Hasło „łatwy link building” brzmi jak spełnienie marzeń osób działających w branży SEO. Jednak „w tym szaleństwie jest metoda” i da się wskazać kilka dróg, które mogą posłużyć jako inspiracja do stworzenia solidnego zaplecza linków, które pozwoli sukcesywnie podnosić pozycje naszej witryny w rankingu wyszukiwarki. Jak się za to zabrać?
 
Strategie link buildingu
⇒ Link building to proces pozyskiwania linków, które z innych stron kierują do witryny, którą chcemy wypozycjonować.
 
Linkuj w temacie
Ważnym czynnikiem, który wpływa na pozycje witryny, jest jej zawartość tematyczna – rosnąca rola contentu nie pozostaje bez przełożenia na powiązania między witrynami. Jeśli pozycjonujemy witrynę producenta rowerów i akcesoriów dla rowerzystów warto szukać stron o podobnej tematyce. Aspekt ten dotyczy także kwestii lokalizacji – jeśli chcemy poprawić wyniki strony, której właściciel prowadzi działalność w Cieszynie, szukajmy stron związanych z Cieszynem czy ze Śląskiem. Mogą to być nie tylko portale, ale również branżowe czy lokalne katalogi, portale ogłoszeniowe czy fora dla mieszkańców/hobbystów.
 
Współpraca z najlepszymi
Dobrym źródłem linków mogą okazać się kontakty z partnerami lub innymi firmami z pokrewnej branży – warto wyszukiwać portale i strony o tematyce zbliżonej do zakresu działalności właściciela pozycjonowanej witryny i proponować wymianę logotypów i linków. Obie witryny zyskują wówczas dobrej jakości link na powiązanej tematycznie witrynie, w otoczeniu naturalnej treści. Tego rodzaju działania PR-owe mogą przynieść bardzo duże korzyści.
Jeśli pozycjonujemy witrynę firmy X, która współpracuje z firmą Y oraz sprzedaje produkty spółce Z, warto zadbać o to, by na stronach Y.pl oraz Z.net znalazły się linki do strony X.com.pl.
 
⇒ Tzw. dobre sąsiedztwo jest czynnikiem często wymienianym przez specjalistów w zakresie różnych strategii link buildingu. Powiązane ze sobą linki mogą „przekazywać” sobie wartość – czasem wartość ta może okazać się obciążeniem, jeśli dana strona ma charakter spamerski czy niską jakość. Z tego powodu warto zachować ostrożność, zarówno zamieszczając na swojej stronie linki wychodzące, jak i pozyskując linki dochodzące do witryny.
 
Stwórz piramidę korzyści
Poszukując wartościowych stron, które staną się źródłem korzystnych linków, warto stosować pewne wartościowanie. Najpierw należy zebrać listę stron, umożliwiających zamieszczenie linku. Następnie można uporządkować swoją listę według dwóch kluczy: wartości (jakości) stron oraz ich tematyczności. Kolejnym krokiem będzie wybór stron, które są jednocześnie dobrej jakości oraz są tematycznie zbieżne z treścią pozycjonowanej witryny.
 
⇒ Takie uporządkowanie listy stron stanowiących potencjalne źródła pozyskiwania linków pozwoli Ci także przyjąć pewne priorytety i przełoży się na efektywność link buildingu.
 
Jeśli strona jest średniej lub niskiej jakości, natomiast powiązanie tematyczne jest znikome – trzeba zadać sobie pytanie, czy warto inwestować swój czas w próbę pozyskania linku. Trudno uzasadnić podlinkowanie strony salonu kosmetycznego np. na portalu branżowym IT lub na ogólnotematycznym forum pełnym linków o spamerskim charakterze.
 
Dedykowane zaplecze
Tworzenie dedykowanego zaplecza jest pomysłem ciągle popularnym – i nie bez powodu. Dla stron z bardzo niszowych branży, ale nie tylko, jest to często bardzo dobry sposób na zwiększenie liczby linków dochodzących. Jeśli posiadamy dobrze przygotowane, a także atrakcyjne wizualnie portale poświęcone określonej tematyce, możemy bezpośrednio z nich kierować linki do naszej witryny. W ten sposób zyskujemy tematyczny link dobrej jakości (o ile zadbamy o to, by strona z odnośnikiem faktycznie była dobrze przygotowana).
 
Wykorzystanie social mediów
Temat mediów społecznościowych wydaje się oczywistością w przypadku promocji w sieci, może jednak odegrać znaczącą rolę także w pozyskiwaniu linków. Umiejętnie wykorzystane zjawisko viralu pozwala na zyskanie sporej ilości linków i znaczące zwiększenie ruchu na stronie. Warunkiem jest prezentacja treści w taki sposób, by użytkownicy mogli na nią trafić oraz uznać ją za coś interesującego. Jeśli najpierw sami będą chcieli się z nią zapoznać i uznają treść za godną polecenia, mogą udostępnić nasz link i przekazać go dalej.
 
Popularną opcją staje się influence marketing, czyli wykorzystanie popularności celebrytów internetu – blogerów, vlogerów, osób, które mają wielu followersów na Instagramie, Twitterze, Pintereście…
Wystarczy, że popularna blogerka czy znany instagramer podsuną swoim followersom dany produkt czy usługę – i reszta dzieje się sama. Jeśli grupa docelowa odbiorców produktów czy usług naszej witryny pokrywa się z grupą odbiorców danego medium – warto to wykorzystać.
 
Podsumowanie
Powtórzmy raz jeszcze: dobra jakość, odpowiednie „sąsiedztwo”, adekwatność tematyczna – to jedne z ważniejszych aspektów, o których warto pamiętać przygotowując strategię link buildingu. Dodajmy do tego umiejętne wykorzystanie aktualnych trendów w internecie oraz przemyślane określenie priorytetów – i pozyskanie wartościowych linków dla naszej witryny nie tylko stanie się łatwiejsze, ale i przyniesie lepsze efekty.