Odległe są już czasy, kiedy to celem seowców było po prostu zdobycie jak najwyższych pozycji i... niczego więcej. Doskonale wiemy, że już podczas doboru słów kluczowych musimy skupić się na tych, które mają szansę zwiększyć ruch, a zatem nie wybieramy fraz na tyle łatwych, aby jak najszybciej uzyskać dla nich topowe pozycje, ale które nie przyniosą ruchu, tylko takie, które ten ruch zwiększą. Dodatkowo analizujemy efekty w trakcie pracy nad stroną, dzięki czemu mamy możliwość dobierania kolejnych lub usuwania tych słów kluczowych, które z jakichś powodów się nie sprawdziły.

 

Aby na bieżąco oceniać efekty naszych działań, potrzebujemy 2 danych:

  • o zmianach w zajmowanych pozycjach (np. w SeoStation);

  • o zmianach w ruchu organicznym (np. w Google Analytics).

SeoStation pozwala na ocenę obu tych danych jednocześnie, a wszystko to dzięki opcji integracji z Google Analytics. W jej wyniku otrzymujemy możliwość nałożenia danych z Google Analytics na wykres zmian pozycji, czego przykład widać poniżej – na pierwszy rzut oka widać, że spadki w ruchu z Google wynikają tu z tymczasowego spadku pozycji:

Wykres z SeoStation i Google Analytics

Jak widać po elementach dostępnych nad wykresem, można osobno nałożyć na niego dane o całkowitym ruchu organicznym, jak i te dotyczące ruchu organicznego wyłącznie w mobilnych wynikach.

 

Jak zintegrować Google Analytics z SeoStation?

Aby dokonać integracji SeoStation z Google Analytics, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją.

  • Logujemy się na konto Google, na którym mamy podpięte statystyki dla interesującej nas strony.

  • Logujemy się również na swoje konto SeoStation (zaloguj się lub załóż nowe konto korzystając z 14-dniowego okresu testowego).

  • Dodajemy nową stronę pod linkiem https://panel.seostation.pl/monitor,dodaj lub wchodzimy w edycję monitorowanej już strony (krok 5: Google Analytics).

Integracja z GA

  • Wybieramy „Dodaj konto Google Analytics”, po czym system przekieruje nas na domenę accounts.google.com na podstronę, na której poprosi nas o pozwolenie na dostęp SeoStation do danych z konta Google, na którym jesteśmy zalogowani.  

Pozwolenie na integrację z GA

  • Na tle naszego panelu w SeoStation wyświetli się następujący komunikat z możliwością wyboru strony.

Wybór strony z Google Analytics

Ważne: To najważniejszy moment integracji, w którym należy upewnić się co do tego, czy adres monitorowanej w SeoStation strony jest taki sam jak ten w Google Analytics. W przypadku gdy system nie rozpozna strony, w pierwszej kolejności można kliknąć w link „możesz ją znaleźć wpisując ID usługi” i spróbować odnaleźć stronę przez podanie jej identyfikatora (pełny UA). Jeśli jednak to nie zadziała, może to oznaczać różne adresy w obu usługach.

Jeśli bowiem w panelu znajdzie się inny adres, np. seostation.net (zakładając, że korzystamy z kilku domen, z których część np. przekierowuje na docelowy adres), to system nie odnajdzie strony w GA, tym samym nie pozwalając na integrację. Ten sam problem wystąpi przy próbie integracji GA z każdym innym zewnętrznym narzędziem i chociaż zdarza się on wyjątkowo rzadko, postanowiliśmy wspomnieć o tym w dzisiejszym wpisie.

Jeśli adresy będą takie same, integracja powinna przebiegnąć pomyślnie.

 

Gdzie wyświetlają się dane z Google Analytics?

Od tej pory można nakładać dane o ruchu organicznym na wykresy pozycji – zarówno dzienne, miesięczne, jak i porównawcze. Poniżej znajduje się przykład wykresu porównawczego pokazującego zmiany pozycji 3 fraz oraz ruch zarówno całkowity, jak i mobilny.  

Wykres ruchu z Google Analytics w SeoStation

Informacje o zmianach ruchu na podstawie danych z GA wyświetlają się także na liście stron https://panel.seostation.pl/monitor oraz w szczegółach każdej z nich. W szczegółach strony dane są prezentowane w następujący sposób:

Zmiana w ruchu organicznym

Zatrzymajmy się na chwilę przy tym wskaźniku. Ze względu na to, że GA ma pewne opóźnienie w przetworzeniu i odświeżeniu wszystkich danych, jak również ze względu na to, że porównując jakiekolwiek dane potrzebujemy ich z zakończonego już okresu (mówiąc wprost – w tej chwili nie przewidzimy, jaki ruch uzyskamy na koniec dnia), przyjęliśmy następujące założenie:

wskaźnik zmiany ruchu pokazuje

procentową zmianę ruchu z ostatniego tygodnia w stosunku do tygodnia poprzedniego

Dla przykładu, sprawdzając ten wskaźnik w dniu 27 lutego, będzie on dotyczył zmiany ruchu organicznego pomiędzy okresem 13-19 lutego a 20-26 lutego. Na przykładzie strony widocznej w powyższym przykładzie, ruch w porównywanych okresach prezentował się następująco:

  • 799 sesji w okresie 13-19 luty;

  • 900 sesji w okresie 20-26 luty. 

Wg wyliczeń od pierwszego do drugiego okresu ruch organiczny wzrósł o 14%. 

Na liście stron dostępne jest również ich filtrowanie m.in. po stronach, które zanotowały spadki lub wzrosty ruchu w GA.  

Filtrowanie stron po zmianach ruchu organicznego

 

Gdzie znajdują się wszystkie zintegrowane konta?

Pod adresem https://panel.seostation.pl/ustawienia-analytics (Ustawienia → Google Analytics) znajduje się lista wszystkich połączonych kont oraz przypisanych do nich stron. W każdej chwili można usunąć integrację i w każdej chwili można ją ponownie włączyć.

Lista zintegrowanych kont

 

Kto przechowuje dane z GA?

Integracja SeoStation z Google Analytics pozwala wyłącznie na przesłanie danych z GA do przeglądarki, aby wyświetlić je na wykresie, a zatem nie są one zapisywane na naszych serwerach. Jedyną wartością przechowywaną w SeoStation jest procentowy wskaźnik porównawczy liczby odwiedzin. Oznacza to również, że niezależnie od momentu dokonania integracji, SeoStation będzie w stanie wyświetlić historyczne dane, np. jeśli na wykresie pozycji wybierzemy okres 3 ostatnich lat, to dane z GA również będą dotyczyły 3 lat pod warunkiem, że Google Analytics posiada tak stare dane.

 

W razie dodatkowych pytań, zachęcamy do kontaktu mailowego. Osoby, które nie korzystały jeszcze z naszego systemu, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnego, 14-dniowego okresu testowego: https://www.seostation.pl/wersje.html