Google poinformowało na swoim blogu internetowym, że w 2021 roku wdrożona zostanie nowa aktualizacja, która znacząco zwiększy wagę użyteczności stron internetowych wśród czynników rankingowych. Wraz z aktualizacją do algorytmu wdrożony zostanie tzw. "Page Experience Signals".

Aktualizacja wdrożona zostanie w 2021 roku i poprzedzona zostanie oficjalnym komunikatem, co najmniej na 6 miesięcy przed jej wdrożeniem.

Czym jest Page Experience Signals

Page Experience Signals to zbiór wielu już istniejących sygnałów rankingowych, które związane są użytecznością i szybkością strony internetowej. Na chwilę obecną Google obrazuje ten sygnał tak jak na poniższej grafice:

https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html

Na dzień dzisiejszy wiemy, że w skład Page Experience Signals wchodzić będą już istniejące czynniki rankingowe jak:

  • dostosowanie serwisu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
  • szybkość działania serwisu
  • posiadanie HTTPS
  • brak uporczywych reklam i wyskakujących okienek
  • brak wirusów i elementów niebezpiecznych dla użytkownika
  • autorytet strony, który może mieć powiązanie z historią, mocą domeny jej obecnością w social mediach itp.

Oprócz tego ważną częścią "PES" bedą elementy składowe Core Web Vitals, które mają bezpośrednie powiązanie z szybkością serwisu i jego użyteczności.

Możemy analizować je w udostępnionych przez Google narzędziach. Już teraz wiemy, że warto będzie skupić się tutaj przede wszystkim na:

  • LCP (mierzy szybkość wczytywania serwisu, jego największego tekstu)
  • FID (mierzy czas do pierwszej interaktywności)
  • CLS (mierzy stabilność i "przemieszczanie" się treści podczas ładowania)

Wszystkie mają ścisłe powiązanie z szybkością strony, jej dostosowaniem do obsługi na urządzeniach mobilnych oraz użytecznością stron internetowych. Google udostępnia obecnie wiele narzędzi, które pomogą w optymalizacji serwisu pod ich kątem, oto one:

https://web.dev/en/vitals-tools/

Nowością jest również zakładka "Podstawowe wskaźniki internetowe", która pojawiła się w Google Search Console. Prezentuje ona  szczegółowy raport na ten temat:

Myślę, że już teraz warto rozpocząć proces ulepszania swoich stron z wykorzystaniem udostępnionych i zaktualizowanych narzędzi Google. 

Co jeszcze wiemy o Page Experience Signals?

Wiemy, że Google zamierza łączyć sygnały rankingowe pochodzące z Core Web Vitals oraz nowe (nieopublikowane jeszcze) sygnały, z już istniejącymi sygnałami rankingowymi jak szybkość, mobilność, https itp.. Wszystko, aby uzyskać nowy "zbiorczy sygnał" oceniający stronę, czyli Page Experience Signals. 

Google zaznacza jednocześnie, że co roku zamierza wdrażać i uwzględniać nowe sygnały rankingowe, które usprawnią ocenę stron internetowych i wejdą w skład Page Experience Signals.

Działanie Page Experience Signals

W rozdziale Page Experience ranking, przeczytać możemy, że dobre pod względem UX strony, wyróżniają się odpowiednim zaangażowaniem użytkowników, czasem jaki poświęcają oni na ich przeglądanie, to czy znajdują oni tam szukaną informacji oraz głębokość ich wizyt. Strony o słabej użyteczności to ich zupełne przeciwieństwo.

Google zaznacza również, że czynnik ten będzie dla nich wysoce przydatny w sytuacjach, gdy wiele stron oferować będzie bardzo podobny, wysokiej jakości content - wtedy to właśnie Page Experience ma być bardzo przydatne i wartościowe w kwestii ustalenia rankingu.

Może to oznaczać, że Google planuje badać i wykorzystywać do ustalania rankingu wyników wyszukiwania zachowanie użytkowników wyszukiwarki. Być może wykorzystają do tego przeglądarkę Chrome i dane bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Być może strony, z których użytkownicy wracać będą do wyników wyszukiwania, będą znacząco spadać w wynikach? Tego dowiemy się zapewne dopiero po wdrożeniu aktualizacji.

Zmiany w karuzelach newsów AMP

Wdrożenie algorytmu, przyniesie również dodatkową zmianę w karuzelach newsów z AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania. Obecnie prezentowane są tam tylko i wyłącznie strony oparte o AMP. Po wdrożeniu aktualizacji, Google rozpocznie pokazywać tam również podstrony, które z AMP nie korzystają. Strony te muszą wpisywać się w politykę treści Google. Page Experience Signals będzie wykorzystywany również do ustalania rankingów w karuzelach.

_____

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html
https://searchengineland.com/the-google-page-experience-update-user-experience-to-become-a-google-ranking-factor-335252

Przydatne źródła i narzędzia:
https://developers.google.com/search/docs/guides/page-experience

https://web.dev/en/vitals/index.html#core-web-vitals

https://support.google.com/webmasters/answer/9205520