Wczoraj, 16 grudnia 2020 r., Google oficjalnie ogłosiło zakończenie wdrażania tzw. December 2020 Core Update, który rozpoczął się 3 grudnia br. Informację o dacie rozpoczęcia i zakończenia aktualizacji znajdują się już na wykresach pozycji w SeoStation, a będą one widoczne po włączeniu danych o "Update'ach".

Informacja o aktualizacjach na wykresie SeoStation

To jedna z wielu wprowadzanych cyklicznie dużych aktualizacji algorytmu. Od ostatniego trochę już minęło, ponieważ został on wprowadzony w maju, a wcześniejszy - w styczniu 2020 r.

Tego typu aktualizacje dotyczą wielu różnych czynników rankingowych, dlatego zazwyczaj nie da się określić jednoznacznie, z jakiej przyczyny pozycje stron zanotowały spadki lub wzrosty. Musimy spojrzeć na nasze serwisy całościowo, a nie - jak kilka lat temu - skupiać się na głównym celu najpopularniejszych aktualizacji takich jak Pingwin czy Panda. Google zapowiedziało, że co prawda po dokonaniu zmian na stronach możemy się spodziewać pewnej poprawy ich pozycji pomiędzy aktualizacjami, jednak największe zmiany zauważymy niestety dopiero po kolejnym updacie. Tego możemy się spodziewać zapewne za co najmniej 3 miesiące.

Co ciekawe, wg informacji zebranych przez Search Engine Land, niektóre serwisy zanotowały zmiany w ruchu organicznym na poziomie pomiędzy 10% do nawet 100%. Algoroo największe zmiany (na czerwono) pokazywał 5 grudnia, a nieco mniejsze w dniach 11-12 grudnia. W przypadku narzędzia MozCast najwyższe temperatury zanotowane zostały 3, a potem również 12 grudnia.

Wykres z Algoroo

Grudniowy wykres MozCast

Sama widzę zmiany na niektórych stronach, aczkolwiek dotyczą one najczęściej pojedynczych fraz, a nie ogólnej widoczności strony w Google. Najczęściej dotyczą postów na blogach, czyli typowych serwisów contentowych zoptymalizowanych pod długi ogon. Jednak na tę chwilę ciężko było przeprowadzić pełną analizę, skoro byliśmy w trakcie wdrażania zmiany. Teraz jest dobry okres na to, aby bliżej się temu przyjrzeć.

Poniżej zamieszczam przykładowy wykres, na którym widać zmiany pozycji w okresie między 3 a 16 grudnia 2020 r. Jest to strona starego wpisu na blogu z 2016 r. Co ciekawe, objętość jest niewielka, bo ok. 750 znaków ze spacjami.

Przykład 1 zmian po December 2020 Core Update

Wzrost pozycji o zaledwie 4 nie wpłynąłby zbytnio na ruch, gdyby była to zmiana w kolejnych dziesiątkach SERPów. Jednak jeśli jest to skok z 5 pozycji na 1, zmiana ta jest już widoczna, bo z 11-13 kliknięć dziennie klikalność wzrosła nawet do 89 w dniu 14 grudnia.

Wzrost ruchu organicznego widoczny w GSC

Dajcie znać, jak tam zmiany u Was. Mam nadzieję, że spadków nie zanotowały serwisy, które co roku liczą na sezon świąteczny.