Na wielu blogach branżowych i forach dyskusyjnych nie od dziś porusza się temat depozycjonowania stron, związany z nieuczciwą konkurencją, która może zaszkodzić budowanej pozycji i reputacji w Google. Od maja 2013 zarządzam portalem Psychologonline.tv i nawet nie sądziłem, że w tak zaufanej i wrażliwej branży usług zdrowia psychicznego może nastąpić taka sytuacja. A jednak!

W dniu 4.10.2013 z pozycji lidera “TOP-1” spadliśmy na miejsce 52 po czym w ogóle wylecieliśmy i jest to pewne, że spowodował to Penguin Update 2.1. Jednak nikomu nie przyszło na myśl, że oberwiemy, ponieważ z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że stosujemy Natural Link Building, np.:

●       każdy psycholog posiada swojego bloga oraz ma swój link partnerski, który zamieszcze w różnych serwisach;

●       publikujemy spoty na YT;

●       prowadzimy aktywnie Facebooka oraz Google +1;

●       dodajemy stronę do katalogów o wysokim Trust Rank;

●       kampanie w marketingu szeptanym z wykluczeniem linkowania typu site-wide;

●       każdy z psychologów otrzymuje co 2 tygodnie podręcznik “Personal Branding”, w którym dostaje indywidualne porady jak budować swój wizerunek osobisty w Internecie.

Gdyby nie ten spadek, nie analizowalibyśmy wnikliwie linków przychodzących w Google Webmaster Tools. Po przeprowadzeniu audytu linków, okazało się, że:

●       około 500 linków to nasze linki z domen .PL oraz zaufanych źródeł;

●       około 4 000 linków pochodzi z komentarzy w Wordpressach oraz profili zagranicznych.

Niechciane linki

Źródło: Linki przychodzące do witryny GWT w Open Office Calc

Google udostępnił świetnie narzędzie do zrzekania się linków. Po kilkugodzinnej analizie, zgłosiliśmy spamerskie łącza za pomocą Disavow Tool. To teraz czekamy na powrót na pozycje. Po 7 dniach - efektu brak. Zaglądamy do panelu GWT i…. liczba linków wzrosła o kolejny tysiąc. Ten sam efekt w przeciągu kolejnych tygodni. Wyglądało to na zmasowany atak konkurencji, czyli działania z zakresu depozycjonowania strony.

Zgłoszenie linków

Źródło: Panel Google Webmaster Tools

Tak oto powstały 4 pliki z linkami i domenami do oflagowania . Ostatnia data zgłoszenia zaktualizowanej listy domen i linków to : 26.10.2013 09:04:27

Pliki disavow

Rozpocząłem działania mające na celu zbadanie całej tej sprawy. Dowodem na to, iż jest to nieuczciwa konkurencja, są poniższe zrzuty z ekranu. Cała akcja została przeprowadzona za pomocą oprogramowania typu ScrapeBox czy xRummer i zapewne korzystano z Proxy w celu uniknięcia odpowiedzialności za te karalne czyny. Jednakże anonim zapomniał wykluczyć ze swoich list domen .PL, w których są dane Whois podmiotów, które mogą pomóc w sprawie i na wniosek organów ścigania udostępnić logi z komentarzy dostępnych w panelu Wordpress.

Profil linków

Profil linków - 2 część

Powyższe działania konkurencji miały charakter stały, ponieważ linki pojawiały się każdego dnia. Link Building, mający na celu obniżenie pozycji, trwał około 2 miesięcy. Zatem płynie z tego wniosek, iż monitorowanie linków przychodzących powinno być procesem stałym, a nie akcją jednorazową. Zatem radzę zaopatrzyć się w narzędzia przydatne do tego celu lub analizować backlinki za pomocą arkusza kalkulacyjnego, stosując sztuczki związane z filtrowaniem informacji oraz zastosowaniem makr. Przykładowo trafiamy na linka, który jest spamerskim linkiem na pierwszy rzut oka i projektujemy makro, dzięki któremu wszystkie linki w domenie X zostaną oznaczone kolorem czerwonym czy też program stworzy od razu wyrażenie w celu zastosowania do narzędzia disavow tool.

domain:spamerskadomena.pl

Jeżeli nie mamy czasu na eksperymenty, można skorzystać z usług topowych serwisów, które nie tylko pozwolą na działania off-page na czele z analizą link buildingu, ale również działań on-page, które są niezmiernie istotne w ustalaniu ostatecznej pozycji rankingowej w SERP-ach.

Do takich narzędzie zaliczamy:

●       Majestic SEO - http://pl.majesticseo.com

●       Ahrefs - http://ahrefs.com

●       OpenSiteExplorer (SEOMoz) - http://www.opensiteexplorer.org

Monitorowanie, wyciąganie wniosków, szybka reakcja i sprawne działanie osób odpowiedzialnych za działania SEO pomoże zapobiec ewentualnym działaniom nieuczciwej konkurencji zanim będziemy mówić o utraconym przychodzie wskutek załamania pozycji w rankingach.

Aaa… i jeszcze jedno Was może uratować, gdy padniecie ofiarą załamania pozycji - zastosowanie strategii longtail i linkowanie wszystkich podstron. Co prawda liczba zamówień diametralnie spadła z uwagi na wypadnięcie z targetowego słowa “psycholog online”, lecz nasze podstrony są notowane wysoko w Google.

Będąc dobrej myśli i licząc na sprawiedliwość, pozwolę sobie poinformować Państwa w komentarzu o powrocie na pierwotne pozycji portalu psychologonline.tv.