Z okazji Dnia Kobiet przygotowaliśmy e-booka "Świat SEO oczami kobiet", w którym znajdują się wypowiedzi kobiet z branży. E-book ten jest darmowy i można go pobrać z linku poniżej. W e-booku znajdziesz ciekawe wypowiedzi, porady i inspiracje od kobiet, które na co dzień pracują w SEO. Dowiesz się, jak zaczęły swoją przygodę, jakie są ich doświadczenia i obawy jako kobiety pracujące zawodowo. E-book jest przeznaczony dla wszystkich, którzy chcą się zainspirować oraz dowiedzieć, jak wygląda rola kobiet w branży SEO. 

Poniżej prezentujemy fragmenty wypowiedzi naszych specjalistek, a po całość zapraszamy do e-booka. 

 

W branży od 11 lat. Zaczynała jako skromna copywriterka. Dziś ma pod sobą kilkunastoosobowy zespół SEO. Współpracuje z brandami różnej wielkości. Wie, że SEO najczęściej jest elementem większej układanki. Potrafi zrobić audyt komunikacji, opracować kwestie brandingowe oraz strategię marketingową, a potem ją wdrażać. Zwolenniczka testowania, optymalizowania i planowania. Kocha dobre memy i nietuzinkowe kampanie reklamowe — również te retro. Pasjami ogląda stare reklamy — w prasie i telewizji. Zachwycają ją archiwalne wydania Teleexpressu.

 

"Moja perspektywa jest taka, że ewolucja samego pozycjonowania sprawiła, że na stanowiskach zaczęły pojawiać się kobiety. U zarania dziejów SEO było niezwykle techniczne i było zawodami w upychaniu fraz, najszybszym katalogowaniu i optymalizowaniu stron pod roboty (tylko roboty). Potem — za namową Google’a — zaczęliśmy zwracać uwagę na wartościowy content, potrzeby użytkownika i wiele kwestii strategicznych."

 

 

 

Z branżą SEO związana od 2018 roku. Od tego czasu zdobywała doświadczenie w pozycjonowaniu małych stron usługowych i dużych serwisów e-commercowych z różnych branż. Na bieżąco śledzi nowe trendy i technologie, oraz poszerza swoją wiedzę w ogólnie pojmowanym digital marketingu.

 

"Moim zdaniem kobiety mają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości SEO, gdzie przynoszą ze sobą różnorodność myślenia i innowacyjność. Ich wkład w rozwój strategii, optymalizację treści, analizę danych, czy budowanie relacji jest nieoceniony."

 

 

Jako specjalistka SEO od ośmiu lat zdobywam swoją wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie. Moje podejście do pracy opiera się na głębokim zrozumieniu branży klienta oraz jego celów biznesowych. Jestem zwolenniczką transparentności procesów oraz rzetelności w działaniu. Poza pracą zawodową pasjonuję się jazdą konną, która stanowi dla mnie źródło relaksu i równowagi. A dlaczego kocham moją pracę: ta branża stale się rozwija i nie pozwala mi się nudzić, co więcej każda strona jest inna i wymaga indywidualnego podejścia, dlatego każdy nowy projekt staje się nowym wyzwaniem.

 

"Przede wszystkim martwi mnie dysproporcja kobiet i mężczyzn uznawanych za autorytety w branży SEO. Wystarczy spojrzeć na listy prelegentów wydarzeń branżowych. Nadal również pokutuje w świadomości podział na: tworzenie treści — to dla kobiet, technikalia — to dla mężczyzn."

 

 

Jako studentka dzienna, każdego dnia łączę naukę z pracą jako specjalistka SXO. Zaczęłam od Architektury Informacji, co pchnęło mnie w stronę SEO i UX — teraz to moje specjalizacje. Dzięki możliwości pracy zdalnej udaje mi się łączyć życie studenckie, zawodowe na część etatu, rozwój osobisty oraz chwile spędzane z najbliższymi. Choć czasem jest ciężko, pasja do SEO napędza mnie do ciągłego rozwoju. Praca w tej branży pokazała mi, jak wiele można osiągnąć, otwierając przed sobą nowe, zawodowe drzwi. Mimo młodego wieku to właśnie ta pasja i ciągłe dążenie do doskonalenia umiejętności sprawiają, że już czuję się specjalistą w tej dziedzinie, gotowym na kolejne wyzwania.

 

"Dzięki temu podejściu nawet w obliczu wyzwań, które niesie ze sobą dynamicznie zmieniający się świat SEO, nie czujemy się przytłoczone, lecz zmotywowane do poszukiwania nowych, innowacyjnych rozwiązań."

 

 

Studiując dziennie, udało mi się połączyć moje akademickie zainteresowania z praktyczną pracą w Midero. Ta kombinacja dała mi solidną podstawę do zajmowania się automatyzacją procesów za pomocą sztucznej inteligencji. Od dzieciństwa fascynowały mnie zagadki i układanki, co z czasem przerodziło się w zainteresowanie rozwiązywaniem technicznych problemów. Teraz, te wczesne doświadczenia znajdują odzwierciedlenie w mojej pracy, gdzie codziennie układam skomplikowane "puzzle" workflow w Make, tworząc efektywne i zoptymalizowane strategie dla naszych klientów. Dzięki synergii teorii i praktyki, moja rola w Midero ewoluuje, nie tylko przynosząc świeże spojrzenie na automatyzację procesów, ale także pokazując, jak dzięki edukacji i zastosowaniu AI, możemy poszerzać granice możliwości w SEO.

 

"W naszym zespole każda z nas wnosi coś wyjątkowego do procesu kreatywnego, pokazując, że kobiety mogą być liderkami w technologicznych innowacjach."

 


W Bluerank zarządzam zespołem SEO, który wspiera naszych klientów w tworzeniu i skutecznym wdrażaniu strategii SEO opartych na SEO technicznym, contentowym i analitycznym. Współpracuję z największymi polskimi brandami takimi jak Orange, Dbam o Zdrowie, czy Philips. Jako FRISowy badacz lubię analizować, dlatego wykorzystuję dane w swojej pracy, a podejście data — driven stosuję razem ze swoim zespołem na każdym etapie procesu projektowego. Moim celem jest zrozumienie, jak działania SEO mogą przynieść największą wartość dla naszych klientów. W 2006 roku ukończyłam informatykę i ekonometrię oraz informatykę w zarządzaniu na Uniwersytecie Łódzkim. Z branżą digital i Bluerank jestem związana od 2007 roku, mamrównież doświadczenie w pracy jako wykładowca przedmiotu SEO – na Uczelni Łazarskiego oraz w Wyższej Szkole Bankowej. Posiadam certyfikat DIMAQ Professional.

 

"W mojej ocenie są to niestety ciągle uprzedzenia wynikające ze stereotypów płciowych, które w naszym społeczeństwie są jeszcze dosyć silne. Co możemy z tym zrobić? Mnie bliskie jest powiedzenie przypisywane przez niektórych Gandhiemu „bądź zmianą, którą chciałbyś/chciałabyś zobaczyć na świecie”."

 

 

 

SEO Manager w butikowej agencji SEO takaoto.pro. Specjalistka z 9-letnim doświadczeniem zdobywanym w małych agencjach i dużych korporacjach, obsługująca zarówno polskie, jak i międzynarodowe projekty. Prelegentka na eventach branżowych. Fanka technicznego SEO oraz ASO.

 

"W naszej branży jest bardzo wiele zdolnych i ambitnych kobiet. Na swojej drodze zawodowej spotkałam (i spotykam każdego dnia) świetne specjalistki, które dzięki swojej kreatywności, uporowi, analitycznemu myśleniu oraz szerokim kompetencjom realizują nawet najbardziej skomplikowane projekty i osiągają sukcesy na wielu seowych płaszczyznach."

 

 

 

W ciągu ostatnich lat zdobyła solidne doświadczenie, pracując dla agencji marketingowych, prowadząc projekty SEO dla różnorodnych klientów – od małych firm po międzynarodowe przedsiębiorstwa. Kompleksowo zarządza działem, jak i kampaniami SEO — zarówno pod względem technicznym, a także prowadzenia kontaktu z klientem. Od paru lat zgłębia także wiedzę z zakresu User Experience i Data Science, by zapewnić klientom możliwie najlepsze rezultaty działań. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego spec. Biznes Elektroniczny i entuzjastka kitesurfingu.

 

 

"Z moich obserwacji w branży SEO wynika, że kobiety często wyróżniają się umiejętnościami interpersonalnymi i komunikacyjnymi. Potrafią wczuć się w biznes klienta i z pełnym zaangażowaniem szukać najlepszych rozwiązań."

 

 

 

Od 2011 roku związana z branżą SEO. W swojej karierze zawodowej pracowała między innymi w strukturach Brainly polskiego start-upu z branży edu — tech gdzie odpowiadała za globalną strategię SEO. Jako Head of SEO Head w Artgeist odpowiadała za strategię SEO na 11 rynkach na świecie. Swoje doświadczenie zdobywała również w agencjach Netim i Artefakt. Specjalizuje się w budowaniu kompleksowych strategii SEO oraz wypracowywaniu synergii SEO z innymi obszarami działalności firmy.

 

"Nie ma w tym nic złego — w moim zespole również tak wyszło, że to kobiety odpowiadają za audyty i budowanie strategii contentowych. Robią to świetnie!"

 

Dziękujemy wszystkim specjalistkom za udział w materiale "Świat SEO oczami kobiet", za podzielenie się swoimi przemyśleniami i historiami na temat kobiet w SEO. Składamy najlepsze życzenia wszystkim Paniom i zachęcamy do zapoznania się z całym przygotowanym materiałem, klikając w baner poniżej.