Kiedyś SEO Odkurzacz, a obecnie CLUSTERIC Search Auditor – jest to niezwykle funkcjonalne i bardzo szybko rozwijane narzędzie wspomagające analizy: linków i całych domen, widoczności konkurencji, potencjalnych miejsc na linki, a obecnie również trudności słów kluczowych. 

Chciałbym przedstawić wam Clusteric Search Auditor. Ja sam przygodę z tym programem zacząłem w czasach kiedy funkcjonował on pod nazwą SEO Odkurzacza” – programu, który miał za zadanie wspierać pozycjonerów przy przeglądaniu linków i zdejmowania kar ręcznych z witryn internetowych, czy po prostu wspomagać czyszczenie profilów linkowania.

Czym jest Clusteric Search Auditor?

Clusteric Search Auditor to świetny program umożliwiający m.in. przeprowadzania bardzo szybkich i szczegółowych analiz linków. Program wylicza ponad 100 parametrów, w skład, których wchodzą zarówno czynniki on-site jak i off-site, a wyniki prezentuje w przejrzysty sposób umożliwiając przy tym ich przeglądanie w formie raportów.

Każdy komu przyszło ręcznie przeglądać kilka tysięcy linków, po przesiadce na ten program odczuje ogromną różnicę pod względem wygody pracy i zaoszczędzonego czasu. Myślę, że dodatkowo wykorzysta go również i do innych celów, o których dowiecie się przy okazji omówienie poszczególnych funkcji tego oprogramowania.

Clusteric Search Auditor

Funkcje i rodzaje analiz Clusteric Search Auditor

Clusteric w standardzie posiada 6 różnych typów gotowych analiz, wraz z możliwością zdefiniowania swojego własnego trybu analizy (dla zaawansowanych użytkowników). Dodatkowo w oprogramowaniu znajdziesz 3 przydatne narzędzia: wspomagające obsługę listy linków, plików disavow i wyciągania danych z Search Console. Dla każdego z gotowych trybów analiz, program wyświetla stosowny opis, przybliżony czas trwania oraz potrzebne zewnętrzne zasoby do przeprowadzania analizy. Program umożliwia tworzenie projektów, ich zapisywanie i wczytywanie – co sprawia, że praca z linkami staje się niezwykle wygodna i łatwa.

Konfiguracja analizy Search Auditor

O to przegląd poszczególnych funkcji i trybów analiz dostępnych w programie. Chciałbym zaznaczyć, że pomimo tego, że standardowo mamy 6 gotowych typów analiz, to dodatkowo dzielą się one na różne tryby „ciężkości” – im cięższa analiza, tym więcej danych pobiera program. Tym samym zwiększa się jego zapotrzebowania na proxy, czy API zewnętrznych narzędzi. W trybach najlżejszych, większość danych obliczana jest bezpośrednio po stronie serwerów Clusterica, a z naszej strony konieczne będzie dodanie tylko i wyłącznie API z darmowego konta Moz.com.

Przejdźmy do omówienia poszczególnych trybów analiz programu.

Tryb analizy profilu linków w Clusteric Search Auditor - tworzenie pliku disavow

Jest to jeden z trybów analiz, który ja sam wykorzystuję najczęściej i najchętniej. Analiza, ta jak sama nazwa wskazuje, służy do wspomagania przeglądania linków w celu utworzenia pliku disavow. Analizę linków rozpoczynamy od ustalenia nazwy domeny i wczytania linków do analizy. Program daje nam tu spore pole do popisu, ponieważ umożliwia wczytanie linków bezpośrednio z Search Console, import z chmury Clusteric (tutaj obecnie baza jest nico szczupła, ale stale rośnie), wczytanie gotowych raportów z Majestic, czy Ahrefs, czy po prostu wczytanie linków z pliku tekstowego. 

Jak widzicie na poniższym zrzucie, już na tym etapie mamy możliwość usunięcia linków, które występują w naszym pliku disavow – dzięki czemu program nie będzie ich analizował ponownie.

Analiza profilu linków w Search Auditor

W kolejnym kroku użytkownik dostaje możliwość ustawienia tzw. próbkowania URLi – oznacza to, że aby oszczędzić czas oraz zasoby, mamy możliwość zdefiniowania tutaj ustawień tak, aby program analizował tylko maksymalnie 10 (lub więcej) linków z danej domeny. Bez obaw – o tym, że jest to próbka zostaniecie poinformowani w oknie raportu.

Wyniki analizy linków

Sama analiza linków trwa bardzo krótko. W trybie lekkim kilka tysięcy linków potrafi zostać przeanalizowane w ciągu kilkunastu minut. Finalnie otrzymujemy okno zawierające każdy z adresów URL, które podaliśmy na początku analizy. Z tym, że dla każdego z nich dostajemy kolejnych kilkadziesiąt kolumn z danymi.

Wynik analizy linków w Search Auditor

Pierwszą i jedną z najważniejszych kolumn jest oczywiście kolumna zawierająca analizowany adres URL. Kolejne dwie kolumny przedstawiają nam oceną linku wyliczoną przez algorytm programu oraz ocenę linku ustaloną przez użytkownika. Program umożliwia nam tutaj ocenę linków w sakli: OK, AVG, BAD oraz „?”. W kolumnie z oceną automatycznej pojawią się również wskaźniki „Dead” odpowiadające adresom URL, które nie działają. To właśnie na podstawie tych 2 kolumn możliwe jest sprawne i szybkie generowanie plików disavow dla Twojej witryny.

O wszystkich pozostałych kolumnach nie będę się tutaj rozpisywał, ponieważ wszystko można zobaczyć w materiałach wideo, na stronie projektu. Dodam tylko, że dostaniemy w nich właściwie wszystkie informacje na temat naszych linków, bo od typu anchoru i jego formy, po ocenę spamowości, rodzaj skryptu, sygnałów z sociali po adres IP serwera czy dnsy domeny.

Wszystkie dane z analizy możliwe są do obejrzenia w formie wygodnych raportów (wykresy kołowe lub kolumnowe) – wybór jest naprawdę duży, tak więc jest co pokazać klientom :).

Możliwe dane do analizy w Search Auditor

Ręczna ocena linków

Niewątpliwym atutem jest tutaj wygoda podczas ręcznego przeglądania linków. Wszystkie dane można bardzo wygodnie sortować, a oznaczanie linków według swojego uznania możliwe jest przy pomocy wygodnych skrótów klawiszowych. Co bardzo często pozwala na prowadzenie analizy linków wraz z ich oceną bez używania myszki.

Generowanie pliku disavow – nigdy nie było prostsze

Gdy przebrniemy już przez analizę i ocenę linków, mamy możliwość wygodnego wygenerowania pliku disavow. Definiując tutaj, które linki (zależne od oceny) chcemy w pliku umieścić oraz czy mają to być pojedyncze adresy URL, czy całe domeny:

Generowanie pliku disavow

Całość możemy zapisać w formie projektu i wczytać ponownie oraz wyeksportować do pliku XLS.

Tryb analizy konkurenta – szybka analiza linków innej domeny

Tryb analizy konkurenta pozwala na szybkie i wygodne przeanalizowania profilu linkowania konkurencyjnej domeny. Wszystkie dane pobierane są z chmur Clusteric, przez co cały proces nie trwa długo i pozwala na szybkie wyciągnięcie najlepszych linków konkurencyjnej domeny. Analiza linków możliwa jest w oparciu o parametry on-site i off-site. Dzięki wygodnemu sortowaniu możliwe jest podglądnięcie np. najmocniejszych linków dofollow konkurencyjnej domeny.

Analiza konkurencji w Clusteric Search Auditor

Tryb analizy widoczność domeny w serpach

Tryb ten pozwala na zebranie słów kluczowych, odpowiadających im adresom URL oraz przeanalizowanie ich widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania. Szczególnie przydatny w przypadku, kiedy chcemy szybko zobaczyć na jakie słowa kluczowe rankuje nasz serwis.

Analiza widoczności domeny w Search Auditorze

Tryb analizy porównujący widoczność dwóch domen

Wygodne porównanie 2 domen, czyli utworzenie raportu przedstawiającego Ci słowa kluczowe na które rankujesz Ty i wskazana domena konkurencyjna lub rankuje konkurencja, a nie ma tam Ciebie. W raporcie znajdziesz m.in.: słowo, adres url, pozycję Twojej strony i strony konkurencji. Przydatne w przypadku, gdy szybko chcemy sprawdzić na jakie słowa konkurencja z nami rywalizuje i jest wyżej od nas.

Analiza porównawcza widoczności w Search Auditorze

Tryb analizy wygasłych domen

Ten tryb pozwoli Ci na szybkie przeanalizowanie listy wygasłych domen oraz zebranie ich parametrów. Potrzebujesz tutaj własnej listy domen. Tryb ten pozwoli Ci na wyciągnięcie z listy, np. tylko domen posiadających X linków, czy X zaindeksowanych podstron.

Tryb analizy listy potencjalnych linków

Tryb analizy listy potencjalnych linków to bardzo przydatny i funkcjonalny schemat, który oprócz tradycyjnej analizy paczki linków posiada również dedykowany harwester. Dzięki czemu możesz w prosty sposób odnaleźć tysiące serwisów, na których będziesz mógł umieścić linki do swojego serwisu. W oparciu o linki z harvestu czy raport serwisu konkurencji np. z narzędzia Ahrefs pozyskasz funkcjonalny raport, który pozwoli Ci na wyciągniecie gotowych miejscówek np. pod akcję marketingu szeptanego, czy pozostawienie komentarza z linkiem.

Tryb analizy trudności słowa kluczowego

Tryb analizy trudności słowa kluczowego to stosunkowo nowy rodzaj analizy, który swoją premierę miał zaledwie kilka dni temu. Tryb ten można wykorzystać do oceny szans (i kosztów) przebicia się do pierwszej strony wyników wyszukiwania oraz znalezienia innych potencjalnie wartościowych słów kluczowych.

Użytkownik rozpoczyna tutaj pracę podając interesujące go zapytanie i wybierając odpowiednią wersję wyszukiwarki. Program analizuje nasycenie słowem kluczowym pierwsze 100 wyników na dane zapytanie i dokładnie bada pierwszą stronę Google zbierając informacje o widocznych reklamach i snippetach (np. obrazki czy mapy). Dla adresów zebranych z pierwszej strony, program pobiera podstawowe czynniki on-site i off-site.

Wynikiem działania programu są:

  • Podgląd pierwszej strony wyników wyszukiwania.
  • Zestawienie parametrów czołowych stron (pokolorowane w celu odzwierciedlenia siły poszczególnych metryk).
  • Raport szacowanej trudności słowa kluczowego i ogólne podsumowanie (w punktach) składowych tej oceny.
  • Wykresy prezentujące rozkład wartości poszczególnych parametrów.
  • Sugestie pokrewnych słów kluczowych w oparciu o powiązane zapytania i inne słowa kluczowe, na które widoczne są konkurencyjne strony.

Search Auditor screen

Własny tryb analizy

Własny tryb analizy to nic innego jak możliwość zdefiniowania wszystkich pobieranych parametrów ręcznie. Mamy tutaj możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych parametrów, dzięki czemu możemy dostosować pobierane parametry do swoich aktualnych potrzeb.

Dodatkowe narzędzia CLUSTERIC

Oprócz tradycyjnych raportów, Clusteric oferuje również 3 bardzo przydatne narzędzia, które pozwalają na jeszcze sprawniejsze wykorzystanie tego programu oraz wygodne pobieranie i zarządzanie informacjami z panelu Google Search Console.

Łączenie plików disavow

Pierwszym narzędziem, które udostępniane jest w ramach programu jest mały, aczkolwiek niezwykle przydatny program, który pozwala na łączenie kilku plików disavow w jeden. Jest to nieocenione narzędzie w przypadku kiedy w naszej pracy z jakiś powodów konieczne jest połączenie kilku plików disavow w jeden.

Przycinanie/przetwarzanie URLi

Kolejny mały program dedykowany jest pracy na listach linków. Oferuje on przycinanie URLi, dodawanie / usuwanie prefixów czy suffixów, usuwanie z duplikatami czy sortowania linków. Bardzo przydatne w przypadku pracy z bardzo dużymi bazami linków. Dzięki niemu mamy możliwość zmniejszenia ilości danych na wejściu czy przygotowania linkow do innych celów ;).

Analityka i dane z Search Console

Narzędzie to pozwala na pobieranie właściwie wszystkich danych z panelu Search Console oraz ich wyświetlaniem i wygodnym analizowaniem bezpośrednio z desktopowego programu. Narzędzie to pozwala na bardzo sprawne przeglądanie obecnych błędów bez potrzeby eksportowania danych do Excela i ich obrabiania, czy przeklikiwania się przez panel Google.

Podsumowanie

Clusteric Search Auditor według mnie jest programem, który powinien znaleźć się na komputerze każdego seowca. Oprócz niezwykle rozbudowanego modułu do tworzenia plików disavow, znajduje się w nim wiele przydatnych opcji. Od analizy konkurencji po analizę trudności słów kluczowych. Oprogramowanie rozwijane jest w szybkim tempie, a o kolejności wdrażania nowych funkcji decydują użytkownicy poprzez głosowanie. Oprogramowanie posiada solidną bazę porad i filmów wideo prezentujących konkretne zastosowanie oprogramowania oraz szybki support.

Kupić? Warto.

Gdzie kupić?

Program oferowany jest w 3 wersjach cenowych, dostęp do chmury clusterica udostępniany jest na podstawie przystępnego cenowo abonamentu.

Wersja demo programu dostępna jest tutaj: Demo Clusteric.
Jeśli jesteś posiadaczem oprogramowania Seo Odkurzacz, oprogramowanie taniej zakupisz tutaj: Clusteric / z Seo Odkurzacz.

*Dla wszystkich czytelników Bazy Wiedzy SeoStation mamy specjlany rabat!*
Przy zakupie jednego z produktów Clusterica otrzymacie 30% zniżki na hasło: SEOSTATION30. Wystarczy, że w formularzu zakupu, w polu "kupon promocyjny", wpiszecie powyższe hasło.
Promocja obowiązuje przez najbliższe 30 dni.
Pełną wersja oprogramowania jest dostępna tutaj: Clusteric Serach Auditor