Sztuczna inteligencja a przyszłość SEO – jak AI wpływa na pozycjonowanie i czego się spodziewać?

Sztuczna inteligencja w SEO to nie „pieśń odległej przyszłości”, ale fakt. Google już od 2015 roku używa RankBrain przy przygotowywaniu SERPów czy systemu AI stworzonego do walki ze spamem. Jednak na tym nie koniec. To dopiero początek, ponieważ narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję są coraz chętniej i śmielej wykorzystywane także w strategii pozycjonowania. Można się spodziewać że już wkrótce AI wywoła prawdziwą rewolucję w świecie SEO. Zmiany już się rozpoczęły. Zobacz, w jakich obszarach i czego można się spodziewać w kolejnych miesiącach oraz latach.

Jak sztuczna inteligencja już wpłynęła na pozycjonowanie w Google?

Wpływ AI na wyniki wyszukiwania Google dostrzega każdy użytkownik końcowy – zwłaszcza od RankBrain stał się integralną częścią algorytmu wyszukiwania i zaczął być stosowany do obsługi każdego zapytania. Wyszukiwarka z niezwykłą intuicją podsuwa trafne sugestie – nie tylko radząc sobie np. z literówkami czy niedokładnie wpisanymi hasłami, ale również personalizując SERPy na podstawie poprzednich zachowań usera. Uczy się trafnie odczytywać intencje użytkowników stojące za poszczególnymi zapytaniami. Stosowanie AI przez Google oczywiście przełożyło się na zasady prowadzenia SEO. Dziś jak nigdy wcześniej ważne jest to, aby content na stronach był zgodny z zasadami EAT, czyli ekspercki, godny zaufania i przygotowany z perspektywy autorytetu w danej dziedzinie. To jednak dopiero początek, bo jeszcze więcej zmian i możliwości czeka, gdy spojrzy się na to, jakie możliwości dają narzędzia AI SEOwcom.

AI dla SEO: jeszcze więcej szans i możliwości

Przez wiele lat SEOwcy toczyli dość nierówną walkę z „maszynami”, a zatem z algorytmami Google – próbując odgadnąć, które aspekty pozwalają zdobyć i utrzymać najwyższe pozycje w PageRanku. Stworzenie dobrej strategii SEO to bardzo pracochłonne zadanie, któremu analitycy nierzadko muszą poświęcić wiele godzin, dni, a nawet tygodni. Tymczasem narzędzia sztucznej inteligencji w SEO zmieniają zasady gry. Pozwalają zautomatyzować i uprościć wiele procesów, a przy tym zwiększyć precyzję podejmowanych działań. Oto, w jakich obszarach można je wykorzystać.

AI w analizie o doborze słów kluczowych

Standardowe narzędzia wyszukiwania słów kluczowych wskazują poszczególne SERPy wraz z częstotliwością wyszukiwania, a także frazy powiązane. Jednak proces ich selekcji czasami może stanowić bardzo poważne wyzwanie. Pojawia się na przykład pytanie, czy konkretne słowa kluczowe są wpisywane przez użytkowników z intencją zgodną z informacjami, które są prezentowane na pozycjonowanej stronie. Narzędzia wykorzystujące AI działają zupełnie inaczej: analizują specyfikę pozycjonowanej strony. Na tej podstawie przewidują, które słowa kluczowe i użyte w jakim kontekście przyniosą najlepsze wyniki w rankingu. Cała analiza odbywa się automatycznie, a SEOwcowi pozostaje ostateczne sprawdzenie zasadności przedstawionych sugestii i ich wdrożenie w życie.


Generowanie treści SEO przez AI


Generatory treści wykorzystujące sztuczną inteligencję krok po kroku podbijają rynek. Większość z nich bazuje na GPT-3 i GPT-4, czyli narzędziach AI stworzonych przez OpenAI API. Są to autoregresyjne modele języka, które wzniosły autouzupełnianie na zupełnie nowy poziom. W tym rozwiązaniu sztuczna inteligencja podpowiada SEO copywriterowi nie tylko kolejne słowa, ale całe zdania, a nawet akapity. Bazuje przy tym na zapytaniach wpisywanych przez użytkowników na poruszany w tekście temat czy treściach już dostępnych w sieci. Podsuwa więc użyteczne wątki i tematy – takie o najwyższym potencjale wyszukiwania. Dzięki temu powstaje content „w punkt” dostosowany do tego, czego poszukują internauci i co promują algorytmy Google.


Analiza ruchu na stronie a AI


Z AI łatwiejsza jest również analiza ruchu na stronie. Nowoczesne narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję wnoszą znacznie więcej niż „zwykłe” Google Analytics. SEOwiec otrzymuje w nich nie tylko surowe informacje o bieżących wynikach, ale również prognozy i przewidywania przyszłego ruchu. Sztuczna inteligencja pozwala też na automatyczną kategoryzację konkretnych zdarzeń i może pomóc w sprawnym identyfikowaniu błędów oraz problemów oraz ich naprawie.
 


 

Opisane powyżej narzędzia i rozwiązania już istnieją. W niedalekiej przyszłości można się spodziewać kolejnych funkcjonalności istotnych dla SEO bazujących na sztucznej inteligencji. Wśród rozwiązań, które pozwoli się pojawiają, warto wymienić:

  • pogłębionym prognozowaniu tego, jak konkretne działania SEO on-site i off-site wpłyną na PageRank strony – to pozwoli wybrać najoptymalniejszą strategię pozycjonowania;
  • narzędzia do analizy algorytmów silników wyszukiwania – takie, które „nadążą” za nieustannie wprowadzanymi przez Google zmianami i pozwolą błyskawicznie się do nich dostosować;
  • narzędzia do automatyzacji strategii SEO – takie, które pozwolą automatycznie modyfikować priorytety w podejmowanych działaniach, na bazie ruchów wykonywanych przez konkurencję oraz zmian w algorytmach.

Jak zatem widać, AI pozwala usprawnić wiele procesów zachodzących w ramach SEO i zyskać większą kontrolę. Czy to oznacza, że w przyszłości sztuczna inteligencja zupełnie wyprze człowieka w roli SEOwca? Raczej nie, ale zmieni się jego charakter pracy – skoncentruje się na planowaniu i kontrolowaniu wdrażanej strategii, a nie na wielogodzinnym, drobiazgowym przygotowywaniu analiz. Tym zajmie się AI.