Doświadczenie copywriterów, pozycjonerów i właścicieli stron internetowych pokazuje, że celem każdego tekstu w sieci powinno być proste przekazanie komunikatu i wzbudzenie zainteresowania. Jak to zrobić?

W jaki sposób pisać, aby tekst był chętnie czytany, dobrze zrozumiany, a zarazem wartościowy? 

ZASADA #1 Proste przekazanie komunikatu i wzbudzenie zainteresowania   
Twórcy często zapominają o tym, jak ważny z punktu widzenia odbiorcy komunikatu jest... czas, a konkretniej jego ograniczony zasób. Nie możemy wychodzić z założenia, że każda zainteresowana osoba znajdzie wystarczająco czasu na przyswojenie ogromnej dawki wiedzy, czy informacji. O tym, jak pisać proste i wartościowe komunikaty, jednocześnie zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania, postaramy się odpowiedzieć poniżej. 
Wskazówka SEO: Buduj krótkie zdania, gdzie umieścisz słowa kluczowe i przekażesz skondensowaną informację dla czytelnika + robotów Google.  
ZASADA #2 Czas odbiorcy Twojego komunikatu jest mocno ograniczony. Pamiętaj o tym! 
Jak i dlaczego pisać prostym językiem? 
Świat online rządzi się swoimi prawami. Postęp technologiczny stawia twórców w niekomfortowym położeniu. Bez względu na to, czy piszesz teksty, publikujesz reportaże, prowadzisz swój kanał na YouTube, sprzedajesz towary lub usługi, masz przed sobą ogromne wyzwanie. Samo tworzenie contentu w wybranej przez siebie formie to za mało. 
W rzeczywistości wirtualnej w grę wchodzi także funkcjonowanie algorytmów, a sama uwaga potencjalnego odbiorcy komunikatu, jest mocno rozproszona pomiędzy kartami przeglądarki, reklamami i innymi rodzajami bodźców, które odciągają uwagę nawet od czegoś interesującego. 
Wskazówka SEO: Twój tekst powinien spełniać dwa ważne zadania - dostarczać odpowiedzi na pytania odbiorcy, a jednocześnie zapewniać pożywkę dla robotów Google - nakarm je do syta. Systematycznie publikuj treści, zoptymalizowane pod kątem SEO. Nie zapomnij jednak o tym, że nawet najciekawszy tekst nie stanie się pożyteczny dla użytkowników, jeśli nie będą w stanie go znaleźć. 
ZASADA #3 Dostępność informacji na wyciągnięcie ręki niesie za sobą ryzyko różnych bodźców, które rozpraszają uwagę. 
Prosty język ma swoje plusy. Przede wszystkim: 
  • eliminuje ryzyko pojawienia się błędów językowych, stylistycznych, logicznych, etc.;
  • ułatwia szybkie przyswojenie komunikatu;
  • sprawia wrażenie większej dostępności;
  • wymaga poświęcenia mniejszej ilości czasu;
  • jest prostszy do zapamiętania. 

Wskazówka SEO: Postaraj się zastosować pytania w nagłówkach, na które odpowiedzi umieścisz w akapitach zaraz pod nimi. 

ZASADA #4 Prosty komunikat jest łatwiejszy do przyswojenia i zapamiętania. 
Ciężko uwierzyć Ci w fakt, że coś, co może być dla Ciebie ciekawe pod wpływem mnogości bodźców, nie będzie przez Ciebie zauważone? Sprawdź The Monkey Business Illusion


Wskazówka SEO: Nie bój się pisać prosto - jeśli obawiasz się, że Twoja treść jest zbyt banalna - mylisz się. Dobrze tłumaczy ten, kto opanował daną wiedzę i wie, w jaki sposób przekazać ją prostym, zrozumiałym dla każdego językiem. 

ZASADA #5 Bazuj na skojarzeniach. Artykuł może, ale nie musi być dla Ciebie interesujący. Jeśli jednak do tej pory nie spotkałeś się z The Monkey Business Illusion, to z dużym prawdopodobieństwem zbudowaliśmy właśnie nowe skojarzenie! 

Wskazówka SEO: Stosuj teksty źródłowe, które potwierdzają Twoją tezę. Buduj wartościowe artykułu u siebie na stronie i w formie artykułów gościnnych z myślą, że dobra treść może z upływem czasu samodzielnie zdobyć mocne odnośniki. 

Najważniejsze zasady tworzenia treści, które zapadają w pamięć 

ZASADA #1 Proste przekazanie komunikatu i wzbudzenie zainteresowania 
Opieraj się na prostym, zrozumiałym dla każdego języku - przydatnym w tym celu narzędziem stanie się Jasnopis https://www.jasnopis.pl - bezpłatne narzędzie, które analizuje język użyty w tekście pod kątem:
  • średniej długości znaków i akapitów,
  • zaznaczania trudnych wyrazów,
  • zbyt długich zdań,
  • podpowiedzi synonimów, których można używać w tekście po to, aby zastąpić trudne wyrazy.


Zadbaj o to, aby Twoja treść nie była ścianą tekstu - stosuj podział na akapity (mniej więcej co 4-5 linijek tekstu, rozpocznij nowy akapit), twórz infografiki z podsumowaniem najważniejszych zagadnień z danego nagłówka, akapitu, etc. O tworzenie prostych grafik do publikowanych treści, możesz zadbać bez inwestycji środków. Canva https://www.canva.com to bezpłatne narzędzie, które otwiera przed Tobą dostęp do ciekawych szablonów.   

ZASADA #2 Proste przekazanie komunikatu i wzbudzenie zainteresowania 
Czy ktokolwiek z góry wie, ile konkretnie czasu odbiorca chce poświęcić czasu na Twojej stronie internetowej? Nie sądzę. Jeśli jednak chcesz mieć kontrolę nad tym, ile czasu zajmie przeczytanie danego tekstu, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia, jakim jest ReadTime http://readtime.eu. 

read time
ZASADA #3 Dostępność informacji na wyciągnięcie ręki niesie za sobą ryzyko różnych bodźców, które rozpraszają uwagę. 
Zastosowanie podstawowych zasad budowania prostych i przystępnych tekstów zmniejsza ryzyko pojawienia się rozpraszających bodźców. Oczywiście na niektóre z nich jako twórca tekstu nie masz wpływu. Jeśli nie chcesz dopuścić do sytuacji, w której to gramatyka i styl tekstu będzie rozpraszaczem, zastosuj bezpłatne narzędzie, jakim jest LanguageTool - https://languagetool.org/pl. 

ZASADA #4 Prosty komunikat jest łatwiejszy do przyswojenia i zapamiętania.  
ZASADA #5 Bazuj na skojarzeniach.
Artykuł może, ale nie musi być dla Ciebie interesujący. Jeśli jednak do tej pory nie spotkałeś się z The Monkey Business Illusion, to z dużym prawdopodobieństwem zbudowaliśmy właśnie nowe skojarzenie! 
ZASADA #6 Stosuj powtórzenia.
Zastosuj powtórzenie najważniejszych informacji w tekście. Rozproszenie uwagi może spowodować, że: 
  • odbiorca nie zauważy danej informacji;
  • odbiorca zauważy ją, ale nie uzna jej za ważną;
  • odbiorca zauważy ją, uznać za ważną, ale nie zapamięta jej ze względu na mnogość bodźców w otoczeniu.