Nieodłącznym elementem pracy każdego seowca jest audyt  oraz optymalizacja strony internetowej. Rozpoczynając pracę z jakimkolwiek serwisem konieczne jest wykonanie analizy SEO, a następnie jej wdrożenie. W czasach kiedy content marketing odgrywa coraz większa rolę, niezbędne jest zadbanie o to, aby witryna była jak najbardziej przyjazna dla robotów wyszukiwarek oraz zawierała jak najmniej błędów mogących negatywnie wpływać na jej ranking, indeksację i widoczność słów kluczowych.

Przeprowadzając audyt serwisu pod kątem SEO należy skupić się przede wszystkim na optymalizacji kodu serwisu dla robotów wyszukiwarek oraz optymalizacji treści serwisu dla wybranych słów kluczowych.

W wielu przypadkach oznacza to żmudne klikanie po serwisie i zbieranie wszystkich niezbędnych informacji, które w oparciu o doświadczenie i wiedzę są przetwarzane i opisywane, czego wynikiem jest dokument z propozycjami konkretnych zmian w serwisie.

Podczas audytu serwisu konieczne jest zbadanie wielu elementów - od tytułów poszczególnych podstron i zawartości treści po techniczne aspekty, jak waga, czy szybkość ładowania się serwisu. Dlatego w przypadku bardziej rozbudowanych stron internetowych łatwo coś pominąć, a sama analiza może zająć bardzo dużo czasu.

Z pomocą przychodzą wszelkiego rodzaju crawlery – programy, które zbierają, przetwarzają i grupują dane, a następnie przedstawiają nam je w przejrzysty sposób. Automatyzacja pewnych czynności pozwala zaoszczędzić ogromne ilości czasu.

W artykule chciałbym przedstawić wam program, który w moje ręce trafił całkiem niedawno, jest to desktopowy program WebSite Auditor autorstwa Link-Assistant.Com.

Czym dokładnie jest WebSite Auditor?

WebSite Auditor to świetny program desktopowy wspierający audytowanie serwisów internetowych. Przeanalizuje on za Ciebie serwis internetowy, a wyniki swojej pracy przedstawi Ci w formie raportów wraz ze wskazówkami jak poprawić błędy oraz jaki będzie to miało wpływ na SEO. Efektem pracy programu jest wszechstronny raport dot. zarówno domeny jak i każdej podstrony w serwisie, uwzględniając możliwość pobrania danych z Google Analytics, Moz.com i wielu innych popularnych serwisów.

W raporcie znajdziesz informacje i dane dotyczące właściwie wszystkich aspektów, które w jakikolwiek sposób związane są z pozycjonowaniem Twojego serwisu - od znaczników meta, czy ilości linków wewnętrznych na danej podstronie, po ilość udostępnień URL danej podstrony w mediach społecznościowych. Kilka dni temu w aktualizacji tego programu wprowadzony został nowy moduł umożliwiający optymalizowanie wybranej podstrony na żywo w oparciu o prosty edytor, porównując tym samym efekty swojej pracy z stronami konkurencji. Aplikacja oferuje analizę ogromnej ilości czynników rankingujących, a dodatkowo zaprojektowana została tak, że przedstawia je w naprawdę przejrzysty sposób, a także pozwala na intuicyjne poruszanie się po jej interfejsie.

Poniżej przedstawiam 2 zrzuty ekranu, zawierające wszystkie czynniki rankingujące, które można sprawdzić przy pomocy programu WebSite Auditor:

Wybór czynników w Website Auditor

Program dostępny jest w 3 wersjach (porównanie wersji), w których znajdziemy również wersję darmową. Uniemożliwia ona jednak zapis projektów oraz przedstawia nam zaledwie 1/3 danych. Sam program instalować można na wielu urządzeniach, jednak jednocześnie może być uruchomiona tylko jedna działająca jego kopia. Kupując wersję płatną, otrzymujemy dożywotnie aktualizację programu oraz półroczną aktualizację algorytmów Google (wytycznych oraz wskazówek wyświetlanych w programie w przypadku zmian).

Rozpoczęcie pracy z WebSite Auditor

Program jest bardzo przyjazny i prosty w obsłudze, każda analiza rozpoczyna się od 5 prostych kroków:

  1. Wprowadzenie adresu serwisu.
  2. Wybór czynników rankingowych, które chcemy przeanalizować.
  3. Wybór głębokości skanowania – mamy tutaj możliwość ograniczenia skanowania np. do 3 kliknięć, co jest bardzo przydatne w przypadku bardzo dużych serwisów.
  4. Wybór warunków skanowania – możemy zdefiniować tutaj np. skanowanie tylko dla podstron zawierających w adresie dane rozszerzenie lub dane słowo/symbol, np.: „/kategoria/”. Dostajemy również opcję wykluczenia skanowania stron zawierających dane ciągi znaków.
  5. Ostatni krok to praca programu, w którym dostajemy okienko informacyjne zawierające procentowy postęp, przewidywany czas oraz listę aktualnie realizowanych działań. Po pobraniu wszystkich danych program wyświetl nam gotowy raport.

*W początkowej fazie polecam pobieranie mniejszej ilości parametrów (krok 2), gdyż program umożliwia ponowne analizowanie dowolnych parametrów w każdej chwili jego działania, dla każdej ze stron lub całego serwisu. Wybór dodatkowych parametrów w przypadku dużych serwisów może wydłużyć czas zbierania danych.

Główne okno aplikacji WebSite Auditor

Główne okno aplikacji składa się z 5 sekcji: Site Audit, Strony, Treści strony, Przegląd domeny oraz Raport witryny. Każda z nich zawiera inny typ danych, a niektóre ze względu na duże ilości prezentowanych danych zawierają dodatkowe zakładki wewnątrz siebie.

Site Audit w WebSite Auditor

Analiza SEO w sekcji: Site Audit

Sekcja przedstawia ogólny stan kondycji witryny oraz elementy, które mają wpływ na cały serwis. Są to m.in. informacje na temat:

  • Indeksacji i widoczności – błędy 404 i 500, informacje o dostępności podstron dla robotów.
  • Przekierowań – przekierowania 301 i 302, strony z rel=”canonical”, duplikaty „www” i bez „www” oraz „HTTP/HTTPS”.
  • Kodowania i czynników technicznych – wersja mobilna, ramki, waga strony, błędy W3C.
  • Adresów URL – długość i ich forma.
  • Linków wewnętrznych i wychodzących – ich ilość oraz status.
  • Informacje dot. znaczników meta – informacje na temat meta tytułów i opisów (długość, zawartość, kopie itp.).

Każdy z parametrów został przez program odpowiednio oceniony. Rozróżniamy tutaj 4 typy oceny danego parametru, które stosowane są w każdej sekcji aplikacji:

  • Zielony – Wszystko jest ok.
  • Niebieski – Element, na który warto zwrócić uwagę, gdyż można tutaj coś poprawić.
  • Żółty – ostrzeżenie, że dany element może negatywnie wpływać na SEO i warto go poprawić.
  • Czerwony – błąd krytyczny, przypisany dla elementów, które koniecznie należy poprawić.

Sekcja ta podzielona jest na 2 główne części, po lewej mamy dostęp do listy wszystkich czynników, natomiast po prawej prezentowane są nam konkretne strony, na których wykryto błąd wraz ze szczegółami dot. danego błędu. Bardzo fajnym rozwiązaniem, szczególnie dla młodszych seowców jest tutaj zakładka „Zalecane”, która umożliwia szybkie przełączenie widoku na stronę zawierającą informacje na temat tego, dlaczego dany element został oznaczony jako błąd krytyczny, jak go naprawić oraz czym dokładnie jest dany element.

Szczególnie przydatne są tutaj zakładki umożliwiające na szybkie i wygodne wyłapanie wszystkich popularnych błędów, jak: strony 404, strony z niedziałającymi linkami czy podstrony zawierających puste lub zduplikowane tagi tytułów. Każdy z tych elementów wymagałby od nas zastosowania innego narzędzia do crawlowania, lub odwiedzenia Search Console z próbkami danych, ręczne zebranie adresów, list i danych, a następnie ich obróbka.

Tutaj dostajemy gotową listę podstron z błędami, z możliwością wyeksportowania jej do pliku CSV. W tym przypadku dowiedziałem się, np. że w obrębie jednego z moich serwisów znajduje się aż 601 niedziałających linków. Program oczywiście przedstawia jaki jest to link, na jakiej stronie się znajduje oraz jaki ma anchor text, co ułatwia jego odnalezienie i aktualizację.

Analiza SEO w sekcji: Strony

Sekcja ta oferuje m.in. możliwość zbudowania mapy witryny w formacie xml oraz wygenerowanie pliku robots.txt z możliwością jego przetestowania. Możemy tutaj również przeanalizować każdą z podstron serwisu.

Ze względu na bardzo dużą ilość danych dla każdego z adresów url, zostały one tutaj podzielone na kilka dodatkowych zakładek, które zawierają dane takie jak:

  • Ogólne informacje – URL, tytuł, PR, instrukcje dla robotów, liczba linków, odpowiedź nagłówka.
  • Informacje na temat linków – szczegółowe informacje na temat ilości, rodzaju i typie linków.
  • OnPage – znaczniki meta dla tytułu i opisu, adres kanoniczny, index/noindex, błędy CSS i HTML.
  • Dane dot. indeksacji – tytuł w wyszukiwarce, odpowiedź nagłówka, daty buforów wyszukiwarek.
  • Popularność w social mediach – mamy tutaj możliwość pobrania informacji na temat ilości udostępnień w serwisach takich jak Facebook, Twitter i innych.
  • Ruch przychodzący – bardzo ciekawa zakładka, pobierająca dane prosto z Google Analytics (konto należy uprzednio połączyć), przedstawia nam ilość odwiedzin każdej z podstron w ciągu ostatnich 30 dni.

Zakładka strony w WebSite Auditor

Ciekawą opcją jest tutaj możliwość prostego i wygodnego tworzenia sitemapy, ale również możliwość szybkiego sortowania swoich stron według wielu parametrów, np. takich jak popularność danej podstrony w serwisach społecznościowych, czy ilości wewnętrznych linków prowadzących do strony – co można skutecznie wykorzystać podczas optymalizacji J. Sama możliwość sortowania tak dużej ilości informacji stwarza możliwość szybkiej obróbki danych i wyłapania wielu błędów.

Analiza SEO w sekcji: Treści strony i Page Audit

Sekcja ta umożliwia analizę treści podstrony serwisu i jej optymalizacji dla wybranego słowa kluczowego. Nie jest to jednak zwykła analiza, oczywiście program analizuje wiele tradycyjnych parametrów, jak obecność słowa kluczowego w title, nagłówku, tagach alt, ilość powtórzeń słowa w treści itp. Ale dodatkowo oferuje ciekawą opcję, z którą nie spotkałem się nigdzie indziej. Jest to możliwość porównania optymalizacji naszej podstrony do podstron naszych bezpośrednich konkurentów.

W oparciu o dane dostępne na stronach konkurencji aplikacja wygeneruje raport zawierający indywidualne wskazówki optymalizacyjne danej podstrony. Wskazówki te różnią się od siebie w zależności do tego jakie strony konkurencji wybierzemy:

Konkurenci w WebSite Auditor

Aby rozpocząć pracę z tą funkcjonalnością konieczne jest wybranie odpowiedniej podstrony do analizy, podanie interesujących nas słów kluczowych (program zaleca użycie 1-3), a następnie wybrania stron konkurencji, w oparciu o wyliczony wskaźnik optymalizacji lub pozycję w Google. Na podstawie tych parametrów dla wybranej podstrony wygenerowany zostanie unikalny raport wraz ze wskazówkami dot. jej optymalizacji.

Treści Page Audit w WebSite Auditor

Po analizie danych dostajemy bardzo szczegółowy raport podzielony na 2 części:

A. Optymalizacji treści strony

Analizowana jest tutaj głównie obecność słowa kluczowego w poszczególnych elementach serwisu. Podobnie jak poprzednio mamy tutaj 4 kolory komunikatów oraz globalną ocenę optymalizacji podstrony. Otrzymujemy ogromną ilość danych, które możemy zestawić z wybranymi stronami konkurencji, podejrzeć współczynnik nasycenia elementu danym słowem, uzyskać informację czy już jest to keyword stuffing oraz podejrzeć informacje na temat danego elementu. Wszystko zebrane jest w jednym miejscu i umożliwia szybkie i proste nasycenie wszystkich elementów danej podstrony wybranym słowem kluczowym.

B. Optymalizacji technicznych elementów podstrony

Druga część raportu zawiera kolejny zestaw bardzo przydatnych informacji, tym razem są to typowo techniczne aspekty pozycjonowania. Dostępne są tutaj m.in. dane takie jak dostępność podstrony, obecność ramek, kodowanie, obecność microdanych, błędy HTML i CSS, czy ilość linków wewnętrznych i zewnętrznych. Ale również elementy takie jak szybkość ładowania się strony, w tym jej waga, czas odpowiedzi, informacje o cache czy kompresowaniu obrazków oraz dane dot. responsywności danej podstrony.

Funkcjonalności te pozwalają na przyjrzenie się każdej podstronie w sposób indywidualny oraz jej dokładną optymalizacją, zwracając przy tym uwagę na działania konkurencji. Według mnie jest to nieocenione narzędzie, które pozwala nam na niesamowicie szybką analizę naszej podstrony oraz podstron konkurencyjnych.

Analiza SEO w sekcji: Treści strony i Content Editor

Opcja Content Editora pojawiła się w programie zaledwie kilka dni temu. Jest to bardzo innowacyjna i niezwykle przydatna funkcja. Niestety sekcja ta przyda się tylko osobom, które posiadają serwisy w czystym HTML’u. Mamy tutaj możliwość optymalizacji treści wybranej podstrony na żywo oraz jej zapisanie do pliku .html.

SEO live w WebSite Auditor

Wszystko odbywa się w autorskim edytorze, w którym widzimy listę elementów, które należy poprawić lub można poprawić. Dostajemy instrukcję czego dokładnie oczekuje program, jako to zrobić, informacje o tym do czego konkretnie służy dany element, jakie ma znacznie w SEO oraz edytor umożliwiający edytowanie treści naszej strony internetowej. W przypadku aktualizacji treści wszystkie parametry są na bieżąco przeliczane, a lista zadań aktualizowana. Dodatkowo w każdej chwili mamy możliwość zapisania naszej pracy w postaci pliku HTML.

Analiza SEO w sekcji: Treści strony i Słowa kluczowe

W sekcji słowa kluczowe dostępne są informacje na temat wszystkich słów kluczowych dostępnych w serwisie, miejsca ich występowania oraz procentowe nasycenie treści danymi słowami. Sekcja ta może być przydatna w przypadku analizy serwisów konkurencji w celu wyszukania nowych słów kluczowych.

Analiza SEO w sekcji: Treści strony i raporty

Sekcja raportów zawiera wszystkie wyżej omawiane w formie raportów. Dostępne są tutaj 2 formy raportów: raport krótki zawierający tylko najważniejsze informacje oraz raport długi mocno rozbudowany, zawierający wszystkie dane na temat analizowanej podstrony, przypisanych słów kluczowych ze wskazówkami optymalizacji, wyjaśnieniami, jak to zrobić, dlaczego oraz jaki ma to wpływ na SEO, uwzględniając przy tym informacje o tym, jak ma to zrobione konkurencja.

raport tresci

Sekcja przegląd domeny oraz raport witryny

Ostatnie 2 sekcje dostępne w programie zawierają mniej i bardziej szczegółowe dane dotyczące domeny w formie przejrzystych raportów. Podobnie jak wyżej raporty dostępne są w formie krótkiej jak i mocno rozszerzonej. Raporty świetnie nadają się do tego, aby przekazać je klientowi, gdyż są bardzo przejrzyste i świetnie obrazują ogólny stan witryny. Dodatkowo w każdej chwili można je zaktualizować (np. po wdrożeniu optymalizacji).

Raporty można drukować, zapisywać w formie pdf, html i udostępniać online – niestety aby skorzystać z tej funkcjonalności konieczne jest zakupienie programu w najdroższej wersji.

WebSite Auditor - Podsumowanie

WebSite Auditor to pogram, który łączy i skutecznie zastępuje w sobie wiele narzędzi, które na co dzień wykorzystywane są podczas tworzenia audytów SEO. Przy pomocy WebSite Auditora można skutecznie przeprowadzić techniczny audyt serwisu online i wyłapać w wygodny sposób sporą ilość błędów mogących negatywnie wpływać na jego widoczność w serwisie, jak i zaawansowaną optymalizację podstron pod kątem wybranych słów kluczowych.

Aplikacja pozwala zarówno na szybkie zbadanie ogólnego stanu witryny, jak i szczegółową analizę, dając nam dodatkowo możliwość zestawienia tych danych z wybranymi witrynami konkurencji – co może być bardzo przydatne w przypadku optymalizacji stron pod słowa kluczowe charakteryzujące się wysoką konkurencyjnością.

Minusem może być tutaj stosunkowo wysoka cena za możliwość udostępniania swoich raportów oraz konieczność wpinania API poszczególnych aplikacji czy mechanizmu typu DeathbyCaptcha w przypadku chęci pobrania większej ilości danych.

Aplikacja dostępna jest za darmo, dlatego każdy z was może ją przetestować i podzielić się z nami swoją opinią na jej temat.