse na dalszy rozwój serwisu.

Warto zaznaczyć, aby wszelkie uwagi narzędzi darmowych czy audytów konfrontować z agencją, która aktualnie pozycjonuje serwis.

Podsumowanie

Przedsiębiorca może weryfikować działania agencji SEO poprzez analizę bieżących raportów z działań oraz poprzez zlecanie podmiotom zewnętrznym audytów SEO. Ważne jest, aby zleceniodawca oceniał działania agencji SEO w odniesieniu do swojego biznesu tj.  poprzez weryfikację, skąd pochodzi zapytanie, telefon, sprzedaż. Dzięki takim informacjom ,,z rynku” może wspomóc pracę agencji SEO i działać na korzyść obu stron.