Korzystanie z dodatkowych funkcji przeglądarki nie jest obowiązkowe, ale tak samo jak aplikacje do smartfona, niemal każdy użytkownik decyduje się instalować dodatki. Dostępnych rozszerzeń jest cała masa, preferencje rozmaite, dlatego aby ułatwić sprawę, sporządziłem listę użytecznych dodatków do przeglądarek Google Chrome i Firefox.

Spis treści:

1. Wstęp

2. Ahrefs SEO Toolbar

3. Keyword Surfer

4. WhatRuns

5. Lighthouse

6. Similar Web

7. Inne rozszerzenia

Wstęp

Zgodnie z danymi ze strony Statcounter, najczęściej używane przeglądarki w Polsce to Chrome i Firefox. Zdecydowana większość wertuje strony www za pomocą Google Chrome, bo 58,1%, natomiast z Firefoxa 22,29%. Ciekawe ilu z nas korzysta efektywnie (jeśli w ogóle) z rozszerzeń.

W Chrome Web Store i Firefox Add-Ons znajdziesz mnóstwo rozszerzeń, poprawiających wydajność pracy, odciągających od pracy oraz inne, mniej lub bardziej przydatne. Ciężko ocenić, które z nich faktycznie się przydadzą. Instalowanie ich nadmiernej ilości spowolni pracę przeglądarki, dlatego lepiej ograniczyć się do najbardziej przydatnych.

W kontekście wydajności zwróć uwagę, że część rozszerzeń ma domyślnie ustawione, aby odczytywać i modyfikować automatycznie wszystkie strony, stąd sugeruję zmienić ustawienia na opcję „Gdy klikniesz rozszerzenie”. Wyjątkiem jest dodatek KeywordSurfer, jego sugeruję zostawić w opcji „Na google.com”.  

Ahrefs SEO Toolbar

Rozszerzenie od twórców Ahrefs jest niezwykłym udogodnieniem przede wszystkim dla abonentów tego narzędzia, ale są również funkcje ogólnodostępne. Dodatek umożliwia szybkie sprawdzenie paru aspektów technicznych strony, mianowicie:

  • kod odpowiedzi HTTP, ewentualne przekierowania oraz inne dane z protokołu http
  • istnienie linków, które prowadzą użytkowników donikąd
  • podstawowe dane OnPage SEO, czyli m.in. meta tagi title i description, adres kanoniczny strony, nagłówki H1-H6, tagi Open Graph i Hreflang
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, w tym wskaże te, które są nofollow i podkreśli o ile tego sobie życzysz

ahrefs-toolbar-broken-links

 

Przykład raportu niedziałających linków w Ahrefs SEO Toolbar.

 

Bardzo wszechstronne podejście do tematu ludzi z Ahrefs sprawia, że można zrezygnować z kilku innych rozszerzeń. W innym wypadku, funkcje, które posiada Ahrefs SEO Toolbar, wypełnią również kolejno Redirect Path, Check my Links, Portent’s SEO Page Review oraz FindLinks wspólnie z Nofollow.

Oczywiście nie tylko Ahrefs stworzył wielofunkcyjne rozszerzenie, SEOquake od SEMRush oraz Mozbar od Moz też dostarczają sporo przydatnych informacji w przystępnej formie.

Keyword Surfer

Rozszerzenie Keyword Surfer zacnie modyfikuje wyniki wyszukiwania w Google. Dzięki zmianie, widok SERPów jest bogatszy o:

  • szacowana średnią ilość zapytań miesięcznie wyszukiwanej frazy
  • propozycje 10 zbliżonych fraz kluczowych z podaną średnią ilością zapytań miesięcznie i określonym stopniem podobieństwa w skali procentowej
  • estymowany średni ruch miesięczny oraz ilość wartościowych linków domen z TOP10
  • graf prezentujący pierwsze 10 pozycji pod względem liczby jakościowych linków oraz szacowanego ruchu miesięcznego
  • szacowana średnia ilość zapytań miesięcznie fraz, które są według Google podobne do zapytania, czyli Related Search

Podane metryki dotyczą świata i jednej preferowanej lokalizacji wybranej spośród 18 krajów (m.in. Polska, Niemcy, USA, Brazylia, Australia). Rozmieszczenie danych jest bardzo przystępne i nie zakłóca UX wyników wyszukiwania.

Twórcy rozszerzenia, czyli Surfer z Wrocławia, wykonali kawał dobrej roboty, zwłaszcza że rozszerzenie jest całkowicie darmowe. Nieco bardziej rozbudowanym, ale co za tym idzie płatnym dodatkiem jest Keywords Everywhere. Aby skorzystać z niego musisz wykupić kredyty (najmniej jest 100 000 za 10$), ponieważ w wersji freemium prawie nic nie ma. Dużym atutem dodatku jest jego kompatybilność z innymi narzędziami, np. Google Search Console, Google Analytics, Keyword Shitter, Answer the Public, Youtube.

 

keyword-surfer-screen


Przykład użycia Keyword Surfer na hasło gadżety reklamowe.

WhatRuns

Rozszerzenie WhatRuns dostarcza informacje jakich technologii używa odwiedzana strona. WhatRuns uchyla rąbek tajemnicy o przeglądanej witrynie, np. jakie wtyczki do Wordpressa są zainstalowane, jakich narzędzi analitycznych używa, jakich bibliotek Javascript, jakich fontów oraz więcej.

Alternatywami dla WhatRuns są chociażby BuiltWith Technology Profiler czy Ghostery, albo jeśli nie chcesz instalować tego typu dodatków, skorzystaj ze strony BuiltWith.

 

whatruns-screen





Przykład użycia WhatRuns na blogu Freshmail.

 

Lighthouse

Lighthouse to narzędzie typu open source, które chyżo wykona dla ciebie audyt techniczny strony. Audyt obejmuje sprawdzenie strony pod względem:

  • wydajności (Performance)
  • czytelności (Accessibility)
  • metod poprawienia jakości (Best Practices)
  • optymalizacji do wyszukiwarki (SEO)
  • na ile spełnia kryteria PWA (Progressive Web Apps)

Mnóstwo danych technicznych audytowanej strony prosto od Google. Rozszerzenie wskazuje miejsca do poprawy lub optymalizacji. Raport szybkości w Page Speed Insights jest oparty na audycie z Lighthouse. Ten fragment kieruję do użytkowników Firefoxa, gdyż użytkownicy Chrome’a właściwie nie potrzebują tego dodatku. Chrome daje możliwość wygenerowania raportu w sekcji Audits w konsoli (naciśnij F12).

 

lighthouse

Zrzut z ekranu ze strony Kwestia Smaku tuż przed wygenerowanie raportu w Lighthouse.

 

Similar Web

Rozszerzenie SimilarWeb zawiera w sobie większość z informacji, które otrzymałbyś przy analizie witryny na stronie https://www.ghostery.com/products/, czyli szacunkowe dane o badanej stronie takie jak:

  • miesięczna ilość odsłon w ciągu ostatniego półrocza
  • współczynnik odrzuceń
  • średnia głębokość wizyt użytkowników
  • średni czas spędzony na stronie
  • pierwsze 5 krajów skąd pochodzi źródło ruchu
  • procentowy podział źródeł pozyskiwanego ruchu (wyniki organiczne, wejścia bezpośrednie,  e-mail, media społecznościowe, reklamy displayowe i przekierowania/przejścia z innych witryn) na podstawie danych z ostatnich 3 miesięcy.

Żeby nie było tak pięknie, w bezpłatnej wersji SimilarWeb sprawdzisz wyłącznie większe witryny, z ruchem ponad 20 000 odsłon miesięcznie.

 

similarweb-screen

Przykład użycia SimilarWeb na stronie Mamaginekolog.

 

Inne rozszerzenia

Na koniec kilka rozszerzeń mniej powiązanych z SEO, ale mimo tego gorąco je polecam. Uprzedzam, że w tym wypadku akurat nie wszystkie z wymienionych rozszerzeń ma wersję przystosowaną do Firefoxa.

Linkclump to rozszerzenie, które pozwala bardzo szybko otworzyć wiele stron jednocześnie. Wystarczy zaznaczyć obszar z linkami, aby każdy z nich otworzył się w nowej karcie. Taka mała rzecz, a cieszy.

 

linkclump-screen

Przykład użycia Linkclump.

 

Language Tool służy do korekty tekstu pod względem błędów gramatycznych lub stylistycznych oraz literówek. Dodatek do przeglądarki sprawdza to, co wpisujesz w polach tekstowych lub to dowolny tekst na stronie, wystarczy że zaznaczysz, klikniesz rozszerzenie, następnie przycisk „Sprawdź zaznaczony tekst” i gotowe.

 

languagetool

Przykład użycia Language Tool.

 

Zest to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają anglojęzyczne artykuły blogowe o tematyce SEO lub generalnie marketingu. Rozszerzenie modyfikuje nową kartę w taki sposób, że prezentuje listę artykułów na podstawie wybranych tagów (np. SEO, e-Commerce, B2B). Mechanizm tworzenia listy jest oparty na rekomendacjach użytkowników Zest, którzy wskazują ich zdaniem treści warte uwagi.

zest-screen

Zrzut z ekranu z Zest.

 

 

AwesomeScreenshot przydaje się do robienia zrzutów z ekranu oraz ich podstawowej edycji.  Ponadto w darmowej wersji umożliwia nagrywanie ekranu (screencast) do 30 sekund, a za jedyne 2$ miesięcznie możesz nagrywać, ile zechcesz.

 

awesomescreenshot

Zrzut z ekranu z AwesomeScreenshot.

Google Tag Assistant to dodatek dzięki, któremu zweryfikujesz poprawność zaimplementowanych tagów Google, czyli np. skrypty Google Analytics, Google Tag Manager. Odpowiednikiem rozszerzenia od Marka Zuckerberga jest Facebook Pixel Helper, aczkolwiek piksel możesz zainstalować na stronie również przez Google Tag Managera.

 

Film wyjaśniający działanie Google Tag Assistant.

 

Rozszerzenia do przeglądarek Chrome i Firefox w kontekście SEO to obszerny temat. Z pewnością nie korzystamy z identycznego zestawu dodatków, więc jeśli uważasz, że są inne, lepsze rozszerzenia koniecznie daj znać w komentarzu.