W połowie sierpnia Google poinformował na swoim blogu o zaplanowaniu wdrożenia nowego update’u. Tym razem został on nazwany “Helpful Content Update”, co wyraźnie sugeruje, czego będzie dotyczył. Głównym założeniem zmian jest wg. Google dostarczanie użytkownikom pomocnych, unikalnych treści pisanych przez ludzi dla ludzi.


 

Focus on people-first content

Pierwszym z głównych założeń update’u jest skierowanie uwagi na tworzenie kontentu “focus on people-first”, czyli takiego, który przede wszystkim będzie skierowany do użytkowników, a nie do robotów. W związku z tym zyskać mają te strony, które udzielają rzetelnych odpowiedzi na zadawane pytania, przekazują konkretną wartość, dzielą się wiedzą i rozwiązują problemy użytkowników. Stracić mają natomiast strony, których treści zbudowane są stricte pod Google boty. Nie jest to wprawdzie zupełnie nowy kierunek, jednak wygląda na to, że planowe zmiany mogą mieć znaczący wpływ na sposób oceny stron w rankingu wyszukiwarki.

Ale co właściwie oznacza podejście “focus on people first”? Na blogu Search Central Google wskazuje kilka przykładów, które pozwolą obrać właściwy kierunek budowania treści: .

  • Upewnij się, że treści na Twojej stronie są przydatne dla jej użytkowników.
  • Skoncentruj się na treściach wyraźnie skupionych na wiedzy i doświadczeniach "z pierwszej ręki" (np. pochodzące z realnego korzystania z usługi lub produktu)
  • Ustal wyraźny cel, na którym będzie skupiona Twoja strona.
  • Treści na Twojej stronie powinny dostarczać wiedzy i wywoływać u użytkownika poczucie wyczerpania tematu, którego szuka.
  • Czytanie treści na Twojej stronie powinno być dla użytkownika satysfakcjonujące.
  • Nie zapominaj o wytycznych Google dotyczących Core Updates i opinii o produktach.
     

Unikaj tworzenia treści stricte dla botów Google

Drugim złożeniem update’, jest unikanie pisania treści wyłącznie z myślą o robotach. Takie treści, mimo że w założeniu mają gwarantować stronie wysoką pozycję, nie zapewniają użytkownikowi wiedzy, której poszukuje. Jest to więc sprzeczne z postawą “people-first”.

Na co więc zwracać uwagę?

  • Twórz treści, które będą atrakcyjne dla użytkowników
  • Unikaj tworzenia dużej ilości treści na różne tematy z nadzieją, że dopasujesz się do algorytmu
  • Zrezygnuj z rozległej automatyzacji tworzenia treści na wiele tematów
  • Nie skupiaj się na powielaniu treści z innych źródeł bez własnego wkładu w temat
  • Nie twórz treści na dany temat tylko dlatego, że jest w obecnej chwili popularny
  • Staraj się, aby Twoje treści nie zmuszały użytkowników do ponownego szukania wiedzy w innym źródle
  • Nie twórz treści o określonych ilościach znaków. Google wskazuje, że nie ma to znaczenia.
  • Nie próbuj pisać na niszowe tematy bez odpowiedniej wiedzy z nadzieją, że dzięki temu zyskasz w wyszukiwaniach
  • Nie obiecuj, że Twój content udzieli odpowiedzi na pytania, na które nie można jednoznacznie odpowiedzieć.


Wdrażanie update’u rozpoczęło się 25 sierpnia i ma potrwać około 2 tygodni. W swoich wytycznych Google wskazuje także uwagę na stosunek zawartości treści “pomocnych” do tych, które mogą być niezgodne z nowymi wytycznymi. Trwałe usunięcie tych drugich ze strony, w dłuższej perspektywie czasu powinno wg. Google poprawić ranking strony. Ważną wydaje się być także kwestia tego, że nadal możliwe jest wysokie rankowanie “pomocnej” treści, nawet jeśli na stronie znajdują się treści uznane za te niezgodne z wytycznymi update’u. Klasyfikacja ma jednak charakter ważony, dlatego im więcej treści “niepomocnych” tym bardziej strona może odczuć negatywny wpływ update’u. Google informuje, że wdrożenie rozpoczęło się od stron anglojęzycznych, ale jednocześnie zapowiada globalne wprowadzenie zmian.


Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update?hl=en