Niedawno zaprosiliśmy Was do zadawania pytań z zakresu link buildingu. Ze względu na dość duże zainteresowanie tym tematem, postanowiliśmy zrobić 2 serie odpowiedzi na nie, zaczynając od 10 wybranych pytań spośród tych już nadesłanych. Jeszcze do 3 lipca możecie zadawać kolejne pytania w ankiecie dostępnej pod tym linkiem

1. Jak zacząć linkowanie nowego sklepu internetowego? W jaki sposób stworzyć dla takiego sklepu ten pierwotny profil dobrych linków z wysokim trustrankiem? Gdzie szukać źródeł nie posiadając ahrefs i czy raczej szukać w serwisach zbieżnych z tematyką sklepu czy takich które PO PROSTU mają wysoki autorytet?

2. Gdzie umieszczać linki do sklepu internetowego i czy powinny to być linki z anchorem czy tez po prostu zwykły link do strony kategorii czy może strony głównej.

(odpowiedź na pytanie 1+2) Jednym ze źródeł typowych dla promowania sklepów internetowych są katalogi sklepów i to od nich warto zacząć pozyskiwanie odnośników. Z pewnością prowadzenie kampanii na forach (np. wypowiadanie się z oficjalnego profilu i doradzanie w kwestiach zakupowych) pomoże nie tylko w zdobyciu linków, ale także w zwiększeniu sprzedaży. Kolejne źródło to różnego rodzaju serwisy, w których można zgłaszać pomysły na prezenty – umożliwiają one zdobycie głębokich linków kierujących do podstron produktów. Z kolei blogerom warto zaproponować sponsorowanie nagród w organizowanych przez nich konkursach, a nawet samodzielnie zorganizować konkurs, w ramach którego wymagane będzie opisanie najciekawszych produktów ze sklepu, oczywiście z ich podlinkowaniem. Inny sposób to przygotowanie kuponów i zgłaszanie ich w dedykowanych dla nich serwisach.

Pomysłów jest naprawdę sporo, a najlepiej przedstawić je znając adres strony i mając doświadczenie w danej branży. W pierwszej kolejności należy jednak zwrócić uwagę na przydatność dla użytkowników (tym samym najważniejsze będą źródła tematycznie powiązane z pozycjonowaną stroną), a nie same parametry z Majestic czy Ahrefs. Zazwyczaj jednak wysoka jakość strony będzie szła w parze z wysokim Trust Flow i innymi wskaźnikami.

Anchory linków warto dostosować do źródeł ich pozyskiwania, starając się naśladować naturalny sposób linkowania. Dla przykładu, użytkownicy forów zazwyczaj podają pełny adres strony, odsyłając do interesujących ich podstron; w podpisach do komentarzy na blogach podaje się zwykle imię bądź ksywkę i linkuje do strony głównej lub podstrony bloga; w artykułach z kolei jest bardzo duże zróżnicowanie sposobów osadzania linków, bo podlinkowana może być nazwa sklepu, imię i nazwisko właściciela podczas udzielania wywiadu, czasem są to frazy w postaci „w tym sklepie”, a innym razem w naturalny sposób wkomponowane są najważniejsze dla sklepu słowa kluczowe. Takie samo zróżnicowanie będzie dotyczyć stron docelowych: w podpisach pod zdjęciami można wstawić link do podstrony produktu, w liście ciekawych artykułów na dany temat można z kolei podlinkować wybrane wpisy na blogu, a odsyłając do strony autora czy współautora jest miejsce na odesłanie do strony głównej lub bloga. 

3. Witam Pani Marto, jakie formy linkowania Pani wykorzystuje i jaki jest przybliżony podział %. Np. katalogi 20%, komentarze 10%, wpisy sponsorowane x% itd.

Wszystko zależy od rodzaju i tematyki strony, a także od jej aktualnego profilu linków – jeśli bowiem do strony prowadzi już sporo linków np. z forów, to staram się minimalizować ilość kolejnych linków z takich stron. Jeśli jednak serwis jest nowy, zaczynam od źródeł standardowo wykorzystywanych przez większość, a zatem będą wśród nich zarówno katalogi stron i firm, jak i drobna reklama na forach, ale także źródła bardziej kosztowne i czasochłonne, w tym artykuły sponsorowane oraz linkowanie z zaplecza w formie linków tekstowych i graficznych. W dłuższej perspektywie czasu dochodzą kolejne źródła.

Nie mam jednak określonego procentowego rozkładu. Na pewno wspomniane katalogi są jedynie dodatkiem do pełnej strategii link buildingu. Jeśli mam możliwość zainwestowania w informacje prasowe, korzystam z nich na zmianę ze standardowymi artykułami (zarówno sponsorowanymi, jak i bezpłatnymi publikowanymi w portalach tematycznych). Staram się także wybierać najciekawsze miejsca na linki znalezione na podstawie analizy konkurencji – w ten sposób łatwo trafić na strony popularne nie tylko w interesującej mnie tematyce, ale także w połączeniu z lokalizacją, w jakiej działa promowana przeze mnie firma. 

4. Czy trzeba w każdym opisie strony w katalogach pisać unikalną treść?

Moim zdaniem wystarczy drobne przeredagowanie opisów w taki sposób, aby powielona treść nie stanowiła większości. Czasem zdarza mi się wykorzystać identyczny opis w kilku katalogach, aczkolwiek te ilości są znikome. W niektórych sytuacjach z kolei regulamin katalogu wymusza pełną unikalność. 

5. Witam. Jaką strategię link buildingu powinien przyjąć mały biznes, którego konkurencja ma znacznie wyższe budżety miesięczne na marketing internetowy (SEO). Jak postępować, aby mała firma generowała coraz większy ruch z wyników organicznych.

Z pewnością trzeba wykazać się cierpliwością i jednak postarać się wygospodarować pewien budżet miesięczny na działania SEO. W przeciwnym razie dojdzie do błędnego koła, w którym niewielki budżet będzie blokował przed podjęciem działań mogących dać jakiekolwiek rezultaty w postaci wyższych pozycji, większego ruchu i tym samym wyższej konwersji, a zatem które mogą zwiększyć dochody firmy.

Ciężko jest mi wskazać konkretne pomysły, nie znając adresu strony ani chociaż branży. Proszę jednak pamiętać, że ilość linków nie zawsze jest wyznacznikiem jakości działań prowadzonych przez konkurencyjne serwisy. Proszę zatem skupić się na tym, aby podejmować działania z pogranicza SEO i promocji, które pozwolą jednocześnie realizować różne cele – systematyczne poprawianie pozycji, a także zwiększenie zasięgu reklamy przez działania promocyjne. Może to być sponsorowanie wydarzeń (nawet niewielkich wydarzeń lokalnych), konkursów, publikacja wpisów gościnnych, wywiadów, informacji prasowych oraz typowych artykułów sponsorowanych, a także wspieranie się kampanią Google AdWords, która pozwoli na bieżąco weryfikować dobrane słowa kluczowe. Oprócz tego nie należy zapominać o źródłach łatwych linków, czyli katalogach firm, forach, blogach, serwisach ogłoszeniowych i wielu innych.

6. Skąd brać dobre miejsca do linkowania? :) Jakaś sprawdzona lista? Skąd?

Zacznę od tego, że najlepiej jest samodzielnie budować listy stron wykorzystywanych do pozyskiwania linków, zamiast korzystać z tych ogólnodostępnych. Każda lista dostępna dla szerokiego grona osób prędzej czy później będzie zbyt mocno wykorzystywana na potrzeby SEO i tym samym straci na wartości. Często dochodzi wtedy do sytuacji, w których właściciele stron, zniechęceni takimi działaniami, decydują się na oznaczenie wszystkich linków atrybutem nofollow. Kolejna sprawa to zwiększone ryzyko masowego zgłaszania domen z list SEO przez narzędzie disavow links tool.

To wszystko sprawia, że najlepsze są listy tworzone od podstaw pod konkretny rodzaj i tematykę strony. Oznacza to, że po wstępnym ustaleniu źródeł linków na okres pierwszych tygodni lub miesięcy (np. artykuły sponsorowane, linki graficzne na blogach tematycznych i katalogi firm) powinno się zacząć od zebrania po co najmniej kilkanaście adresów stron ze wskazanego rodzaju, a następnie zorientować się w kosztach pozyskania linków na nich i oszacować budżet miesięczny na linkowanie. 

7. Proszę o informacje od czego zacząć gruntowne pozyskanie wiedzy na temat link building? Gzie szukać materiałów, informacji bieżących?

Jeśli mają to być stosunkowo bezpieczne źródła linków, zachęcam do zapoznania się z opublikowanym przeze mnie poradnikiem dostępnym pod adresem http://www.lexy.com.pl/blog/darmowy-poradnik-o-link-buildingu To bezpłatny materiał, który na tę chwilę składa się z opisu 25 różnych sposobów na zdobycie odnośników.

Warto wzbogacać wiedzę na ten temat czytając blogi o SEO, np. te dostępne w serwisie http://www.planeta-seo.pl/ a także fora i grupy dyskusyjne na FaceBooku. Ze względu na stosunkowo dużo zmian w temacie linkowania, należy zwracać uwagę na to, aby wybierać wpisy z ostatnich kilku miesięcy.

8. Czy linkowanie z katalogów z wysokim TF, CT, DA, PA jest bezpieczne czy raczej byś odradzała w ogóle katalogi?

Ważniejsza od parametrów SEO powinna być ocena jakości strony z punktu widzenia użytkownika. Jeśli katalog jest częścią większego portalu (np. Onet, WP, Gery) i tym samym stanowi jedynie jego uzupełnienie, będzie miał kilkuletni staż i stosunkowo dobry ruch, to chcąc nie chcąc i tak będzie miał wysokie parametry w narzędziach takich jak Majestic lub Ahrefs. Ponieważ jednak ilość katalogów spełniających te warunki jest niewielka, warto przyjąć nieco niższe wymagania. Wtedy dobrze jeśli TF strony głównej katalogu wynosi co najmniej 20, a na listę trafią m.in. następujące katalogi:

9. Jak zdobywać darmowe i wartościowe linki?

Niestety, zazwyczaj jeśli chce się pozyskać wartościowe linki, trzeba za nie zapłacić. Największe ilości darmowych odnośników pozyskuje się z ogólnodostępnych źródeł, które ze względu na swoje wykorzystanie, nie mają zbyt dużej wartości. Od czasu do czasu trafia się na „perełki” w postaci zadbanych, tematycznych portali z wieloletnim stażem, na których istnieje możliwość wstawienia linka, ale nie trafiły one do publicznych list i tym samym niewiele osób wykorzystuje je do działań SEO.

Nawet w przypadku teoretycznie darmowych linków, trzeba zaproponować coś od siebie, np. wymianę linków, udzielenie rabatu lub przyznanie bezpłatnego dostępu do programu, przekazanie próbek produktu itp. Warto zatem ustalić miesięczny budżet, aby nie ograniczać się tylko do darmowych źródeł i nie stać w miejscu z linkowaniem. Za darmowe można uznać również linki z własnego zaplecza, które można utworzyć na bezpłatnych platformach, aczkolwiek w ich przypadku trzeba liczyć się z tym, że serwis z dnia na dzień może wycofać się z realizowania usługi lub wprowadzić za nią opłaty. 

10. Czy można mieć za dużo linków? Czy warto wykupić pakiet linków tematycznych? Coś takiego już raz na długo popsuło mi pozycjonowanie strony, zrobiła to firma pozycjonerska - ale poprzez robota :(

Zbyt duża ilość linków, w szczególności niskiej jakości, może przyczynić się do długotrwałych problemów z widocznością strony w wyszukiwarce. Z jednej strony może zareagować algorytm o nazwie Pingwin, z drugiej – mogą zostać podjęte ręczne działania pracowników Google.

Nie da się określić, jaki profil linków będzie całkowicie bezpieczny dla strony, dlatego zawsze trzeba się liczyć z mniejszym bądź większym ryzykiem. Aby to ryzyko zminimalizować, należy przede wszystkim unikać automatycznych działań, które realizowane są na masową skalę. Z drugiej strony, warto mieć dystans do ogólnodostępnych ofert, do jakich należy zamawianie tematycznych pakietów linków w sklepach z tego typu usługami. Problem polega na tym, że w przypadku dużej ilości zamówień takich pakietów, cały czas ta sama grupa stron jest wykorzystywana stricte pod SEO. W rezultacie wiele stron zaczyna mieć podobny profil linków, tym bardziej jeśli u tego samego wykonawcy zamówią kolejne pakiety, np. linki z profilów. Takie schematyczne linkowanie ułatwia wyszukiwarkom rozpoznanie „sztucznego” linkowania.

_________

Jeśli profesjonalnie zajmujesz się SEO i chciałbyś wziąć udział w projekcie "Pytań do eksperta" jako specjalista, odpowiadający na kwestie interesujące użytkowników - napisz do nas!

Inne artykuły z serii Questions & Answers: