Co robicie, gdy wchodzicie na jakąś stronę na telefonie i zamiast oczekiwanej zawartości pojawia się gigantyczny pop-up, który nie tylko zasłania główną treść, ale jest również trudny do zamknięcia? Ja czuję narastającą irytację i im trudniej jest zamknąć okienko, tym mniejszą ochotę mam na czytanie treści, do których chciałam się dostać. Jak się okazuje nie jestem jedyna, a problem ten został zauważony również przez Google, który ogłosił walkę z irytującymi pop-upami w mobilnych wersjach stron.

Według najnowszych informacji od Google, od 10 stycznia 2017 roku wszystkie strony, na których wyświetlają się irytujące pop-upy mogą zostać ukarane. Jaka kara może zostać nałożona? Przede wszystkim obniżenie rankingu. Google uzasadnia, że strony, na których użytkownik jest bombardowany okienkami, przez które nie może w łatwy sposób otrzymać dostępu do treści, nie mogą być wysoko w rankingu. Właściciele stron z irytującymi pop-upami mają więc ciut ponad 4 miesiące na usunięcie ich ze swoich witryn, jeśli nie chcą zostać ukarani obniżeniem rankingu.

Jakie pop-upy będą karane?

Google podaje przykłady 3 pop-upów, których stosowanie po 10 stycznia 2017 roku będzie karane. Oto one:

  • gdy po wejściu na stronę od razu pojawia się okienko pop-up lub pojawia się ono za chwilę, gdy użytkownik zaczyna przeglądać zawartość strony i okienko zasłania całą treść,
  • wyświetla się okienko, które trzeba zamknąć zanim uda się wejść na stronę,
  • używany jest layout strony, w którym nagłówek strony pojawia się jako osobna strona, a właściwy content kryje się pod nią.

karane-pop-upy

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/

Które pop-upy będą bezpieczne?

Google podał również listę wyskakujących okienek, które nie będą podlegały karom. Są nimi:

  • pop-upy, które muszą występować ze względu na uwarunkowania prawne - chodzi tu m.in. o info na temat używania plików cookies czy związane z koniecznością weryfikacji wieku użytkownika,
  • okienka logowania, np. do poczty czy innych treści dostępnych jedynie dla osób zalogowanych,
  • banery, które pojawiają się na ekranie, ale zajmują rozsądną ilość miejsca na stronie i mogą być w łatwy sposób zamknięte.

bezpieczne-pop-upy

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/

Dlaczego Google to robi?

Po pierwsze dlatego, że Google cały czas idzie w stronę nagradzania treści, które są wartościowe. Jest to więc kolejny krok ku temu, żeby użytkownik za pomocą wyszukiwarki docierał do treści, które są najlepiej dopasowane do tego, czego szuka i mógł do nich dotrzeć w łatwy sposób.

Drugim powodem jest również fakt, że Google dba o swoje zyski. W sytuacji, gdy zmęczony wyskakującymi okienkami użytkownik zainstaluje Ad-blocka i odetchnie z ulgą, bo nie będą mu się już wyświetlać żadne reklamy, Google straci. Internauta ten nie zobaczy bowiem nie tylko irytujących pop-upów, ale również reklam od Google.