Czy social media mają wpływ na pozycjonowanie?

Działania SEO bardzo często w ogóle nie skupiają się na pracy w mediach społecznościowych. Jest tak ze względu na fakt, że wielu ekspertów od pozycjonowania nie widzi w nich potencjału, gdyż nie posiadają one wartości rankingowej. W naszym artykule postaramy się jednak przekonać Cię, iż social media mają siłę, z którą powinna liczyć się każda marka i którą warto wykorzystać.

Media społecznościowe vs. czynnik rankingowy

W branży SEO istnieje pogląd, który każe nie traktować na poważnie linków pochodzących z mediów społecznościowych. Nie są one czynnikiem rankingowym, gdyż algorytmy Google’a nie mają do nich zbyt dużego zaufania. Przede wszystkim jest tak przez fakt, że ruch tworzony w social mediach można łatwo tworzyć samodzielnie (czytaj: sztucznie), można nim manipulować i nie jest on zbyt rzetelny. Ponadto przepływ informacji oraz treści jest tak duży, iż nie jest on indeksowany w dokładny sposób. Z tych powodów firmy zajmujące się pozycjonowaniem oraz SEO nie traktują mediów społecznościowych jako narzędzia do poprawy widoczności. Jeśli jednak prowadzisz biznes lub chcesz być zauważony w sieci, warto o nich pomyśleć. Istnieje bowiem kilka powodów, dzięki którym wspierają one standardowe działania SEO.

Media społecznościowe = ruch

Social media to przede wszystkim kanał przesyłu treści. Na portalach, takich jak np. Facebook, Instagram, Twitter czy Pinterest codziennie generowany jest ruch. Ludzie udostępniają sobie nawzajem treści, przesyłają wiadomości, komentują, tworzą wpisy, zakładają grupy, reagują na inne aktywności. Jeśli zaistniejesz na którymkolwiek z mediów społecznościowych, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż kogoś zainteresujesz. Być może zacznie Cię obserwować, wejdzie na Twoją stronę internetową, zainteresuje się Twoimi usługami lub towarami. W ten sposób pozyskasz czysty organiczny ruch, który z pewnością zostanie zauważony przez wyszukiwarki.

Udostępnienia górą!

Media społecznościowe to kapitalne miejsce do dzielenia się treściami. Wbrew pozorom nie każda z nich musi być śmieciowa i mieć jedynie charakter rozrywkowy. Jeśli prowadzisz profesjonalną działalność, udostępniaj posty z linkami. Nawet jeśli nie odniosą one spektakularnego skutku, możesz pojawić się na stronach, które Google uznaje za wartościowe. Twoje słowa mogą być przytoczone na zaufanych portalach lub ktoś z branży może wdać się z Tobą w dyskusję, w której będziesz mógł wykazać się wiedzą i autorytetem. Im ciekawsze będą treści, które wyprodukujesz na potrzeby mediów społecznościowych, tym większe prawdopodobieństwo, iż ktoś z Facebooka trafi bezpośrednio na Twoją stronę internetową, a co za tym idzie wypróbuje produkt lub usługę, o której mówisz.

Kluczowe znaczenie danych profilowych

Działając w mediach społecznościowych pamiętaj o uzupełnianiu danych profilowych. Nie wypozycjonujesz za ich pomocą swojej strony, lecz zyskasz o wiele większą wiarygodność jako firma prowadząca konkretną działalność. Szczególnie liczy się aktualność danych i spójność z informacjami w innych kanałach. Budując widoczność marki w social mediach możesz wpłynąć w bezpośrednio sposób na lokalne wyniki wyszukiwani. Szczególną uwagę należy zwracać na komplementarność treści znajdujących się w mediach społecznościowych oraz wizytówce Google.

Jak działać w mediach społecznościowych, aby być widocznym?

Jeśli chcesz zaistnieć w social mediach i jednocześnie wesprzeć swoją działalność, pomyśl nad synchronizowaniem swojej strategii marketingowej. Przenieś jej założenia do mediów społecznościowych i postaw na budowanie wizerunku. Zdecyduj, które medium pasuje najlepiej do profilu Twojej marki. Jeśli publikujesz dużo treści wideo – postaw na YouTube. W sytuacji, gdy budujesz zaplecze biznesowe i szukasz nowych kontrahentów – pomyśl nad LinkedInem. Jednak zdecydowanie optymalnym wyborem będzie Facebook oraz uzupełniający go Instagram. Ten pierwszy kanał mediów społecznościowych posłuży Ci jako bezpośrednie przedłużenie Twojej strony Internetowej, drugi kapitalnie spełni rolę reklamy wizualnej.

Słowa kluczowe i oryginalny content

Tworząc treści na potrzeby mediów społecznościowych nie zapomnij o naturalnym wtłaczaniu w nich słów kluczowych, które mogą zainteresować Twoich odbiorców. W ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo zainteresowania Twoim kanałem przez ludzi szukających konkretnych produktów lub usług. Dobrze, jeśli przeprowadzisz na potrzeby swojej kampanii marketingowej lub wizerunkowej analizę pod kątem słów kluczowych. W tym celu możesz użyć nawet darmowych narzędzi w postaci Planera Słów Kluczowych Google Ads. Warto również pomyśleć nad przygotowaniem unikalnego content planu – począwszy od ułożenia odpowiednich nagłówków, przez stworzenie doskonałych marketingowo claimów oraz CTA, aż po szczegółowe uzupełnienia title i description. Kluczowe jest dopracowanie tekstu pod względem edytorskim i stylistycznym. W tym celu możesz skorzystać z usług profesjonalnego copywritera.

Podstawy prowadzenia mediów społecznościowych

Chcesz poczuć wiatr SEO w swoich żaglach? Masz zamiar jeszcze w tym sezonie narobić szumu w mediach społecznościowych? A może chcesz prowadzić spójną politykę wizerunkową, która jednocześnie wpłynie na Twój prestiż? Wystarczy, że będziesz przestrzegać kilku podstawowych zasad. U ich podstaw leży stałe monitorowanie działalności w mediach społecznościowych z naciskiem na ruch użytkowników.

Oto najważniejsze zasady prowadzenia mediów społecznościowych:

· bądź aktywny – publikuj na bieżąco, obwieszczaj swoje plany, wykazuje aktywność wtedy, gdy w sieci są Twoi klienci/fani/odbiorcy,
· wchodź w interakcję z użytkownikami – odpowiadaj na pytania, zachęcaj do rozmów, twórz grupy dyskusyjne, organizuj konkursy,
· stosuj hashtagi – przypinaj hashtagi do swoich postów, lecz w rozważny sposób, sugerując się przede wszystkim analizą słów kluczowych oraz potrzebami odbiorców,
· twórz dobre relacje z odbiorcami – angażuj się w kontakt z ludźmi w mediach społecznościowych, rozwiązuj spory, wyjaśniaj nieporozumienia, dbaj o stałych klientów i najbardziej zagorzałych fanów.