Z wyników ankiety przeprowadzonej w ostatnich dniach maja dowiedzieliśmy się, że spośród wszystkich usług SEO najbardziej opłacalne jest – co raczej nie powinno dziwić – pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Spośród 110 analizowanych odpowiedzi, 90,09% ankietowanych oferuje usługi pozycjonowania, z czego znaczna większość (65,77%) to freelancerzy, a po 17,12% to pracownicy bądź właściciele firm SEO.

Na poniższym wykresie widać rozkład odpowiedzi na pytanie o rodzaje oferowanych usług.

Jakiego rodzaju prace wykonujesz?

Stawki za usługi SEO

Przyjrzyjmy się cenom pozycjonowania, na którym według ankietowanych zarabia się najlepiej. Średni miesięczny koszt pozycjonowania wizytówki firmowej na maksymalnie 7 mało konkurencyjnych fraz wynosi ponad 300 zł, przy maksymalnej cenie sięgającej nawet w granicach 700-1000 zł. Miesięczne stawki pozycjonowania szerokiego dla sklepów internetowych są kilkukrotnie wyższe, bo średnio wynoszą prawie 950 zł, a u niektórych sięgają nawet 3000 zł.

 

Po pozycjonowaniu najbardziej opłacalne okazują się być audyty SEO oraz konsultacje. Najmniej opłaca się zaś handel punktami SWL, czy sprzedaż list (m.in. listy katalogów, forów itp.). Stawki za audyty różnią się w zależności od tego, na ile rozbudowana jest analizowana strona i wynoszą średnio:

  • ok. 300 zł za audyt wizytówki firmowej składającej się z maksymalnie 7 podstron;
  • ok. 975 zł za audyt sklepu internetowego.

Należy zwrócić uwagę na to, że są to stawki uśrednione, wyliczone na podstawie wszystkich odpowiedzi w ankiecie (z wykluczeniem kilku skrajnych). Koszt audytu wizytówki firmowej u niektórych przekracza 600 zł, ale są też tacy, u których sięga on 1000 zł. Natomiast wielu ankietowanych za audyt sklepu internetowego liczy sobie do 1500 zł, a nawet do kilku tys. zł.

 

Jeśli zaś chodzi o konsultacje, średnie stawki większości ankietowanych oscylują w granicach 74-83 zł za 1 godzinę rozmowy online bądź telefonicznej, do ponad 107 zł za 1 godzinę rozmowy na żywo. Dla porównania, koszt całodniowego (8-godzinnego) szkolenia z pozycjonowania kosztuje średnio ponad 700 zł, a maksymalnie do 1000 zł.

 

Poniżej można zobaczyć, na ile opłacalne są poszczególne usługi SEO. 

Jakie prace są dla Ciebie najbardziej opłacalne?

Na zakończenie prezentujemy tabelę ze średnimi stawkami wszystkich usług, o jakie pytaliśmy.

Stawki za usługi SEO

Najczęstsze problemy w pracy pozycjonera

Podejmowanie się zleceń pozycjonowania stron wiąże się jednak z pewnymi problemami. Na pytanie o to, co jest najtrudniejsze w pozycjonowaniu, padały głównie 2 odpowiedzi:

  • współpraca z klientami;
  • nadążanie za zmianami algorytmu Google.

 

Według ankietowanych, trudny może być zarówno klient niewyedukowany w temacie SEO, jak i ten „po przejściach”, lub też próbujący wcześniej pozycjonowania na własną rękę. Pierwszy nie zdaje sobie sprawy z tego, że pozycjonowanie jest działaniem czasochłonnym i że wymaga ono sporych nakładów finansowych, przez często wybiera tańszą ofertę. Drugi, zrażony nieudaną współpracą z poprzednią firmą, może wymagać ciągłego edukowania i tłumaczenia podejmowanych działań, przez co zamiast skupić się na pozycjonowaniu jego strony, poświęca się dużo czasu na konsultacje. Natomiast ten ostatni może próbować pomóc nam w osiągnięciu efektów samodzielnym linkowaniem, a w rezultacie albo przypisać sobie wysokie pozycje, albo zrzucić na pozycjonera winę za spadki. A zatem idealny klient to taki, który zdaje sobie sprawę z konieczności inwestowania w SEO i ma już pewną wiedzę z tego zakresu, ale zarazem ufa obecnemu pozycjonerowi i nie robi nic na własną rękę. To klient, który ma świadomość tego, że do uzyskania satysfakcjonujących efektów potrzebna jest obustronna współpraca przez dostarczenie odpowiednich materiałów promocyjnych, czy przebudowę strony.

 

Kolejnym problemem pozycjonerów jest nadążanie za zmianami algorytmu Google, czy też bycie fair w stosunku do niejasnych zasad wyszukiwarki. To, co sprawdzało się wczoraj, może z dnia na dzień przestać dawać dobre rezultaty w wyniku aktualizacji wyszukiwarki. Co gorsza, może nawet wiązać się z karami od wyszukiwarek, przez co znowu wracamy do pierwszego problemu, a mianowicie do tłumaczenia klientowi meandrów SEO i powodów znaczących spadków.

 

A z czym Wy macie największy problem w swojej pracy? I co sądzicie o zaprezentowanych tu średnich stawkach różnych usług SEO?