Narzędzie disavow links służy do oznaczania niechcianych linków, które mogły spowodować nałożenie na stronę filtra i wspomaga proces likwidacji nałożonej przez Google kary. Należy podkreślić, że ograniczenie się do skorzystania z tego narzędzia nie wystarczy - konieczne jest skorzystanie także ze zgłoszenia ponownego rozpatrzenia. Poniżej znajduje się szczegółowa instrukcja z przykładami.

  • Upewnij się, że na stronę został nałożony filtr za linki przychodzące - zaloguj się na swoje konto narzędzi dla webmasterów i przejdź do wybranej strony, a następnie sprawdź zakładkę Wiadomości. Jeśli znajdziesz tam wiadomość podobną do tej poniżej, masz pewność, że masz do czynienia z filtrem za backlinki.

  • Pobierz plik z linkami - Przejdź do zakładki Ruch -> Linki do Twojej witryny i kliknij "Więcej" przy sekcji "Źródła największej liczby linków". Następnie pobierz plik klikając w "Pobierz najnowsze linki".
  • Przygotuj plik do zgłoszenia przez disavow links - Otwórz pobrany plik i przejrzyj dokładnie linki, zwracając uwagę w szczególności na te pochodzące z podejrzanych źródeł. Google zwraca dużą uwagę na linki pozyskane w sposób automatyczny (Xrummer, SWLe itp.) oraz duże ilości wpisów w kiepskiej jakości katalogach i linków site-wide (wyświetlanych na wszystkich podstronach serwisu). Nie oznacza to jednak, że konieczne będzie usunięcie/zgłoszenie wszystkich linków site-wide, jednak z pewnością trzeba będzie je mocno ograniczyć. Ponieważ przygotowanie pliku w odpowiednim formacie jest dość czasochłonne, proponuję pracować w następujący sposób:
    • otwórz plik pobrany z narzędzi dla webmasterów i posortuj linki po ich adresie;
    • dodaj kolumnę "działanie" i sprawdzając po 1 linku z każdej domeny zapisuj, które z linków chcesz zgłosić (status: do usunięcia), a które zostawić (status: OK). Linki ze statusem OK możesz na końcu tego kroku przenieść do osobnego arkusza, aby skupić się na niechcianych linkach;
    • skontaktuj się z właścicielami stron, na których chcesz usunąć linki;
    • zaktualizuj statusy. W kolumnie ze statusem dopisz wykonane działanie (np. link usunięty/link zgłoszony 4 lutego 2013/brak możliwości kontaktu/brak strony). Po kilku dniach sprawdź, które z linków udało Ci się usunąć i zaktualizuj statusy z "link zgłoszony..." na "link usunięty". Jeśli na jakiejś domenie link pojawia się kilka razy, zamiast zostawiać w pliku pełną listę podstron, zostaw tylko 1 wiersz w formacie domain:zglaszana-domena.pl. Pozostałe linki muszą mieć pełny format, tj. http://www.domena.pl/podstrona-13.html. Na koniec posortuj dane po statusie. Twój plik powinien mieć podobną postać jak na załączonym obrazku.
    • na podstawie tego pliku przygotuj plik TXT (lub CSV). W pierwszym wierszu wpisz komentarz (np. #linki zgłoszone 4 lutego 2013), a poniżej linki, których on dotyczy i tak kolejno powtarzaj dla każdego statusu. Plik powinien wyglądać następująco. Powinien on jednak zawierać znacznie więcej linków - w przeciwnym wypadku zgłoszenie może zostać odrzucone. Wystarczy ograniczyć się do linków, których nie udało się jeszcze usunąć - w takim przypadku nie należy w pliku zamieszczać sekcji pod komendą "#linki usunięte".
  • Zgłoś plik na stronie www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main Wybierz stronę, której dotyczy zgłoszenie i kliknij "Wykluczone linki", a następnie "Linki zrzeczania się". Ostatnim krokiem jest przesłanie pliku przez przycisk "Wybierz plik" i zatwierdzenie "Prześlij".

Tuż po zgłoszeniu otrzymasz potwierdzenie aktualizacji pliku.

Odczekaj kilka godzin od momentu przesłania pliku z niechcianymi linkami, po czym skorzystaj z formularza żądania ponownego rozpatrzenia (w wersji językowej zgodnej z językiem zgłaszanej strony). W treści napisz o tym, kiedy zauważyłeś spadki pozycji i co je spowodowało (nienaturalne linki przychodzące), wyjaśnij jak do tego doszło i zapewnij, że nie będziesz kontynuował takich praktyk. Dopisz informację o skorzystaniu z narzędzia do zgłaszania niechcianych linków, możesz dodatkowo wgrać ten plik w dokumentach Google i ustawić udostępnianie osobom mającym link do niego.

Otrzymasz automatyczne powiadomienie o otrzymaniu zgłoszenia przez zespół Google. Na rozpatrzenie zgłoszenia możesz czekać od 1 do nawet 3 tygodni i otrzymasz wtedy jedną z poniższych informacji:

  • Żądanie ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny [...]: witryna jest niezgodna ze wskazówkami jakościowymi Google
  • Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny [...]: Wycofano ręczne działanie dotyczące spamu

Ponieważ zgłoszenie linków wiąże się z ich późniejszym ignorowaniem przez Google, powrót na poprzednie pozycje może nie być od razu zauważalny. Powinieneś kontynuować pozyskiwanie linków z wysokich jakościowo źródeł i unikać tych, przez które na stronę został nałożony filtr.