Jesteśmy już przyzwyczajeni do nieustannych zmian w działaniu algorytmów Google i zmian w wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Ostatnio najbardziej rozwijaną częścią SERP-ów są rozszerzone odpowiedzi (Google RichAnswers), które wyświetlają się na niektóre z zapytań użytkowników w postaci Answer Box-ów.
 
Zapewne każdy z nas widział i korzystał z tej funkcjonalności. Chociażby, aby szybko sprawdzić pogodę lub poznać znaczenie angielskiego słówka. Pytań, na które Google zna odpowiedź jest znacznie więcej i Google coraz lepiej radzi sobie z konstrukcją zapytania – tu, dzięki sztucznej inteligencji RankBrain, która działa od początku roku 2015. Z październikowego newsa "RankBrain w Google" na blogu SeoStation można było się dowiedzieć, że rolą nowego algorytmu jest odgadnięcie co użytkownik miał na myśli, analizując kontekst zapytania i łącząc pewne fakty.
 
Poniżej możemy poznać możliwości Google Answer Box, czyli 24 przykłady zapytań na które otrzymamy odpowiedź wprost z wyników wyszukiwania bez konieczności przechodzenia do wyświetlonych linków.
 
 
Jak widzimy, część odpowiedzi na zadane pytania jest dosyć złożona. Interesujące są zwłaszcza cztery ostatnie, które jak na razie nie są dostępne dla naszego języka. Pokazują one, w którą stronę chce iść Google. Chodzi oczywiście o zaspokajanie użytkowników, którzy oczekują szybkiej i konkretnej odpowiedzi. Z drugiej strony jest to korzyść dla Google – użytkownik nie musi opuszczać ich ekosystemu – coraz częściej jako wyniki proponowane są filmy wideo z portalu YouTube.
 
Czy Answer Box jest zagrożeniem dla SEO?
 
Ile to już było nagłówków wieszczących zagrożenie lub koniec dla SEO i pozycjonowania stron? Answer Box nie jest żadnym z nich. Jak widzimy dla ostatniego pytania o kolor nieba do Answer Box-a został dodany przypis – według Cezarego Glijera i jego prezentacji podczas XIX Semcampu link, który znajdzie się w boksie odpowiedzi notuje ponad 2-krotny wzrost CTR (ciekawa prezentacja w całości dostępna jest tutaj: www.slideshare.net/cezzy/wyniki-wyszukiwania-google-w-2016-xix-semcamp-cezary-glijer).
 
W prezentacji mamy również pokazane czego można się spodziewać w przyszłosci: słów piosenek czy rozszerzonych danych do zakupów piosenek i filmów. Answer Box nie jest już ciekawostką, ponieważ pojawia się już dla 35% zapytań. Warto wiedzieć, że w przypadku 75% wyświetleń w boksie rozszerzonych odpowiedzi dodawany jest odnośnik zewnętrzny do źródła.
 
Jak w pełni wygląda działanie odpowiedzi rozszerzonych w połączeniu ze sztuczna inteligencją – RankBrain?
 
Inteligentny wynik Answer Box Google
 
Oczywiście wynik ten jest prezentowany, jeśli przestawimy się na wyszukiwanie w domenie .com z językiem angielskim.
Jak widać, Answer Box to rozwijająca się część wyników wyszukiwania i kto wie w jaki sposób zostanie wykorzystane już wkrótce miejsce bocznych jednostkach reklamowych AdWords?
 
Autor wpisu: Paweł Nowacki, Melonet