Sławek GdakDzisiejszym wpisem rozpoczynamy cykl comiesięcznych wywiadów ze specjalistami z branży SEO. Będziemy rozmawiać z osobami, które na swoim koncie mają publikacje na temat pozycjonowania, produkty i usługi, na których zarabiają, są twórcami narzędzi SEO, lub dzielą się swoją wiedzą na szkoleniach.

Dzisiaj chcemy Wam przedstawić Sławka Gdaka (AKA gdaq), autora bloga www.blog.gdaq.pl i produktów takich jak listy mocnych katalogów oraz profilów. Z wywiadu dowiecie się, jak Sławek zaczął swoją przygodę z SEO, jakie produkty jeszcze udostępnia, oraz jakie są jego plany na najbliższe miesiące. Wywiad przeprowadziła Marta Gryszko.

  1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z SEO?
    Był rok 2006-2007 kiedy stworzyłem pierwszy większy serwis z ogłoszeniami. Jak większość początkujących w e-biznesie sądziłem, że chwilę po starcie masa internautów rzuci się na niego niczym na świeże bułeczki. Oczywiście myliłem się i musiałem zacząć poszukiwać sposobów na promocję witryny. Pozycjonowanie wydało mi się świetnym i niedrogim sposobem, a że niewiele o nim wiedziałem to wysłałem zapytanie do sprzedawcy allegro, który oferował taką usługę. Po otrzymaniu wyceny 600 zł netto za jedną frazę bez żadnych gwarancji uznałem, że nie stać mnie na tę usługę i czas zainteresować się szerzej tym tematem! To był moment przełomowy i w tym miejscu rozpoczęła się moja przygoda z SEO.
  2. Od kilku lat wydajesz własne produkty, takie jak listy mocnych katalogów, profilów, czy też kurs pozycjonowania dla początkujących. Co skłoniło Cię do tworzenia produktów informacyjno-szkoleniowych i odejścia od standardowych usług SEO takich jak pozycjonowanie stron, audyty czy konsultacje?
    Początkowo wszystkie produkty tworzyłem na własne potrzeby, a później uznawałem, że może inni zechcą z nich korzystać i tak to się zaczęło. O dziwo zainteresowanie było spore i skłoniło mnie to do tworzenia kolejnych i kolejnych produktów.
    To co jednak najbardziej sobie cenię to to, że mogę pomóc innym. Dostaję naprawdę sporo emaili z podziękowaniami od moich klientów za to, że stworzyłem te produkty, że bardzo im one pomogły i, że czekają na kolejne. Jeśli tworzę produkty, ludzie z nich korzystają, uzyskują oczekiwane rezultaty to czego chcieć więcej :) Satysfakcja z tego co robię jest bardzo duża.
    Poza tym przy info produktach to ja decyduję kiedy pracuję, a nie klient.
    Samo pisanie bloga to też forma dzielenia się wiedzą z innymi i także sprawia mi wiele przyjemności, choć ostatnio nie poświęcam mu już tyle czasu ile bym chciał.
  3. Jak narodził się pomysł na pierwszy zarobkowy produkt? Dużo czasu poświęciłeś na jego przygotowanie?
    Pierwszy zarobkowy produkt stworzyłem jeśli dobrze pamiętam w 2007 roku i z pewnością niewiele osób o nim wie, a był to ebook wydany w wydawnictwie Złote Myśli "Tajemnice Pozycjonerów". O seo jeszcze nie wiedziałem tak wiele, ale już wtedy chciałem się podzielić swoją wiedzą. Miałem blog o programach partnerskich i chciałem na nim napisać o seo. Wiedzy było tyle, że uznałem, że nie zmieści się ona na blogu i trzeba zrobić jakiś poradnik.
    Kolejne produkty jak np. lista mocnych katalogów, zamknięty już projekt centrumpozycjonowania coś jak seostation, lista profili etc. to były produkty stworzone dla siebie, które po czasie zdecydowałem udostępnić innym.
    Jeśli dobrze pamiętam to na pierwszy mój produkt poświęciłem kilka dni.
  4. A jak przebiegała jego promocja? Domyślam się, że zacząłeś od reklamy na swoim blogu www.blog.gdaq.pl i przez listę mailingową, ale wiem, że korzystałeś też m.in. z ekademia.pl. Które ze źródeł przyniosło Ci największy zarobek?
    Pierwszy produkt powstał jeszcze przed moim blogiem, moją listą mailingową, facebookiem... także promowały go złote myśli i na tym się skończyło. Kolejne produkty już dużo mocniej promowałem na różne sposoby i najskuteczniejsza była zawsze lista mailingowa, natomiast staram się promować produkty na wiele różnych sposobów, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
  5. Co możesz poradzić osobom, które w dużym stopniu opierają swój link building na katalogach stron? W jaki sposób je wykorzystać, aby przyniosły najlepsze rezultaty, w szczególności w czasie, kiedy tak głośno jest o filtrach za nienaturalne backlinki?
    Najważniejsze to dywersyfikacja linkowania i tym, którzy link building opierają na katalogach stron polecam zmienić strategię. Mamy dostęp do bardzo wielu różnych źródeł linkowania i warto z nich korzystać.
    Jeśli chodzi zaś o katalogowanie to zalecam:
    • wykorzystywanie katalogów na różnych skryptach,
    • dodawanie unikalnych opisów stron,
    • linkowanie z treści wpisów katalogów do podstron,
    • różnicowanie anchor tekstów.
  6. Jak już jesteśmy przy temacie filtrów, masz obawy w związku z zapowiadaną, 4-tą już aktualizacją o nazwie Pingwin? Wg Matta Cuttsa ma to być jeden z najgłośniejszych update'ów w Google.
    Nie powiem, że nie, ale jak do każdego update’u podchodzę z dystansem zawsze jest sporo szumu, spore zawirowania, a po kilku tygodniach wszystko wraca do normy. Oczywiście jeśli nikt nie miał brudu za paznokciami :)
  7. Gdzie jeszcze można znaleźć Twoje publikacje, bądź spotkać Cię podczas szkoleń?
    O większości projektów informuję na moim blogu, aczkolwiek to się zmienia bo nie chcę, aby do moich bardziej zaawansowanych szkoleń, produktów miały dostęp osoby, które nie mają zielonego pojęcia o seo. Takie osoby nie mając wiedzy podstawowej mogą sobie zaszkodzić.
    Jako wykładowca często nie występuję, jednak pojawiłem się gościnnie u MaxRoyów na szkoleniu Darka Puzyrkiewicza z copywritingu i kilku szkoleniach zamkniętych.
  8. Zapewne nie poprzestaniesz na dotychczasowych produktach. Czy w najbliższym czasie można spodziewać się czegoś nowego? Możesz uchylić rąbka tajemnicy na ten temat?
    Oczywiście nie poprzestaję, a wręcz chcę zwiększyć tempo publikowania nowych produktów.
    Jeszcze w maju pojawi się nowy produkt, aczkolwiek dostęp do niego będzie ograniczony i w czerwcu kolejny.
    Czerwcowy produkt będzie dla mnie i dla moich klientów przełomowym, ale na razie nic więcej o nim nie mogę powiedzieć :)
  9. Dziękuję za rozmowę. Pozostaje mi życzyć Ci sukcesów przy kolejnych produktach i nie ukrywam, że ciekawi mnie, co dokładnie planujesz :)

Osoby, które chcą dowiedzieć się więcej na temat Sławka Gdaka, odsyłamy na następujące strony: