Wyszukiwanie głosowe treści — pamiętaj o doborze odpowiedniej strategii optymalizacji

Wraz z rozwijającą się technologią ewoluują również sposoby pozyskiwania treści przez użytkowników, a co za tym idzie techniki pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych. Żeby utrzymać miejsce w czołówce wyników wyszukiwania, trzeba nadążać za trendami i zmianami algorytmów skanujących treści. Jednym z takich trendów, który zaczyna mieć coraz większe znaczenie, jest wyszukiwanie głosowe. Warto zastanowić się, czy Twoja strategia SEO uwzględnia rosnące wymagania użytkowników sieci.

Po co optymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Żeby wiedzieć, czy Twoja strategia optymalizacji musi być dostosowana do wyszukiwania głosowego, warto poznać dane, w jakim celu użytkownicy szukają w ten sposób treści w internecie.

Jak to wygląda ze strony użytkowników?

Według raportu Microsoft użytkownicy używający wyszukiwania głosowego najczęściej używają go do:

wyszukania firmy - 47% 

wyznaczenia trasy - 65% 

sprawdzenia newsów 68% 

sprawdzenia danych i opinii o produkcie lub usłudze - 44% 

wyszukania produktu lub usługi - 52%

 

Z innych źródeł wynika również, że:

65% osób w wieku 25-49 używa wyszukiwania głosowego przynajmniej raz dziennie,

61% osób w wieku 25-49 deklaruje, że w przyszłości będzie używać wyszukiwania głosowego częściej.

Czyni to z tej grupy wiekowej najaktywniejszych użytkowników.

 

Kolejną istotną sprawą jest to, że 22% osób używających Voice Search dokonuje w ten sposób zakupów. Ważne jest również to, co najczęściej jest kupowane:

zamawianie jedzenia – 34%

zakupy spożywcze – 31%

książki – 24%

elektronika – 22%

ubrania – 3%

Z dalszej analizy danych wynika, że użytkownicy za pomocą wyszukiwania głosowego najczęściej poszukują produktów, natomiast decyzję o zakupie podejmują przed ekranem.

Istotne dla ustalenia strategii optymalizacji jest również to, że do 2025 przewiduje się wzrost użytkowników korzystających z sieci przez urządzenia mobilne do 72,6%.

Co jeszcze musisz wiedzieć?

Z analizy wykonanej przez Backlinko wynika, że:

szybkość ładowania strony odgrywa główną rolę w Voice Search SEO. Średnia prędkość ładowania strony z wyników wyszukiwania głosowego wynosi 4,6 sekundy.

70,4% stron z wyników wyszukiwania głosowego jest zabezpieczonych protokołem HTTPS.

Typowa dla wyszukiwania głosowego odpowiedź składa się z 29 słów.

Średnia długość tekstu ze stron z wyników wyszukiwania głosowego wynosi 2312 słów.

75% wyników wyszukiwania głosowego pochodzi z top 3 stron wyników

40.7% odpowiedzi z wyszukiwania głosowego pochodzi z Featured Snippets.

1,7% wyników wyszukiwania głosowego zawiera słowo kluczowe w znaczniku tytułu.

Powyższe dane ukazują kierunek strategii optymalizacji strony pod wyszukiwanie głosowe. Ich analiza pozwoli Ci dostosować działania tak, żeby sprostać wymaganiom stawianym przez najnowsze trendy.

Voice Search SEO w praktyce

Przyglądając się danym statystycznym, można wyciągnąć sporo wniosków, których praktyczne zastosowanie pozwoli Twojej stronie pojawiać się w wynikach wyszukiwania głosowego. 

Musisz mieć świadomość, że te działania nie muszą zwiększać ruchu na stronie. Większość użytkowników po otrzymaniu odpowiedzi nie klika w link. Natomiast może to mieć duży wpływ na rozpoznawanie marki, ponieważ źródło jest podawane w odpowiedzi. Dodatkowo działania SEO pod Voice Search wpłyną pozytywnie na tradycyjne wyniki wyszukiwania.

Optymalizacja treści

Pytania zadawane głosem różnią się znacznie od tych pisanych. Po pierwsze użytkownik nie dostaje podpowiedzi, przez co niekoniecznie będzie używał słów kluczowych. Kolejną sprawą jest to, że zapytania kierowane do voice search są dłuższe i bardziej naturalne.

Tworząc treści na stronę używaj naturalnie brzmiących fraz long tail. Pisz tak, jakbyś mówił. Używaj potocznych słów i synonimów, parafrazuj. Po zadanym pytaniu koniecznie umieść odpowiedź. To o nią chodzi użytkownikowi. Pomyśl nieszablonowo, użytkownik mówiący zapytanie powie na przykład: „Najlepsze miejsce na romantyczną randkę blisko mnie”.

Odpowiedzi na pytania pisz zwięźle. Pamiętaj, że typowa odpowiedź składa się z 29 słów. Jeżeli użytkownik pyta: „kiedy najbliższy maraton w Warszawie”, to nie interesuje go historia bitwy Greków z Persami. 

Świetnym sposobem na umieszczenie dużej ilości pytań w naturalny sposób jest utworzenie sekcji FAQ. Możesz taką sekcję umieścić pod każdym artykułem blogowym. Dzięki temu tekst nie będzie brzmiał jak szkolna klasówka, a Ty sprostasz wymaganiom użytkowników voice search.

Co jeszcze musisz zrobić?

Tradycyjne działania SEO mają ogromne znaczenie w optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe. Jeżeli Twoja strona nie jest zabezpieczona przez HTTPS, to koniecznie o to zadbaj. Wzmocnij również autorytet strony.

Pamiętając o zwiększającej się liczbie użytkowników urządzeń mobilnych, musisz koniecznie zadbać o prędkość ładowania strony na tych urządzeniach. Do tego może przydać Ci się PageSpeed Insights. Narzędzie to pokaże Ci, które aspekty należy poprawić. Przeprowadź również audyt UX wersji mobilnej strony.

Większość zapytań dotyczy wyników lokalnych. Użytkownicy, prowadząc samochód lub będąc na spacerze, szukają najbliższej restauracji czy sklepu. Dopracuj profil Google Moja Firma, zachęć ich ładną wizytówką ze szczegółowym opisem.

Ponad 40% odpowiedzi z wyszukiwania głosowego pochodzi z featured snippets. Pozycja 0 nie musi zwiększyć ruchu na Twojej stronie, ale warto o nią zawalczyć, żeby zwiększyć rozpoznawalność marki.

Ostatnią, istotną rzeczą, jaką możesz zoptymalizować, są dane strukturalne. Dzięki nim algorytmy Google łatwiej znajdą odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania.

Czy warto to robić?

Pomimo iż dane statystyczne dotyczą rynku amerykańskiego, nie ulega wątpliwości, że trend głosowego wyszukiwania treści będzie wzbierał na sile również i w naszym kraju. Liczba użytkowników inteligentnych głośników w Polsce zwiększa się z każdym rokiem. Szacuje się, że wartość transakcji w e-commerce dokonywanych za pośrednictwem asystentów głosowych wzrośnie z 4,6 do 19 miliardów dolarów.

W sytuacji, kiedy trend ten zacznie być bardzo popularny na polskim rynku, warto być już wypozycjonowanym pod wyszukiwanie głosowe. Warto też pamiętać, że te działania wpłyną na optymalizację strony względem tradycyjnego wyszukiwania, zwiększą widoczność w wynikach lokalnych i poprawią wyniki na urządzeniach mobilnych.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o tym, że optymalizacja voice search zwiększa dostępność strony dla osób niepełnosprawnych. 

 

Żródła:

https://advertiseonbing-blob.azureedge.net/blob/bingads/media/insight/whitepapers/2019/04%20apr/voicereport/bingads_2019_voicereport.pdf

https://backlinko.com/voice-search-seo-study

https://www.invoca.com/blog/voice-search-stats-marketers