Wybranie słów kluczowych do pozycjonowania to jeden z ważniejszych elementów, które wpływają na końcowy sukces. Z jednej strony jest tendencja do wybierania słów z dużą ilością wyszukań, jednak na te słowa panuje raczej duża konkurencja. Z drugiej proste frazy nie przyniosą nam spodziewanych efektów, chyba, że celem naszym jest long tail. Dobrą zasadą jest mierz siły na zamiary, lub budżet jaki masz do dyspozycji. Google udostępnia dwa narzędzia, którymi warto się wspomóc przy wyborze: Keyword Tool i Google Trends.

Keyword Tool

Pierwsze z nich jest dość powszechnie stosowane i pozwala określić ilość wyszukań danego słowa w ciągu miesiąca. Warto tu wziąć dwie rzeczy pod uwagę. Pierwsza z nich to rodzaj dopasowania - dopasowane ścisłe odzwierciedla dokładną ilość wyszukań. Drugi element to wyszukiwania uzależnione od okresu w roku. W Keyword Tool otrzymamy dane z miesiąca gdzie było ich najwięcej (przeszłe, dokładne wyniki można znaleźć w Webmaster Tool). Analiza tych danych pozwoli nam określić jakie słowa kluczowe będą nam odpowiadały.

Google Trends

Drugie narzędzie Google Trends nadaje się do analizy okresowej, czyli zmian wyszukań danego słowa w ciągu np. roku. Taka analiza jest szczególnie przydatna przy frazach sezonowych np. związanych z wakacjami. Widać wtedy dokładnie, w których miesiącach możemy spodziewać się największej ilości wejść. Właśnie te miesiące widzimy w Keyword Tool, z czego prosto wyliczyć pozostałe korzystając z wartości Google Trends.

Jeżeli fraza wakacje nad morzem, jest wyszukiwana 15 tys. razy i ten okres przypada na czerwiec to w Google Trends ma on wartość 100. Jeżeli w lipcu ma on wartość 75 to stosując proporcje mamy 11 250 wyszukań. Pozycjonując stronę na takie słowa kluczowe można np. zaplanować zwiększenie wydatków marketingowych przed szczytem wyszukiwania. O ile większe zyski możemy osiągać (jaką część przeznaczyć na marketing) również łatwo wyliczyć z proporcji. Oczywiście wszystko są to wyliczenia przybliżone i należy zakładać margines błędu.Kolejną rzeczą, do której nadaje się Google Trends jest analiza wyszukań na przestrzeni lat. O tym, że zmienia się sposób zapytań kierowanych do Google już od jakiegoś czasu wiadomo, zapytania stają się coraz dłuższe. Analizując trendy można określić na co warto postawić w przyszłości, a jakie słowa będą coraz rzadziej używane. Taka wiedza pozwala nam planować projekty związane z SEO w długim okresie czasu.