Paweł Gontarek (Zgred)

W tym miesiącu mamy przyjemność zaprezentować rozmowę z Pawłem Gontarkiem, znanym z forów i swojego bloga pod pseudonimem Zgred. Paweł w przyszłym roku obchodzi 10-lecie w branży SEO - zaczynał bowiem na przełomie 2004 i 2005 r. Obecnie możemy go znaleźć m.in. na polskim forum Google dla webmasterów, gdzie pomaga jako TC - Top Contributor (tłum. Najlepszy Współtwórca).

W wywiadzie rozmawiamy na temat jego początków w branży, podejścia do tematu pozycjonowania, aktualnych zajęć oraz stawek za niektóre usługi SEO. Zapraszamy do lektury.

  1. Jesteś jedną z lepiej kojarzonych osób z branży. Od kiedy dokładnie zajmujesz się pozycjonowaniem?
    Pierwsze kroki z pozycjonowaniem stawiałem w okolicach 2004/2005 roku kiedy trafiłem na PiO. Zarejestrowałem się w 2005 roku. Jednakże cała historia z Internetem i zabawą z różnymi stronami, usługami to był czas 1999 roku kiedy to poznałem świat GTPR, HYIPów, wyszukiwarek. Zaczęło się jako hobby i nadal jest to pasjonujące hobby.
  2. Czy Twoje podejście do SEO zmieniło się mocno od tej pory? Bliżej Ci do czarnych, czy białych technik? ;-)
    Generalnie podejście jest ciągle to samo - co klient to nowe wyzwanie, co zmiana algorytmu to potrzeba znalezienia jakiegoś rozwiązania aby obie strony były zadowolone. Pozycjonując nie będziesz biały - każdy kto się lansuje, że wszystko będzie zgodnie z WhiteHat’em, moim zdaniem, nawet nie wie co to znaczy. Jestem kimś pomiędzy.
  3. Wiem, że jesteś wręcz zasypywany zapytaniami dotyczącymi zdejmowania filtrów ze stron. Możesz napisać coś więcej na ten temat? To na razie dość niszowa usługa. Zdradzisz, jak prezentują się stawki za nią?
    Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi gdyż zależy to od wielu czynników. Nikt nie kupi samochodu w ciemno – trzeba go obejrzeć. Podobnie jest z usługą audytu - trzeba obejrzeć badany serwis oraz to co do niego prowadzi - dopiero wtedy można konkretnie wycenić usługę. Jednakże można wskazać, że minimalne stawki za podstawowe audytu to: audyt seo/linkowania - 500 zł netto, przegląd i przygotowanie serwisu do odfiltrowania - min. 300 zł netto
  4. A jak wygląda u Ciebie skuteczność wychodzenia z filtrów przy dotychczasowych zleceniach? Czy widzisz duże różnice w działaniach i czasie potrzebnym do wyjścia z filtra ręcznego i powrotu na stare pozycje po spadku wynikającym ze zmiany algorytmu?
    Skuteczność jest bardzo różna, jak również różna jest droga wyjścia. Ostatnio dość często nie udaje się oczyścić witryny za "pierwszym razem". Trzeba się troszkę bardziej pomęczyć. Niekiedy zdarza się, że cos się przeoczy w analizie i trzeba do tego wrócić bo komunikat jest wciąż ten sam.
  5. Pewnie ciężko jest Ci znaleźć czas na standardowe usługi typu pozycjonowanie czy audyty. Na jakich usługach (oprócz wspomnianych filtrów) się skupiasz, a na jakie zdecydowanie brakuje Ci czasu?
    Rynek zaczyna się zmieniać, ewoluuje i pojawiają się różnorodne zapytania i potrzeby zarówno ze strony agencji oraz samych klientów. Jeszcze niedawno pozycjonowanie stanowiło dla Mnie trzon działalności. Obecnie większość czasu spędzam przy wszelkiego rodzaju audytach oraz udzielaniu wsparcia tudzież konsultacji.
  6. Skoro wspomnieliśmy już o temacie nienaturalnych linków i kar za nie, jakie są cechy wspólne w profilu linków stron, którymi się dotychczas zajmowałeś? Za bardziej istotną uważasz samą jakość stron linkujących, czy także sposób różnicowania anchorów?
    Cóż, tutaj mamy do czynienia przeważnie z karami za nienaturalne linkowanie. Rzadko zdarza się klient, który otrzymał karę za złą jakość witryny. W przypadku kar za linki jest to przeważnie kupowanie linków lub ich wymiana pomiędzy witrynami, stosowanie różnego rodzaju SWLi oraz budowanie linkowania za pomocą reklamowanych (często bardzo usilnie) automatów korzystających z publicznych baz precli i katalogów. Nie należy zapominać o giełdach linków. Różnicowanie anchorów jest w tym momencie rzeczą wtórną - kwestia tego jaki profil linków został wykonany.
  7. Jak w takim razie Twoim zdaniem należy linkować, aby zminimalizować ryzyko nałożenia filtrów?
    Chcąc zminimalizować ryzyko otrzymania kar należy przestać skupiać się na zdobywaniu linków "na siłę" i "wszelkimi dostępnymi metodami". Dość duże znaczenie zaczyna mieć treść prezentowana na stronie oraz na "zapleczach". Małe zaplecza, z tekstami synonimizowanymi wygenerowanymi po dziesięciokroć nie dają już takiego efektu (a nawet szkodzą moim zdaniem) jak porządnie zbudowany tekst, napisany dwu czy trzykrotnie, w różnej formie. Do tego dochodzą sygnały socialowe, zdobywanie linków nofollow i tak dalej… Linki to nie wszystko.
  8. Ostatnio Google wypuściło jeden z dłuższych update'ów, który rozpoczął się prawdopodobnie 25 czerwca, a miał się zakończyć w pierwszej połowie lipca. Wiele osób zauważyło zawirowania w Google ok. 4-5 lipca, a jak SERPy wyglądają u Ciebie?
    Zawirowania odczuł i odczuwa każdy - tego się nie uniknie. Google cały czas udoskonala swój algorytm i trzeba się z tym liczyć, że co chwila będą zmiany. W SEO nie istnieje pojęcie gwarancji więc nie można być pewnym, że jutro będzie lepiej niż jest dzisiaj. Zauważyłem tylko zwiększona liczbę zapytań związaną z badaniami profilu linków oraz audytów serwisów ;-)
  9. Jesteś TC na polskim forum Google dla webmasterów. Czy to jedyna forma współpracy z Google? Krążą plotki o Twojej pracy w SQT ;-)
    Wspieranie użytkowników na forum Webmasterów jako TC jest jedyną formą współpracy z Google. Do tego dochodzą spotkania z Googlersami w Warszawie czy Krakowie, plus usługi Analytics i Adwords oraz samo SEO hehe ;)
    Co do plotek - też o tym słyszałem ;) Odnośnie pracy w SQT trzeba by zapytać dział HR w Google czy jest zainteresowane Moja osobą oraz "plotkarzy" bo wiedzą lepiej ode Mnie co porabiam i gdzie złożyłem CV. Tak więc "dementi" nie będzie.
  10. Jakie masz plany na najbliższe miesiące? Planujesz udział w jakichś spotkaniach branżowych, na których można Cię będzie spotkać?
    Z racji charakteru pracy jaki wykonuję na co dzień dość rzadko mam możliwość wyjazdu na spotkania branżowe i aktywnego w nich uczestnictwa. Na chwilę obecną zaplanowany już jest jeden wyjazd na spotkanie poza Polską (za Wielką Wodą). Częściej uczestniczę w spotkaniach nieformalnych ;) gdzie przy szklaneczce dobrego trunku można wymienić poglądy i pomysły w branży SEO.

 

Osoby, które chcą się dowiedzieć więcej na temat Pawła, zapraszamy na: