Kanibalizacja słów kluczowych występuje wtedy, gdy dla jednego słowa kluczowego posiadamy dwie lub więcej podstron w serwisie, a strony te dodatkowo "rywalizują" ze sobą o pozycje dla tego słowa.

Zazwyczaj podstrony te kolidują ze sobą pod względem pozycjonowania, ponieważ zoptymalizowane zostały dla tej samej frazy, posiadają jej zbyt wiele powtórzeń lub czasami zostały zbyt mocno podlinkowane na anchory exact match.

Kanibalizacja jest oczywiście zjawiskiem negatywnym, ponieważ powoduje problemy z pozycjonowaniem oraz właściwym ustalaniem rankingu domeny przez Google.

Najczęstszym efektem kanibalizacji jest naprzemienne pokazywanie rożnych podstron serwisu w wynikach wyszukiwania dla tego samego słowa kluczowego. Bardzo często zdarza się również, że pozycje danej frazy zmieniają się wraz ze zmianą adresu URL oraz dodatkowo są niższe, niż w przypadku, gdy do kanibalizacji nie dochodzi.

Każde słowo kluczowe powinno posiadać dedykowaną sobie podstronę, dlatego kanibalizację słów kluczowych należy wykrywać oraz z nią walczyć.

Monitoring Seostation oferuje bardzo wygodny i prosty sposób pozwalający na szybkie wykrycie kanibalizacji słów kluczowych.

Jak sprawdzić kanibalizację? 

Wystarczy wejść w zakładkę "monitoring dzienny" danej domeny i sprawdzić, czy monitorowane przez nas frazy mają żółte kółka, które informują o zmianie adresu URL danej frazy w stosunku do poprzednio "wyłapanego" przez Google.

Jeśli owa kropka pojawia się co jakiś czas, a zamieszczone tam adresy URL wymieniają się naprzemiennie to jest to równoznaczne z tym, że Google nie może zdecydować się, którą podstronę dla tej frazy wybrać. Mamy wtedy najprawdopodobniej do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych w obrębie pozycjonowanego serwisu.

Na poniższym przykładzie widać żółte kropki i wahania pozycji, co może sugerować że zmiana adresu URL jest równoznaczna, ze zmianą pozycji danej frazy:

kanibalizacja słów kluczowych

Po kliknięciu w kropkę i uzyskaniu większej ilości szczegółów, można zauważyć, że każdej żółtej kropce oraz zmianie pozycji towarzyszy również zmiana adresu URL (rotują tutaj 2 te same adresy):

kanibalizacja słów kluczowych

Pełną listę zmian adresów URL z dłuższego okresu dla konkretnego słowa kluczowego, można uzyskać w jednym w widoku "Wykres pozycji".

Finalnie, zaglądając w statystyki dzienne witryny, w prosty i szybki sposób jesteśmy wstanie sprawdzić, które frazy dotyka zjawisko kanibalizacji oraz jakich stron konkretnie dotyczy.

Jak walczyć z kanibalizacją słów kluczowych?

O tym napisane zostało już wiele. W tym wypadku odeśle was do 2 konkretnych artykułów, w których dobrze omówiono ten temat: