Przedstawiam zestawienie najważniejszych zmian i aktualności w styczniu 2023.

31 stycznia 2023 OpenAi uruchamia własne narzędzie do badania tego czy treści zbudowana została z wykorzystaniem AI (nie działa poprawnie dla tekstów w języku polskim). 

31 stycznia 2023 John Mueller odniósł się do usług agencji, które sprzedają usługę zrzekania się linków. Ponownie stwierdził, że disavow nie jest konieczny, a czas na zrzekanie się linków warto poświęcić na coś innego.

31 stycznia 2023 W styczniowym wydaniu Google SEO office-hours, dowiedzieliśmy się, że linki stopkach wskazujących na autora szablonu (Powereb by, Realziacja itp.) warto oznaczać poprzez nofollow. 

27 stycznia 2023 W ankiecie dot. pisania treści przez AI, w której zagłosowało prawie 700 seowców, 66.4% z nich odradza używanie narzędzi AI do pisania treści na strony klientów.  

25 stycznia 2023 Niepotwierdzona aktualizacja Google, której wdrażanie rozpoczęto w okolicy 25-28 stycznia.

19 stycznia 2023 Search Console pokazuje więcej danych na temat miniatur produktów i podstron

13 stycznia 2023 Google zaktualizowało wytyczne SEO dla obrazów i Google Discover

12 stycznia 2023 Google kończy wdrażanie link spam update.

12 stycznia 2023 Google kończy wdrażanie Google Helpful Content.

12 stycznia 2023 Apple odświeżyło Apple Businness Connect, usługe na wzór miejsc Google, w których możemy zarządzać punktami widniejącymi Mapach Apple.

6 stycznia 2023 W witrynach zauważyć można wzrost wyświetleń i kliknięć dla podstron typu produkt. Ma to związek ze zmianą zliczania danych przez Google.

Najważniejsze wydarzenie stycznia 

W wyniku wycieku danych Yandex, w sieci pojawił się kod źródłowy dla niemal wszystkich usług tej firmy. Publicznie udostępnione zostały repozytoria wyszukiwarki Yandex, Yandex.maps, Yandex.Mail, Yandex.Direct i wielu popularnych narzędzi tej firmy! Pomimo, że skala wycieku była olbrzymia, świat SEO najbardziej zainteresował jeden konkretny plik, w którym opisane zostały główne 1922 czynniki rankingowe wyszukiwarki Yandex. 

Jako, że Yandex jest klonem Google, w firmie tej zatrudnia się bardzo często byłych inżynierów Google, a część wyników wyszukiwania Yandex pokrywa się z Google, są to bardzo cenne dane. Możliwość zapoznania się z czynnikami wyszukiwarki, pozwoli nam na lepsze zrozumienie tego jak działa ta wyszukiwarka oraz na jakich czynnikach faktycznie opiera się algorytm. 

Wiemy, że nie jest to wyciek Google, ale część czynników, tak jak wyników, z pewnością się pokrywa :) We wspomnianym pliku znajdziecie roboczą nazwę oraz krótki opis każdego czynnika rankingowego. Opis nie zawsze będzie jasny i rozbudowany, ale w wielu przypadkach jest wystarczający :) 

Plik źródłowy (przerzucony do usługi Google Docs) z tłumaczeniem na język angielski tekstów w języku rosyjskim znajdziecie tutaj:
https://docs.google.com/document/d/174kYPxfcmsVXEVQ-Fws4t3Ki88wIu06-/edit?fbclid=IwAR1H0nXTgi1uDIVSkwmybacMr2dKOI4t2AHaEYO0siFMao-f0zMKrYaG0sk

W sieci pojawiły się liczne opracowania tych czynników rankingowych, jedno z większych znajdziecie pod tym linkiem:
https://searchengineland.com/yandex-leak-learnings-392393 

Opcjonalnie w formie Excela tutaj:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1DGeoTrzupy5xsTsRqNoeLUhvagjh4v8IbgZciBsdxUE/edit#gid=0. 

Z wycieku dowiedzieć można się np. tego w kodzie źródłowym Yandexa znajdują się pliki odpowiedzialne za parsowanie Google :) - wychodzi na to, że Yandex aktywnie skanuje wyniki Google. 

W kwestii czynników rankingowych, wiadomo, że wiek linków pozycjonujących w Yandex ma znaczenie, stosuje się tam bardzo dużo czynników behawioralnych (nawet takich jak dodanie strony do ulubionych), ważne jest otocznie domeny na hostingu (spam na hostingu obniża ranking), albo że częstotliwość odwiedzania serwisu z innych źródeł niż wyszukiwarka, wpływa na pozycjonowanie całej domeny :) Oczywistych czynników jest tam oczywiście sporo, ale każdy dla siebie wyciągnie zapewne coś co nie było dla niego oczywiste i będzie nowością, albo ciekawostką :)

Jest to kopalnia wiedzy, która pomoże zrozumieć nam jak działają tak duże wyszukiwarki i na jakie czynniki być może warto zwrócić uwagę również w kontekście Google. Należy pamiętać również o tym, że 1922 czynniki rankingowe opierają się o dodatkowe funkcje i algorytmy, które korzystają z kolejnych czynników i zmiennych. Zgodnie z tym artykułem szacuje się, że finalnie na ranking wpływać może nawet ponad 17 000 różnych zmiennych :)